Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Någon som har kvar manual eller liknande för en Koralia 4 som kan kolla garantitiden på den?

Räcker det med pumparna och kvitto för att få nya alt. pengar tillbaka eller måste man ha kvar allt runt omkring (box, manualer etc.)?

Har nu 2st 4:or som gått sönder inom 9 månader från inköp. Fler som märkt av samma sak?

Postat

Enligt konsumentköplagen är det 2 års garanti som gäller, detta kan handlarna inte avtala bort.

MVH

Magnus

Postat

Det vanligaste är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Garantin kan också vara utformad så att en viss egenskap hos varan garanteras. Kontrollera alltid noga vad som står i garantin och vad den omfattar. Därför är det bra att kontrollera noga vad som står i garantin och vad den omfattar.

Säljaren ska lämna tydlig information till köparen om garantins innehåll, vad som krävs för att göra garantin gällande och att garantin inte påverkar köparens rättigheter enligt lag. Informationen ska lämnas skriftligen till köparen. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel

  • att varan repareras,
  • att du får en annan vara i stället,
  • att du får avdrag på priset,
  • att köpet går tillbaka.

Du kan inte ställa alla krav vid ett och samma ärende. I allmänhet är det de första två, reparation eller ny vara, som gäller. Näringsidkaren har rätt att reparera om det skulle bli oskäligt dyrt att ge dig en ny vara i förhållande till reparationskostnaderna.

För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet anses vara väsentligt. Du har även rätt till skadestånd om den felaktiga varan har medfört extra kostnader för dig. Men du är alltid skyldig att försöka hålla nere kostnaderna.

För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel:

  • en olyckshändelse efter det att du har fått varan,
  • vanvård,
  • onormal användning,
  • att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar.

Garantibestämmelserna gäller även om någon annan än säljaren, till exempel tillverkaren, har givit garanti för säljarens räkning.

Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut så gäller konsumentköplagen (se nedan):

Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.

Postat
Någon som har kvar manual eller liknande för en Koralia 4 som kan kolla garantitiden på den?

Räcker det med pumparna och kvitto för att få nya alt. pengar tillbaka eller måste man ha kvar allt runt omkring (box, manualer etc.)?

Har nu 2st 4:or som gått sönder inom 9 månader från inköp. Fler som märkt av samma sak?

Har du bara kvittona kvar så är det bara att reklamera så du får pumparna reparerade eller utbytta - det är ju konsumentköplagen för elprodukter som gäller (det är väl bara batterier, glödlampor och förslitningsvaror som är undantagna)

Det är huvudsakligen korallia från första tillverkningsserier som har varit problem med.

Men man bör nog komma ihåg att alla typ streampumpar (eller andra lågeffektspumpar) ganska lätt kläggar igen och bränner om man slarvar med rengöring.

Postat

Jörgen har rätt. Konsumentköpslagen är ändrad. Lagen lyder numera precis som han skriver.

Tre års reklamationsrätt.

Om man är särskilt intresserad kan man kolla ärenden avgjorda av ARN (allmänna reklamationsnämnden).

Postat

ARN är dock inget som man måste följa, utan är en rekommendationsenhet eller vad man ska kalla det. Däremot är det nog smart att göra det då företag som inte följer ARN's råd hamnar på tex Råd & Röns svarta lista, vilket många har koll på.

Postat

Nja... ARN arbetar utifrån lagen och är partsammansatt från både konsument och handel.

Är man som handlare fälld av ARN har man små chanser i en eventuell rättegång.

Postat
Nämnden lämnar rekommendationer om hur tvister bör lösas, till exempel att näringsidkaren ska ge konsumenten pengarna tillbaka.
Källa: www.arn.se

De är otvivelaktigt starka, men inget tvång att följa dem alltså.

  • 3 veckor senare...
Postat

Intressant tråd du mina två koralia 4 pumpar nu båda har lagt av... Stoppar i kontakten o INGET änder, impellern snurrar fritt men inget händer. Den ena fick jag ström genom handen av då jag rörde diskbänken.. vad e detta för dåliga grejor? Var billiga o köpa och pumpade bra och tyst, men de håller ju inte???

Dave

Postat

Är det någon som haft problem med mod 2,3 eller 4 av den nya versionen med den keramiska axeln?

Gibbon som är importör av Korallia, har ju utan problem bytt ut de felaktiga pumparna dom levererat till sina kunder.

Postat

Ok, låter bra med utbyte, får åka till götet imorgon o byta dem på Hercules Zoo där jag köpte dem

Dave

Postat

Var där idag, hade lyckats supa bort en av kvittona, köpte dem vid olika tillfällen. Men personalen bara tittade på pumparna och tog fram två nya och skrev nya garantikvitton. Det kallar jag service!

Dave

Postat

Hey Jörgen! Tja vad gör jag? Jag jobbar mest, hjälper en polare med sitt hus o varit o dykt på kanarieholmarna!

Dave

Postat

Jag fick stöm i handen av pumpen, när jag fixade i akvariet, Men gick till baka till Hercules Zoo och fick en ny, med garanti. =)

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.