Gå till innehåll

sps-godis


Christer T

Rekommenderade inlägg

Med tanke på godiset vi diskuterade i början av tråden är det den gröna suharsonoi eller den blå som de har inne ?

Vad jag vet så ska den vara gråvit, men jag har kanske fel. Problemet är väl att den får för mycket ljus i våra akvarier så det är däför den går över i andra färger och beroende på akvariet så går den över i grönt eller blått.

http://whelk.aims.gov.au/coralsearch/html/601-700/Species%20pages/620.htm

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kika i Verons bok så har du en bild på den där den står ute i havet och är blå och fin. Jag har haft odlad grön inne. Odlad i havet och inte stått i kar så länge. Kanske hade den stått högt men min uppfattning är den såg välmående ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kika i Verons bok så har du en bild på den där den står ute i havet och är blå och fin. Jag har haft odlad grön inne. Odlad i havet och inte stått i kar så länge. Kanske hade den stått högt men min uppfattning är den såg välmående ut.

Tittade du på länken jag angav, det brukar vara samma bilder som du refererar till. Jag har bara sett den live två gånger när den kommit från odling i havet och då har den varit gråvit.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag börjar tveka som så många andra har gjort, det börjar handla mindre och mindre om kärnverksamheten. Det har istället blivit en diskussionsklubb, se bara i den här tråden.

/Janne

diskussionsklubb är precis vad de är o ska vara. Att diskutera är att lära sej..människor som inte klarar de eller ej klarar att bli ifrågasatta av mer kunnigt folk, stannar i utvecklingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet så ska den vara gråvit, men jag har kanske fel. Problemet är väl att den får för mycket ljus i våra akvarier så det är däför den går över i andra färger och beroende på akvariet så går den över i grönt eller blått.

http://whelk.aims.gov.au/coralsearch/html/601-700/Species%20pages/620.htm

/Janne

där är jag beredd att hålla med janne...vi har alla samma bilder att tillgå, o länk efter länk på nätet som jag precis snurrat runt på så är den faktiskt grå...inget fel i de..allt måste inte va pastellfärgat.

beträffande koraller o dess färg i naturen tror jag vi oftast ser hyffsat mkt färger, men inte riktigt i den utsträckning som vi ibland säger. De finns ganska mkt bruna koraller i havet också, o helhetsintrycket på en del rev i naturen är inte alltid särskilt färgrannt. Där lyckas vi "bättre" snudd inpå i våra akvarium...ibland....;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

diskussionsklubb är precis vad de är o ska vara. Att diskutera är att lära sej..människor som inte klarar de eller ej klarar att bli ifrågasatta av mer kunnigt folk, stannar i utvecklingen.

Jag har inget problem med att diskutera kärnverksamheten och jag uppskattar desutom ännu mer att diskutera med kunnigt folk, men de flesta av dem är ju ivägskrämda härifrån.

Om du missat det så handlar den här tråden inte om kärnverksamhetendet utan mer åt det politiska hållet, om vad man får gör här på SG.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog upp detta med Moderatorna i helgen ,om varför vi inte får tala om på detta forum att en butik har fått in grejor som dom flesta är väldigt intresserad av och att kanske till och med vill se( speciellt vi som håller på med SPSer som kanske letar olika arter i vissa färger osv). Men dom tog bort dom trådarna ganska så snabbt (ca 5min). Sen fick jag en del PM att jag inte skulle diskutera detta på forumet mer , utan ta detta över PM istället med dom . Men samtidigt har nån skrivit att det har öppnat en helt ny butik iskåne och den tråden fick finnas kvar iflera dagar innan dom låste den. Som jag sa till moderatorna och detta står jag också för ,och det är att ibland är det sandlåde nivå på detta forum där alla sitter och kastar sand på varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förra gången det här var på tapeten så gick Christian ut och sa vi kryper inte för annonsörerna, passar det inte så är det bara och sluta annonsera, forumet är till för medlemmarna, jag hoppas fortfarande att forumet är till för medlemmarna i först hand och inte tvärt om.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för min del är det OK,men då ska det vara lika för alla, jag har fått trådar låsta, när jag länkat till bioted tex, men sedan har det varit fritt fram att länka till utländska webshopar mm, senast idag såg

jag en tråd där man länkade alla inköp till ett kar, med priser och allt, så Janne jag tycker att det är ok, så länge alla får vara med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, vad gör man när måndagstristessen tränger sig på och man inte har något annat att göra? Varför inte ta upp en fajt? En fajt om "censur" kan ju aldrig slå fel, det är ju givet på förhand vem som kommer att vinna. Lika säkert som årstidernas växlingar återkommer också censurdebatten (känner jag inte igen både debattanterna och argumenten sedan tidigare år...?). Men vad gör man inte för att få upp adrenalinhalten en trist måndag. Leden sluts. Ropen skalla. Internet är öppet för alla! Ner med övermakten!

Jag tror nog att trådstartaren har fått svar på sin fråga vid det här laget. Jag föreslår därför att vi flyttar både diskussionen och alla debattsugna och stridslystna kombattanter till en tråd som handlar om just detta ämne: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=21337

Jag lämnar tråden öppen om trådstartaren, mot förmodan, fortfarande inte är nöjd med svaret på sin fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, redan i början på tråden fick jag ett par svar. Möjligen inte helt samstämmiga men dock.....

Kan jag skönja en viss sarkasm i din text Calle?

Nja,

Jag tyckte mest att det var lite lustigt att se kontrasten av att du fått bra och raka svar i två inlägg, som sedan mynnade ut i en helt annan diskussion som nästan gick i "självspinn". Men var sak på sin plats, denna tråd ligger i forumet "Stenkoraller", och vi har en annan plats för den andra diskussionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kunnigt folk, men de flesta av dem är ju ivägskrämda härifrån.

..jaha...därom är jag olyckligt omedveten..jag ser bevis på motsatsen emellanåt.

Om du missat det så handlar den här tråden inte om kärnverksamhetendet utan mer åt det politiska hållet, om vad man får gör här på SG.
..öppenheten i en diskussion, o förmågan att besvara andras inlägg seriöst, samt se andras kunskaper även om personen ingår på nåns "svarta lista", gäller även frågor rörande regelverk.

Ungefär som nu med andra ord: du väljer att missförstå för att de är jag som skriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...