Gå till innehåll

Alex's 375 kar


Robbygg

Rekommenderade inlägg

Ja då var det dags igen ;), tänkte ha en liten tråd om mitt nya kar som för tillfälligt är under uppbyggnad.

Akvarium Aquael 375 liters 150x50x50

Sump 160 liters 100x40x40

Osmosreserv och karantäns kar, 160 liter 100x40x40

Stomme av reglar och MDF.

Både karet och sumpen är borrade med dremelmetoden, dels för Durso och returen till pumpen. Båda hålen gjorda för 32 mm's genomföringar.

Teknik:

Skummare Deltec APF 600

Returpump Deltec 4040

Kalkreaktor Deltec PF501

UVC Deltec 20W

Osmos AN 120 med silikatfilter

Belysning Fauna Marin Ultra Solaris 6x54W

Cirkulation Tunze Multicontroller 7095 samt 2 st Nanostreamers 6055

Och lite bilder på det hela!

dsc0185smallze7.th.jpg

Får ju börja nånstans :)

dsc0202smallug4.th.jpg

dsc0043smallog7.th.jpg

Karet på plats för test och själva stommen nästan färdig.

dsc0116smallxb0.th.jpg

Mdf skivor på baksidan.

dsc0126smallkp7.th.jpg

Båda karen för sump och diverse

:)

dsc0145smallgf9.th.jpg

Målat med Häftgrund V samt Ready V 70.

dsc0148smallbx9.th.jpg

Leverans ifrån Triton, alltid lika roligt med paket!

dsc0165smallpe3.th.jpg

Här har vi pjäserna Apf 600 samt returpumen 4040.

dsc0182smallwt0.th.jpg

Här är karet på plats, både borrat och målat.!

dsc0192smallza0.th.jpg

PVC leverans ifrån Tyskland Aquapro2000.

dsc0226smallcm1.th.jpg

Sumparna på plats och borrade. Har börjat dra lite pvc rör på denna bilden, man får testa sig fram för dem bästa lösningarna. Tyckte jag tog till måtten men det blir likt förbannat trångt!

Många bilder på en gång ska försöka dela upp det lite bättre samt komma på hur man kan få stora bilder direkt i inlägget istället för dessa små thumbnails.

Kommer även borra två hål i väggen för osmos och avlopp då jag har köksvasken till höger mitt för gaveln på andra sidan väggen. Tänkte slippa slabba med spannar och sådant. I den vänstra sumpen ska där bli två fack, ett för osmosvatten och ett för karantän när det behövs! Annars är den tänkt som ett saltblandarfack.

Ska se om jag kan få in en skiss på sumpen senare idag så ni kan ge ett utlåtande.

Mvh,

Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag skissat på sumpen litta, nu får ni säga vad ni tycker!

Samt jag har kommit lite längre med "rörigheterna" bokstavligen.

Bild 1, är röret ner ifrån Durson där det översta T'et går till skummaren. Det andra T'et är till för avtappning ut i avloppsröret. Tror ni detta kan funka? Jag kan inte tappa ur mer än 20 liter åt stöten ändå för sen börjar det nog sörpla nere hos returpumpen.

Bild 2, Skummaren med 40mm rör, vad tror ni om denna lösningen för att slippa ett "vattenfall"? Skummaren kommer att stå 26cm upp i sumpen på en plattform (se skisserna).

Bild 3 är bara en översiktsbild på hur det ser ut nu.

Bild 4.5.6 Är skisser på sumpen, kanalen där bak är till för alla utlopp ifrån tex skummare, durso, rowa, uvc, osv. Den lilla plattformen är tänkt för skummare och kalkreaktor. Bubbelfällan är 290 mm bred och där rymmer ca 25 liter på slutstation i sumpen. Jag har tänkt hålla 25 cm vattennivå. Fråga gärna!

Mvh,

Alex

post-1868-14468915093346_thumb.jpg

post-1868-14468915093483_thumb.jpg

post-1868-14468915093583_thumb.jpg

post-1868-14468915093704_thumb.jpg

post-1868-14468915093802_thumb.jpg

post-1868-144689150939_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering! ;)

Inriktningen på karet är jag inte riktigt överens med mig själv om än! Måste läsa och titta mera, vill inte stänga några dörrar!

Bygget har rullat på lite varje dag nu, all pvc är limmad, samt alla glasbitar. Bifogar lite bilder på provfyllningen med vatten. Har lite problem med att få Durson tyst som så många andra, har borrat ett 2 mm's hål i endcapen och det funka ganska bra men kapaciteten kan man bara skratta åt, har nästan inget flöde upp i karet alls från returpumpen. Skulle jag skruva upp flödet så "dränker" jag durson totalt, och vattennivån i karet hamnar läskigt nära kanten fastän durson ligger 40 mm ner.

Kan även erkänna att det är inget tyst bygge, det skvalpar i rören och lite annat smått och gott men det funkar iaf! Måste även säga att Deltec pumpen är bokstavligen knäpptyst, man hör inte att den går. Den glädjen varade tills jag skulle prova skummaren den brummar på ganska rejält, hoppas det tystar ner sig!

Nu väntar jag bara på en Fauna Marin armatur 6x54 watt och lite tunzepumpar samt lite annat smått och gott. Ska även klä möbeln med betsad björk för att smälta in med övrig inredning.

post-1868-14468915110712_thumb.jpg

post-1868-14468915110844_thumb.jpg

post-1868-14468915111006_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Tjosan!

Dags för en liten update....

