Gå till innehåll

Arcticreefs planeringstråd


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Framåt juni kommer jag flytta från det eländiga lägnhetshotell jag bor på just nu till en riktig barre. Då tänker jag skaffa mig....just det, ett akvarium. Men planerandet har redan börjat.

Så här tänker jag mig det hela just nu:

Mått: 90x90x55 i 12mm Optiwhite. Slipade kanter, inga glaslister och klart silikon. Baksidan skall vara svart. Mitt på baksidan tänkte jag ha en överrinningkammare i måtten 40 (b)x 20 (d) x 55 (h)med lite elegant sneda sidor. Den kommer inte inte att leda till någon sump utan den kommer att vara sumpen.

Belysning: här tänkte jag använda 2 st Arcadia 4x39w (312 w) som man sätter fast på burken (vill inte sätta upp något i taket).

Är mycket nöjd med den Tunze nanoskummare jag har och tänkte sätte in en av dess storebröder i den interna sumpen. Till den tänkte jag koppla en ozongenerator då jag vill ha glasklart vatten.

Jag tänkte ha två pumpar på botten av sumpen med ett totalt flöde på 2000 liter/timme.

I sumpen tänkte jag också ha värmare, pH och redox probe, sensorer till osmolatorn osv. Kylning hoppas jag kunna sköta med ett rejält fläktsystem.

Som cirkulationspumpar tänkte jag använda 2st 6000 liters SEIO med styrning

Bänken tänkte jag skulle vara enklast tänkbara. En vanlig svart aluminiumställning med svarta MDF plattor. En på över och en på undervåningen (i princip samma lösning som för mitt 74 liters kontorsnano). Akvariet står givetvis på övervåningen medan jag på undervåningen tänkte ha en 90x30x30 för RO vatten. Detta skall (givetvis) pumpas genom en Tunze kalciumhydroxidbehållare. På undervåningen funderar jag också på att ha en extravagans, nämligen Grotechs 7 kanalsystem med Balling o hela köret. Där även boxarna till pH och redox.

Iövrigt tänkte jag köra systemet enligt Jaubert. Inredningsmässigt kommer jag att stjäla vilt från de exempel som finns i tråden jag startade om saltversioner av Amanos växtkar.

Tror ni detta kan funka? En blandning av high och low-tech?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. det var det support jag behövde. Åker till fiskhandlare Fritz på lörda o lägger in en beställning.

Vad inredningen beträffar tror jag att jag kommer att minimera mängden LS. Det är ju ett Jaubertsystem. Funderar på att såga till tunna skivor av LS och lägga utt över stora delar av botten och låta dem täckas av någon grön clavularia. Lite Amanostuk, så där. Sedan gott om Tridacnas och några få men stora SPSer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att såga till tunna skivor av LS och lägga utt över stora delar av botten och låta dem täckas av någon grön clavularia. Lite Amanostuk, så där. Sedan gott om Tridacnas och några få men stora SPSer

Fränt !

Clavularia i skiftande gröna nyanser som döljer ett lager av LS...

Sätt till några stora feta gröna/bruna digitator och det ser ut som en golfbana på våren :skrattar:

Fast musslorna spräcker den idén !

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överrinningsboxen får du sänka i höjd, den bör ju inte vara lika hög som resten av karet, så vida du inte menar att kammen ska gå lika högt upp som glaset. :)

Ser fram emot bygget och hur det kommer se ut så småningom. :)

Naturellement! Givetvis. Jag tänkte lägga överrinningen ca 2 cm under akvariets kant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Och det känns nästan lite sorgligt då det är så skojigt att planera en burk. Men nu har jag hittat min permanenta lägenhet och hittat stället där burken skall stå så nu vet jag vilka mått som gäller.

Akvariet blir 90(b)x1.05(d)x60(h). De tre synliga sidorna blir i Optiwhite och resten snålglas. Den kommer att ståpå en bänk som kommer att göras av en duktig snickare som skall kopiera ELOs vita bänkar. Jag kommer att ha en intern sump på 25 cm djup. Den kommer att göras svart. Glaset som separerar visningsdelen från sump kommer att se ut så här: 10 cm glas:30 cm avrinningskam:10 cm glas: 30 cm avrinningskam: 10 cm glas. I mitten kommer det att står en plastburk, ca 30 cm hög i vilken det kommer att ligga en 4500 liters Red Dragon som kommer att pumpa vattnet över kanten ned till 2 sidoriktade utblås. Längst ut på sidorna kommer jag att ha något ovanligt: 2 st Turbelle Classic av den mindre sorten. Skälet till det är att motorn inte ligger i vattnet och värmer upp det. Vill inte lägga pengar på en kylare. Vattenomsättning blir därför ca 10 000liter per timme. I sumpen kommer jag att ha en riktigt djup DSB med finkorning sand samt lite LS och chaetomorpha. Som belysning blir det 2 st Nova II 250w med tritons 14 000K lampa.

Skummare har jag inte riktigt bestämt än med funderar på att ha 2 st Tunze 9005, varav en skall gå med ozon.

Låter detta tokigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter inytressant christer...kul med DSB....ett "bio"kar...

ska du inte ha nåt blåljus?

kalkreaktor eller balling?

fantastiskt fint djup du kommer få i burken!;)

/Jonas

nej, det enda blåljuset blir stjärnljuset (en liten LED lampa). Kommer att körra Balling ad modum vad som beskrivs i först posten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske det. Men bygger inte dsb-tänkandet på att skitet skall hamna i och kvarstanna i sanden som föda åt de kryp som skall processa födan tills inget blir kvar?

Jag tror inte att dsb tänket går ut på att man ska lämmna detritus som man lätt kan ta bort bara för att dsb´n ska få mer jobb.

Låter som ett riktigt spännande projekt arcticreef!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, dsb tänket i sin mest ortodoxa utformning gick just ut på att mata kraftigt, ingen skummare, aldrig slamsuga osv. - just för att inte svälta ihjäl de djur som skulle husera i sanden. Samtidigt som man uppmanades att skaffa mera djur för att ta hand om den ökade skiten... Motstridande, eller hur? :)

Hur som helst, skall bli intressant att följa projektet, är det också tanken att kunna lämna akvariet i flera veckor utan tillsyn som med ditt andra kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, dsb tänket i sin mest ortodoxa utformning gick just ut på att mata kraftigt, ingen skummare, aldrig slamsuga osv. - just för att inte svälta ihjäl de djur som skulle husera i sanden. Samtidigt som man uppmanades att skaffa mera djur för att ta hand om den ökade skiten... Motstridande, eller hur? :)

har jag faktiskt aldrig hört!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...