Gå till innehåll

Bygga DIY påhängsrefugium?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag tänkte försöka bygga ett refugium som man kan hänga på baksidan av akvariet. Eftersom jag aldrig byggt eller limmat i akryl tidigare, eller glas, undrar jag om ni som är så händiga skulle kunna hjälpa mig lite och samtidigt göra en ungefärlig kostnadsbedömning.

Förebilden är ett refugium från Aquafuge med måtten 63x11x30cm nedan vilket kostar runt 2000kr inkl transport utan ljus och cirkulation från Tyskland.

Tanken är att bygga efter den här ritningen:

http://www.cpraquatic.com/pdf/aquafuge.pdf

Och över till frågorna:

-Jag antar att det är bäst att bygga det i akryl vilket är samma sak som plexiglas va?

-Hur borrar man hål och kan man själv skära till storlekarna från en skiva akryl (vilka verktyg behövs)?

-Hur limmar man bitarna, är det vanlig akvariesilikon som används?

-Vilken tjocklek bör akrylen vara?

-Vilken dimension på rören in och ut bör det vara?

-Vilken pump skulle ni rekommendera (volymen är knappt 20L)?

Är detta ett projekt man kan klara av själv eller kan man kanske lämna in delarna för limning, hålgörning etc hos glasmästare el dyl?

Tacksam för råd från alla händiga personer här.

Mvh Peter

post-1277-14468915038277_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumphastigheten beror nog en del på hur du löser returen... om djuren som ska exporteras ska sugas upp så behöver du mer tryck i pumpen för att få över dem över den kanten i ritningen, om du däremot kunde få refugiet ovanför akvariet och kan sätta ett utlopp i botten så hade du nog klarat dig bra på väldigt låg cirkulation, jag har i praktiken noll cirkulation bakom mina blå plexiglasskivor som utgör bakgrund(glaset ojämt så det blev en del utrymme bakom) och där verkar frisimmande pods verkligen gilla läget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter Varför väljer du akryl i.s.t.f. glas?

Vet inte :). Tänkte väl lite på att minimera vikten och att det skulle vara lättare att borra själv men det kanske går lika bra med glas.

Aerie:

Tyvärr har jag inte möjlighet att sätta det ovanpå annars låter det som en bra idé. Har du bilder på din lösning?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också mitt ovanför akvariet med avrinning ner i burken. En mammutpump (airlift) står för cirkulationen. Sen har jag en timerstyrd vanlig punmp som fyller på med vatten från sumpen. Det är ju också då som vatten plus djur rinner ut i stora akvariet. Jag har lite krabbor och sniglar i refugiet. Sån som jag hittar i stora burken brukar åka i där. De vänder lite sand och käkar alger. Jag använder också refugiet till karantän vid behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akryl kan du inte limma med silicon utan det behövs ett speciellt limm Arcifix 112. Du behöver rätt tjocka bitar för att få en bra limning och hållfasthet, kanske 5 mm. Såga gör du normalt och borra går att göra med små dosfräsar men ytterst försiktigt eftersom akryl spricker väldigt lätt. (Plexi är ett varumärke för akryl). Kan du inte hitta små 15 - 20 liters plastakvarium i Finland?

MVH Lasse

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akryl kan du inte limma med silicon utan det behövs ett speciellt limm Arcifix 112. Du behöver rätt tjocka bitar för att få en bra limning och hållfasthet, kanske 5 mm. Såga gör du normalt och borra går att göra med små dosfräsar men ytterst försiktigt eftersom akryl spricker väldigt lätt. (Plexi är ett varumärke för akryl). Kan du inte hitta små 15 - 20 liters plastakvarium i Finland?

MVH Lasse

MVH

Problemet är att det måste vara platt för att få plats mellan vägg och akvarie. Kanske kan se om jag kan få en offert från någon glasmästare istället.

Tack för svaren

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...