Gå till innehåll

Turbinaria reniforms


s022400

Rekommenderade inlägg

Har anskaffet meg en Turbinarisa reniformis som jeg ikke får til å trives, plasserte den først som anbefalt omtrent midt til lavt i karet for middels belysning og middels sirkulasjon. De første ukene hadde den polyppene såvidt ute (1-2mm) men etterhvert har polyppene kommet ut mer sjelden, og nå har de ikke vært ute på flere døgn (har også sjekket om natten). Prøvde å plassere den litt høyere i karet samt en plass med noe mer sirkulasjon, men uten at dette hjelper.

Er det noen som har erfaring med denne og som har noen tips for hvordan få denne til å trives.

Har et forholdsvis høyt kar med 250W Metalhalogen og T5 blått lys. Karet er på ca. 550 l inkl sump og kjører med to Tunze 6100.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har anskaffet meg en Turbinarisa reniformis som jeg ikke får til å trives, plasserte den først som anbefalt omtrent midt til lavt i karet for middels belysning og middels sirkulasjon. De første ukene hadde den polyppene såvidt ute (1-2mm) men etterhvert har polyppene kommet ut mer sjelden, og nå har de ikke vært ute på flere døgn (har også sjekket om natten). Prøvde å plassere den litt høyere i karet samt en plass med noe mer sirkulasjon, men uten at dette hjelper.

Er det noen som har erfaring med denne og som har noen tips for hvordan få denne til å trives.

Har et forholdsvis høyt kar med 250W Metalhalogen og T5 blått lys. Karet er på ca. 550 l inkl sump og kjører med to Tunze 6100.

jag har en turb reniformis. min står mkt strömt o medelstarkt-starkt ljus. trivs bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om de är någon fördel att ha dem i stark ström, medelstark ström och belysning brukar ges som skötselråd så det är tveksamt att situationen skulle förbättras genom flytt och polypexpansionen beror antagligen inte på placeringen i min mening.

Det är en korall som är en mycket bra indikator för vattenvärden och kan ge en tidig (varningssignal) om polyperna inte expanderar. Behöver ju självklart inte vara något problem men jag skulle kolla vattenvärdena om jag märker att de här polyperna inte längre är utslagna och inte stressa korallen genom att hela tiden flytta på den.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har også mistanke om at denne korallen er ekstra følsom for vattenverdiene, har prøvd å flytte på den men det hjelper ikke, skal nå bytte ca. 15% av vannet så får vi se. Målte nitrat til ca. 10-25, er dette for høyt?

ett så högt nitratvärde kan ju bero på att din biologiska belastning är lite i högsta laget.(finns en del som sägre emot mej nu;))...o indirekt ett tecken på att de kan finnas för höga halter av tex fosfat. Även om många koraller slår ju ut lite extra med 10-20 i nitrat, måhända mörknar på köpet så tror jag att turbinaria inte gillar så höga värden...i mitt kar ligger jag på 0.1, o turbinarian trivs.

En sak till: när du flyttar en korall så är de inte säkert att de märks direkt om den nu sitter på ett bättre ställe. Nya ljusförhållanden som den skall vänja sej vid etc...så vänta åtminstone en vecka innan du avgör om flytten var positivt eller negativ.

den sista orsaken kan vara brist på nåt spårelement..inte så ovanligt tror jag när bara en korall mår dåligt. tex ansågs gonioporan omöjlig..allt trivdes utom just våra gonioporor. man vet nu att tillsätter man manganes, så funkar dom också. ett exempel på hur lite vi vet;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...