Har nu fått hem dem "sista" pryttlarna:

Fauna Marin 6x54w

Deltec Fr509

Deltec Uvc 20W

Tunze 7095

2 st Tunze 6055 nano

Osmos AN med silikatfilter

Lite smågrejer, doppvärmare småpumpar och sånt skit :P

Tänkte börja fylla baljan med vatten till helgen sen skall saltet i och slutet på nästa vecka så ska stenen i var det tänkt, så man kommer igång!

Hur länge bör nyblandat saltvatten stå och gotta till sig innan man tar i stenen? 1-2 dgr?

post-1868-14468915411584_thumb.jpg

post-1868-14468915411759_thumb.jpg

post-1868-14468915411892_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då var osmosvattnet i, tog en hel vecka. Har nog lite för lågt tryck i ledningarna.

Nu är jag dock lite osäker, när jag fyllt i vattnet så la jag i några döda korallstenar, som jag tänkte ha som lite grundstenar. Jag sköljde dom ganska noga i vanligt kranvatten sen lasta jag i dem. Efter ett halvt dygn blev vattnet ganska mjölkigt, och lukta lite skumt. Är det kalk som fällt ut ifrån stenarna, och lukten kommer den ifrån stenen med??

Tänkte hälla i saltet senare idag, ska man köra igång med skummaren direkt kanske när man fått i saltet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som du tänkt genom ditt system. Hänger dock inte med riktigt vad all PVC ska vara till (se det inte som kritik utan att jag inte fattat helgheten). Kommer följa detta med intresse och vill gärna att du berättar hur det gått senaste veckan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint bygge!

Kör du i salt, dra igång cirkulation OCH skummaren. Det hade jag gjort. Du nämner bla död sten, skumt luktande vatten och mjölkighet. Få ut skiten och få vattnet syresatt. Även där får du hjälp av skummaren. Sen blir det att vänta.....................ett tag.

Än en gång, bra jobbat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja där blev ju lite extra rör tack vare att jag vill ha (karantänskar/saltblandningskar) och osmosbaljan ihopkopplat med sumpen. Samt att där blev extra rör dragit för att jag kan igenom att vrida på en kran tömma ut vatten i avloppet, både från huvudkar och karantänskaret. Samt där är ett ingående rör för osmosvatten. Skummaren är inkopplad direkt från överinningen. Det hela är kanske lite överarbetat men nu finns möjligheterna iaf ;)

Hela grundtanken var att jag skulle kunna skicka vatten överallt i alla riktningar utan att slabba.

Finns det någon här som har handlat LS ifrån Zoogiganten? Vart kan man annars hitta det i närheten förutom på begagnatmarknaden, där det tyvärr är ganska svalt med det nu.

Som ni ser på bilderna det är ganska mjölkigt men inte så mycket som bilderna visar. Vattennivån ska också höjas lite till, returpumpen var avstängd när fotot togs.

post-1868-14468915495466_thumb.jpg

post-1868-14468915495609_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt ls på ZG, men det är fruktansvärt dyrt. Kolla med Fiske & Fiskar i Malmö. Man kanske skulle kunna få komma och kika på hur du gjort med rördragning i sumpen nån dag. Bor själv i Ystad och ska starta nytt kar med sump snart.

Ser riktigt snyggt ut! -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev det ingen betsad björk?:smiley3:

Nä, syns det? :D

Det blev vanliga furuskivor istället. Skulle man inte ha skivor som var tunna som papper så blev det snuskigt dyrt. Det smälter ändå in ganska bra med övrigt möblemang tycker jag.

Bengan, Du är välkommen o kika men kan kanske hålla dig tills där finns mer och titta på :)

Fiske o fiskar ska jag kolla upp har inte varit där på länge.

Sillen, Ja det har jag tänkt på, ska ev längre fram skaffa en liten miniskummare och ha till det när det väl blir aktuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler än jag som har problem med fästclipsen till reflektorerna på Fauna marins armaturer?

Dom är katastrofalt dåliga, går liksom inte trycka igenom så hårt att dom fäster sig i reflektorn. Reflektorn vilar bara löst ovanpå clipsen. VILKET har resulterat i att några av reflektorerna har trillat i plurret då och då. Just nu vill man bara lägga armaturen framför bilen...

Är dom reflektorerna giftiga på något vis? Dom har inte legat i vattnet mer än högst 2 min. Mest så jag inte gör bort mig.

Skall för övrigt hämta stenen imorgon och levande sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jehepp då har Stenen varit i exakt tre veckor nu.

Efter en vecka fick jag höga nitrat och nitrit värden. Nitriten är obefintlig nu men jag har fortfarande lite nitrat i karet.

Har haft tjockt med bruna kiselalger nu i tre dagar, hoppas på att dom ska försvinna snart :)

Startade belsyningen efter 1,5 vecka, startade på 1h ökar med 0,5h varannan dag.

Ska jag köra igång rowaphos filtret eller klarar det sig fint utan? Skummningen har också avtagit kraftigt de senaste dagarna, blir knappt nånting av det.

Det blev 35 kg Bali sten direkt från leverantören samt 18 kg levande sand, som börjar och bli brun nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alex,

Jag måste börja med att klaga lite på dig!.. Här går du och bygger ihop något som du tar bilder på och visar helt fritt på detta forum. Fullständig katastrof!

Nu råkar det vara så att min flickvän råkade se bilderna över min axel.. Vilket resulterade i att hon förväntar sig att vårt blivande kar kommer vara lika snyggt..

Det är ju omöjligt!

Snyggt jobbat! :ler:

-respekt

En saltis träff hemma hos dig någon gång hoppas vi på! :smiley9:

Mvh

Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...