Gå till innehåll

Magnus 54 L Saltpremiär


Magnus J

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Efter att ha varit flitig besökare på denna sida under ett par månaders tid, är det nu äntligen premiärdax. I dagsläget har jag två st sötvattens växtburkar, en på 180 L och en på 54. (länk: http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=685&postdays=0&postorder=asc&start=20)

54 Litaren ska det nu bli salt av är tanken. Jag har läst det mesta på denna sida om nanokar, en hel del på nano-reef.com samt Lasses olika artiklar om uppstart av nanokar. Jag har med spänning följt Bengans tråd om hans start av sitt 54 liters. Nu känner jag att jag börjar bli mogen för att sätta igång.

Jag hade tänkt mig en ganska low-tech approach till att börja med. Som jag har uppfattat det, är det framförallt på belysnings och cirkulationssidan som det gäller att inte snåla. Hade tänkt mig följande:

Belysning: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/hagen-5armatur-p-6177?osCsid=a63be86b0e895865c6d3b413972ea675 någon som känner till denna?

Cirkulationen hade jag tänkt en koraliapump från hydor sköta, är den som pumpar 1500 l/h lagom? Eventuellt hade jag också tänkt använda mig av ett eheim ecco ytterfilter, som jag har över (pumpar ca 400 l/h).

Har läst att det råder ganska delade menigar om ytterfilter till saltvattenskar. Men fyllt med levande sten, lite biobollar samt möjlighet att stoppa i aktivt kol och rowphos, så borde det väl funka eller?

Sen är det skummarens vara eller inte vara. Enligt de artiklar som finns på nano-reef.com så skulle ju nackdelarna med en skummare i ett nano vara större än fördelarna. Jag har kikat lite på Rios lilla nanoskummare...

Akvariet är för övrigt ett klasssisk 60*30*30 tror jag.

Övrig utrustning och inredning kommer till att börja med vara värmare, LS och sand/grus.

Hoppas jag är relativt rätt på det. Jag tar väldigt gärna emot synpunkter och åsikter på mitt upplägg.

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst att det råder ganska delade menigar om ytterfilter till saltvattenskar. Men fyllt med levande sten, lite biobollar samt möjlighet att stoppa i aktivt kol och rowphos, så borde det väl funka eller?

Sen är det skummarens vara eller inte vara. Enligt de artiklar som finns på nano-reef.com så skulle ju nackdelarna med en skummare i ett nano vara större än fördelarna. Jag har kikat lite på Rios lilla nanoskummare...

Mvh Magnus

Kul med ytterligare en ny på forumet.

Angående ljuset du funderar på så har jag inget svar att ge dig, jag lämnar det till någon som kan det bättre.

Cirkulation tror jag starkt på så ditt Koralia val bör fungera. Om du nu har ett ytterfilter över så använd det. Biobollar har jag ingen erfarenhet av men det blir ju perfekt för kol, fosfatremover osv.

I ett sådant litet kar så hade jag skippat skummare. Jag hade gått på vattenbyten i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren. Som det ser ut nu kommer jag att börja utan skummare och med ytterfiltret. Akvariet kommer att tömmas i helgen och saltvattensprojektet kan påbörjas.

Jag har inte hittat någon annan armatur som ger 2*24 w i samma prisklass som Hagens: Det ska gärna vara en som man kan fästa på karet direkt, vill inte behöva bygga en egen ovandel. Någon som har något annat bra förslag?

Skulle också behöva ett förslag på en bra saltvattensmätare, någon som testat denna: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/coralife-deep-p-284?osCsid=b7c8c1ffacfd260769ba5efc0c96c946

Till helgen kommer de första bilderna.

/Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SKickade iväg första beställningen igår:

1 x Koralia 1

1 x Salifert - Profitest NO2

1 x Salifert - Profitest NO3

1 x ROWA - Rowaphos 250 ml Lösvikt

Från http://www.akvarieshop.se/ de tog endast 250 kr för pumpen...

Kommer nog starta karet på den belysning som jag har just nu (2*15 w, t8), för att efter ett par veckor uppdatera till minst 2*24 (t5).

Imorgon är det tömmning och rengörning av karet som gäller.

/Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgen har gått till att tömma, rengöra och fylla karet igen....

Från sött, till rent, till salt!

Karet går nu med mitt eheim ecco samt ett fluval innerfilter (utan filtermedia) för att köra runt saltet. Akvariet kommer att stå så här tills nästa helg, då jag är iväg mycket med jobbet i veckan. Blir nog till att beställa en Hagen 2*24 w, från guldfisken.se imorgon. Sen är tanken att fylla på med lite levande sten i nästa helg.

/ Magnus

post-3695-14468915081871_thumb.jpg

post-3695-1446891508227_thumb.jpg

post-3695-14468915082466_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog satsa på ett blått på 22000k ungefär och ett vitt på 10000-14000k.

Ok, det låter som en bra idé. Skulle en kombination av Hagens Marineglo 24 W (http://www.guldfisken.se/beta/catalog/marineglo-t-5-24-w-p-6186?osCsid=e3137603b441653b440e39dc7b2706c3) och ett Hagen Powerglo 24 W (http://www.guldfisken.se/beta/catalog/powerglo-t-5-24-w-p-6183?osCsid=e3137603b441653b440e39dc7b2706c3) vara en lösning?

GimliX: Vi får hoppas att det så småningom kan bli det :).

/Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Turligt nog anlände båda beställningarna i fredags... Så nu är man äntligen igång. Är väldigt nöjd än så länge med armaturen jag beställde. Levande sten och sand köptes idag. Karet står och klarnar nu. Imorgon kommer de första bilderna.

Jag har valt att köra med ljuset på direkt och bakteriekultur. Min fråga är nu, bör jag köra aktivt kol och rowaphos i ytterfiltret från början?

/Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina ögon börjar att bli gamla - men är det inte två chokladguramis som simmar i sötvattenskaret? I så fall - det här med salt kommer att gå lätt som en plätt. Att klara chokladgurami - det är respekt!

Till frågan om kol och rowaphos - skall du köra makros och mjukkoraller så skulle jag inte använda något av dem - stenkoraller - möjligvis rowaphos.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med gimlix!

Mina ögon börjar att bli gamla - men är det inte två chokladguramis som simmar i sötvattenskaret? I så fall - det här med salt kommer att gå lätt som en plätt. Att klara chokladgurami - det är respekt!

MVH Lasse

Ursäkta om jag går lite off-topic. Jag förstår faktiskt inte det där med chokladguramis. Jag har haft mitt par i snart ett år och de går i min fisksoppa med alla möjliga fiskar. Dessutom har det karet blivit helt negligerat nu när saltet tågat in, men mina chokladguramis mår hur bra som helst. Läste överallt att de var svåra och ömtliga, men mina har tagit mycket skit (bokstavligt talat).

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena magnus

Jag har exakt samma akvarium som du och självklart funderingar på att köra salt, men nu när jag sett vilken armatur du valde så blev jag riktigt intresserad.

Skulle gärna vilja se en bild på resultatet av armatur monteringen, om det blir bra så skickar även jag iväg en beställning på samma.

Ytterligare en fundering, kör du med osmos?

Mitt kommer nog bli en exakt kopia av ditt!

Hope you dont mind, jag har ingen fantasi =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag lovat kommer här liter bilder på hur karet ser ut idag, efter gårdagens uppstart. Till att börja med kommer jag att köra utan både aktivt kol och rowaphos, men kommer att försöka hålla bra koll på mina vattenvärde för att se om det blir aktuellt.

När det gäller inriktningen på vad som kommer att finnas i karet, makros, mjukkoraller ,stenkoraller osv så vet jag faktiskt inte riktigt. Vad tycker ni lämpar sig att börja med utifrån de förutsättningar jag har? Läser allt vad jag kan för att sätta mig in i den fantistiska mångfald som finns. Är ju inte ritigt lika enkelt som det är i mitt sötvattenskar, där vet man att alla växter gillar mkt ljus, co2 och lite pmdd.

Lasse: visst är det chokladguramis, de simmar nu runt i mitt 180 liters, där de stormtrivs. Jag har aldrig haft några direkta problem med dem, men har också hört att de ska vara lite känsliga.

Angående ljusrampen tycker jag den är riktigt bra. Det enda jag tycker är lite märligt är att det inte finns någon av/på knapp.

/Magnus

post-3695-14468915114339_thumb.jpg

post-3695-1446891511459_thumb.jpg

post-3695-14468915114944_thumb.jpg

post-3695-14468915115231_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så har nu karet varit igång ca 10 dagar. Har fyllt på med en bit levade sten till. I helgen skaffades också tre turbosniglar för att bekämpa de brunalger som började dyka upp. Av dessa är det tyvärr bara en som överlevt.... Vet inte om jag var lite snabb med att släppa i dem, en dog förmodligen redan under transporten hem, då den aldrig visade några livstecken när den koppades in. Den andra var pigg i ett dygn ungefär. Den tredje hjälten håller dock på för fullt och brunalgerna har redan börjat minska.

Mina värden:

Nitrit har under de senaste dagarna legat på 0.1

Nitrat har däremot dragit iväg och mätte idag ca 50.

Salinitet: 1.023

Temp: 24 C

När jag var och kikade på Exotic zoo köpte jag också en 25 L dunk med osmosvatten, som jag kommer att använda framöver. Det bordeväl inte vara problem att förvar detta vatten i en plastback med en liten cirkulationspump i?

Kommentarer?

Sen undrar jag verkligen vad det är för något på den andra bilden, kan det vara någon form av sjöpung?

/Mvh Magnus

post-3695-14468915142102_thumb.jpg

post-3695-14468915142266_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så var det dax för en liten uppdatering. Nitriten var nere i noll i helgen så jag kände att det var dax för lite mer levande i karet. Min premiärkorall blev en fantastiskt vacker läderkorall, tror den är av släktet Lobophytum, den skiftar i brunt och blålila med vita polyper. Största upplevelsen så här långt i min korta saltkarriär är absolut att se denna korall fälla ut alla sina vita polyper efter ett par timmar.

Köpte även två röda ermitkräftor som livar upp karet lite. Det blev också två turbansniglar, liknar turbosniglar men skalet är snurrat åt andra hållet eller något. Sen var ju tjejen med i butiken och när hon fick se en röd sjöstjärna, så var vi så klart tvugna att ha en sådan. Tror att det är en ur släktet Nardoa och den ska tydligen vara väldigt lätt att hålla i akvarium. Jag trodde att den bara skulle ligga still i karet, men ack så fel jag hade. Den far runt rätt bra faktiskt och är väldigt vacker att titta på.

Här kommer lite bilder:

post-3695-14468915188319_thumb.jpg

post-3695-14468915188562_thumb.jpg

post-3695-14468915188701_thumb.jpg

post-3695-14468915188902_thumb.jpg

post-3695-14468915189417_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...