GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Har anskaffet meg en Turbinarisa reniformis som jeg ikke fÄr til Ä trives, plasserte den fÞrst som anbefalt omtrent midt til lavt i karet for middels belysning og middels sirkulasjon. De fÞrste ukene hadde den polyppene sÄvidt ute (1-2mm) men etterhvert har polyppene kommet ut mer sjelden, og nÄ har de ikke vÊrt ute pÄ flere dÞgn (har ogsÄ sjekket om natten). PrÞvde Ä plassere den litt hÞyere i karet samt en plass med noe mer sirkulasjon, men uten at dette hjelper.

Er det noen som har erfaring med denne og som har noen tips for hvordan fÄ denne til Ä trives.

Har et forholdsvis hÞyt kar med 250W Metalhalogen og T5 blÄtt lys. Karet er pÄ ca. 550 l inkl sump og kjÞrer med to Tunze 6100.

Postat
Har anskaffet meg en Turbinarisa reniformis som jeg ikke fÄr til Ä trives, plasserte den fÞrst som anbefalt omtrent midt til lavt i karet for middels belysning og middels sirkulasjon. De fÞrste ukene hadde den polyppene sÄvidt ute (1-2mm) men etterhvert har polyppene kommet ut mer sjelden, og nÄ har de ikke vÊrt ute pÄ flere dÞgn (har ogsÄ sjekket om natten). PrÞvde Ä plassere den litt hÞyere i karet samt en plass med noe mer sirkulasjon, men uten at dette hjelper.

Er det noen som har erfaring med denne og som har noen tips for hvordan fÄ denne til Ä trives.

Har et forholdsvis hÞyt kar med 250W Metalhalogen og T5 blÄtt lys. Karet er pÄ ca. 550 l inkl sump og kjÞrer med to Tunze 6100.

jag har en turb reniformis. min stÄr mkt strömt o medelstarkt-starkt ljus. trivs bra.

Postat

Om du har dvÀrgkejsare i karet kan det vara förklaringen till varför polyperna inte slÄr ut.

Turbinaria verkar ofta kunna kÀnna i vattnet att det finns dvÀrgkejsare i nÀrheten.

Men mina vÀxer ÀndÄ...

Postat

Vet inte om de Àr nÄgon fördel att ha dem i stark ström, medelstark ström och belysning brukar ges som skötselrÄd sÄ det Àr tveksamt att situationen skulle förbÀttras genom flytt och polypexpansionen beror antagligen inte pÄ placeringen i min mening.

Det Àr en korall som Àr en mycket bra indikator för vattenvÀrden och kan ge en tidig (varningssignal) om polyperna inte expanderar. Behöver ju sjÀlvklart inte vara nÄgot problem men jag skulle kolla vattenvÀrdena om jag mÀrker att de hÀr polyperna inte lÀngre Àr utslagna och inte stressa korallen genom att hela tiden flytta pÄ den.

Mvh Peter

Postat

Har ogsÄ mistanke om at denne korallen er ekstra fÞlsom for vattenverdiene, har prÞvd Ä flytte pÄ den men det hjelper ikke, skal nÄ bytte ca. 15% av vannet sÄ fÄr vi se. MÄlte nitrat til ca. 10-25, er dette for hÞyt?

Postat
Har ogsÄ mistanke om at denne korallen er ekstra fÞlsom for vattenverdiene, har prÞvd Ä flytte pÄ den men det hjelper ikke, skal nÄ bytte ca. 15% av vannet sÄ fÄr vi se. MÄlte nitrat til ca. 10-25, er dette for hÞyt?

ett sĂ„ högt nitratvĂ€rde kan ju bero pĂ„ att din biologiska belastning Ă€r lite i högsta laget.(finns en del som sĂ€gre emot mej nu;))...o indirekt ett tecken pĂ„ att de kan finnas för höga halter av tex fosfat. Även om mĂ„nga koraller slĂ„r ju ut lite extra med 10-20 i nitrat, mĂ„hĂ€nda mörknar pĂ„ köpet sĂ„ tror jag att turbinaria inte gillar sĂ„ höga vĂ€rden...i mitt kar ligger jag pĂ„ 0.1, o turbinarian trivs.

En sak till: nÀr du flyttar en korall sÄ Àr de inte sÀkert att de mÀrks direkt om den nu sitter pÄ ett bÀttre stÀlle. Nya ljusförhÄllanden som den skall vÀnja sej vid etc...sÄ vÀnta Ätminstone en vecka innan du avgör om flytten var positivt eller negativ.

den sista orsaken kan vara brist pÄ nÄt spÄrelement..inte sÄ ovanligt tror jag nÀr bara en korall mÄr dÄligt. tex ansÄgs gonioporan omöjlig..allt trivdes utom just vÄra gonioporor. man vet nu att tillsÀtter man manganes, sÄ funkar dom ocksÄ. ett exempel pÄ hur lite vi vet;)

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...