s022400 Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 Har anskaffet meg en Turbinarisa reniformis som jeg ikke fÄr til Ä trives, plasserte den fÞrst som anbefalt omtrent midt til lavt i karet for middels belysning og middels sirkulasjon. De fÞrste ukene hadde den polyppene sÄvidt ute (1-2mm) men etterhvert har polyppene kommet ut mer sjelden, og nÄ har de ikke vÊrt ute pÄ flere dÞgn (har ogsÄ sjekket om natten). PrÞvde Ä plassere den litt hÞyere i karet samt en plass med noe mer sirkulasjon, men uten at dette hjelper.Er det noen som har erfaring med denne og som har noen tips for hvordan fÄ denne til Ä trives.Har et forholdsvis hÞyt kar med 250W Metalhalogen og T5 blÄtt lys. Karet er pÄ ca. 550 l inkl sump og kjÞrer med to Tunze 6100. Citera
jonasroman Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 Har anskaffet meg en Turbinarisa reniformis som jeg ikke fÄr til Ä trives, plasserte den fÞrst som anbefalt omtrent midt til lavt i karet for middels belysning og middels sirkulasjon. De fÞrste ukene hadde den polyppene sÄvidt ute (1-2mm) men etterhvert har polyppene kommet ut mer sjelden, og nÄ har de ikke vÊrt ute pÄ flere dÞgn (har ogsÄ sjekket om natten). PrÞvde Ä plassere den litt hÞyere i karet samt en plass med noe mer sirkulasjon, men uten at dette hjelper.Er det noen som har erfaring med denne og som har noen tips for hvordan fÄ denne til Ä trives.Har et forholdsvis hÞyt kar med 250W Metalhalogen og T5 blÄtt lys. Karet er pÄ ca. 550 l inkl sump og kjÞrer med to Tunze 6100.jag har en turb reniformis. min stÄr mkt strömt o medelstarkt-starkt ljus. trivs bra. Citera
s022400 Postat 10 februari 2008 Författare Postat 10 februari 2008 Takk for svar, da bÞr jeg vel flytte den til en plass med sterkere strÞm samt flytte den hÞyere i karet slik at den fÄr mer lys Citera
Lakestream Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 Jag har en som inte trivdes nÀr den lÄg för lÄngt ner. Efter att ha flyttat upp den högst upp stormtrivs den. StÄr i riklig cirkulation oxÄ. Citera
stigigemla Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 Om du har dvÀrgkejsare i karet kan det vara förklaringen till varför polyperna inte slÄr ut.Turbinaria verkar ofta kunna kÀnna i vattnet att det finns dvÀrgkejsare i nÀrheten.Men mina vÀxer ÀndÄ... Citera
Clownen Postat 11 februari 2008 Postat 11 februari 2008 Vet inte om de Àr nÄgon fördel att ha dem i stark ström, medelstark ström och belysning brukar ges som skötselrÄd sÄ det Àr tveksamt att situationen skulle förbÀttras genom flytt och polypexpansionen beror antagligen inte pÄ placeringen i min mening. Det Àr en korall som Àr en mycket bra indikator för vattenvÀrden och kan ge en tidig (varningssignal) om polyperna inte expanderar. Behöver ju sjÀlvklart inte vara nÄgot problem men jag skulle kolla vattenvÀrdena om jag mÀrker att de hÀr polyperna inte lÀngre Àr utslagna och inte stressa korallen genom att hela tiden flytta pÄ den.Mvh Peter Citera
s022400 Postat 12 februari 2008 Författare Postat 12 februari 2008 Har ogsÄ mistanke om at denne korallen er ekstra fÞlsom for vattenverdiene, har prÞvd Ä flytte pÄ den men det hjelper ikke, skal nÄ bytte ca. 15% av vannet sÄ fÄr vi se. MÄlte nitrat til ca. 10-25, er dette for hÞyt? Citera
jonasroman Postat 12 februari 2008 Postat 12 februari 2008 Har ogsĂ„ mistanke om at denne korallen er ekstra fĂžlsom for vattenverdiene, har prĂžvd Ă„ flytte pĂ„ den men det hjelper ikke, skal nĂ„ bytte ca. 15% av vannet sĂ„ fĂ„r vi se. MĂ„lte nitrat til ca. 10-25, er dette for hĂžyt?ett sĂ„ högt nitratvĂ€rde kan ju bero pĂ„ att din biologiska belastning Ă€r lite i högsta laget.(finns en del som sĂ€gre emot mej nu;))...o indirekt ett tecken pĂ„ att de kan finnas för höga halter av tex fosfat. Ăven om mĂ„nga koraller slĂ„r ju ut lite extra med 10-20 i nitrat, mĂ„hĂ€nda mörknar pĂ„ köpet sĂ„ tror jag att turbinaria inte gillar sĂ„ höga vĂ€rden...i mitt kar ligger jag pĂ„ 0.1, o turbinarian trivs.En sak till: nĂ€r du flyttar en korall sĂ„ Ă€r de inte sĂ€kert att de mĂ€rks direkt om den nu sitter pĂ„ ett bĂ€ttre stĂ€lle. Nya ljusförhĂ„llanden som den skall vĂ€nja sej vid etc...sĂ„ vĂ€nta Ă„tminstone en vecka innan du avgör om flytten var positivt eller negativ.den sista orsaken kan vara brist pĂ„ nĂ„t spĂ„relement..inte sĂ„ ovanligt tror jag nĂ€r bara en korall mĂ„r dĂ„ligt. tex ansĂ„gs gonioporan omöjlig..allt trivdes utom just vĂ„ra gonioporor. man vet nu att tillsĂ€tter man manganes, sĂ„ funkar dom ocksĂ„. ett exempel pĂ„ hur lite vi vet;) Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.