Gå till innehåll

Stressad drake..


petrol

Rekommenderade inlägg

Min vuxna välnärda P. volitan beter sig märkligt sedan någon dag.

Den simmar konstant (även på natten) runt vid ytan med ryggen och ögonen ovanför vattenytan. Den är inte intresserad av mat heller. Alla andra fiskar är som vanligt.

Vattenvärdena är som vanligt inte de bästa (lite nitrat och fosfat) men ingen avvikande skillnad heller. Provade att stoppa ner den i det stora karet för att se om det var något som stressade den i det lilla men det blev ingen skillnad.

P. volitans brukar vara härdiga fiskar.

Några förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hittat lite om detta på nätet vid en snabb sökning, de ska tydligen göra så när de är redo att föröka sig.

Finns en del att läsa bl.a. här:

http://zipcodezoo.com/Animals/P/Pterois_volitans.asp#Reproduction

och här:

http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site/accounts/information/Pterois_volitans.html

Nu vet jag inte om detta stämmer i ditt fall, men det kan vara en förklaring iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hittat lite om detta på nätet vid en snabb sökning, de ska tydligen göra så när de är redo att föröka sig.

Och frugan som sa till mig att jag skulle skaffa en flickvän till draken, efter jag visat henne drakens märkliga beteende..

Ska kika på länkarna. Tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade lite på wetwebmedia:

Funky Lionfish behaviour 12/6/06

Hi everyone,

<Anthony>

You were kind enough to help me out a couple of months ago with a Blue-cheek Trigger problem, so I figured I'd pick your brains a little more. I've looked through google and your Lionfish section for something resembling this, but have found nothing. I have a (I believe) 10" Volitans in a 180 gallon tank with a few friends that have been around for a long time. Nothing has changed in the tank prior to this behaviour starting. What the Lion is doing is swimming around with his head above the water surface.

<Not good...>

Eyes, mouth... it's as if he thinks he's a crocodile or something. He's bumping into things, and is going into his second eek of being on a hunger strike. I did read something about a lack of aeration for other behavioural issues,

<Yes... best first guess>

and was wondering if him having his mouth above the surface is a means for him getting air?

<This is a/the theory>

Someone told me that it's a bad idea to connect the air-intakes to the powerheads. Can you confirm that?

<Not an issue... very small bubbles are problematical, not ones larger than say 1 mm in diameter>

I have 4 powerheads being controlled by a Wavemaker Pro in the tank, with plenty of live rock, excellent filtration and decent water conditions: 78 degrees, 1.025 SG, 8.2 pH, 0 ammonia, 0 nitrites, 5 ppm nitrates. I tried dropping some ghost shrimp in the tank to get him to eat, but got no response. His color & body look good. He's just acting like a freak. :)

Thanks,

Anthony

<There are other probable causes for the observed behavior... next in line might be that this fish has "swallowed something"... like gravel, a hermit crab... and is suffering duress consequently... I would try adding a dose of Epsom Salt (see WWM re) and keep offering foods that this fish is known to accept... daily. Bob Fenner>

Någon som varit med om något liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tillägga att den simmar aktivt mot/över ytan. Den försöker inte simma neråt pga simmblåsefel (ser det ut som). Maten den får är oftast färska små sillar från fiskbilen + frysta räkor, musslor och flingfoder.

Tittar jag noga (men det är ju så att när man letar efter sjukdommar/defekter så ser man vad som helst..) så kan jag tycka att gälarna står ut lite mer än vanligt men andningsfrekvensen verkar normal. Har ett 39W UVc i karet sedan någon vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har upptäckt själv att dom kan uppföra sig lite skummt om man har mkt microbubblor i tanken. En av mina gammla drakar uppförde sig liknande när min skummare blev galen å spottade bubblor.
Jag ska flytta returpumpen längre bort från skummaren för att se om det hjälper.
Naturligtvis har du rätt. Att drakar sprutar eld känner ju alla till. Och naturligtvis är grillad mat det bästa då. Eller har jag missuppfattat något?
Så måste det ju vara. Frågan är om man ska passa på att garnera den med vitlök eller bara sea salt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitlök är väl mot varulvar?

Men jag är rätt osäker nu. Detta är främmande vatten för mig...

Va - jag har i alla tider trott att det var därför du äter så mycket vitlök Stig :) Det är gott om varulvar i de småländska skogarna).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min P.miles gjorde precis så i ett par dagar efter att den hade svalt luft när den knep en bit mat precis när fiskbiten träffade vattenytan, men som sagt så lyckades han väll hosta upp luften tillslut och efter en tid så var han tillbaka till sitt gammla jag.

Även om dina värden kanske inte är de bästa så tvivlar jag på att det är dom som spökar, drakar är ju mer eller mindre skottsäkra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min P.miles gjorde precis så i ett par dagar efter att den hade svalt luft när den knep en bit mat precis när fiskbiten träffade vattenytan, men som sagt så lyckades han väll hosta upp luften tillslut och efter en tid så var han tillbaka till sitt gammla jag.

Även om dina värden kanske inte är de bästa så tvivlar jag på att det är dom som spökar, drakar är ju mer eller mindre skottsäkra.

Ursäkta, men sväljer luft? Hur går det till egentligen? En av mina gammla drakar brukade köra upp huvvet ovanför ytan å ta mat ur min hand utan problem :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har faktisk inte den blekaste aning, men jag har sett det hända med andra rovfiskar med..min channa obscura (sötvatten) lyckas få i sig luft typ 30% av gångerna den får mat, då simmar den i ytan i ett par minuter sen hostar den till och så är allt ok igen.

Jag skulle gissa på att den har lättaare för detta än en drake har pga att drakar äter troligen aldrig saker från ytan i det vilda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...