Gå till innehåll

Teknik från Tyska ebay


Draedon

Rekommenderade inlägg

Det säljs ju en hel del saker till bra priser på tyska ebay men jag undrar över två saker:

1. De nämner inte frakt till sverige (däremot norge och danmark), någon som har handlat och kan säga vad frakt och ev tull gick på?

2. Armaturer har för det mesta engelska kontakter, vad har britterna för volt etc i uttagen? Är det så enkelt att man kan bara byta pluggen mot en svensk dito eller har de 110v? Finns det isf omvandlare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fraktkostnader är nog individuellt beroende på vilken transportlösning de väljer... och vad för avtal de har med transportörer.

Armaturer från Tyskland har vanligtvis precis samma kontakter som de svenska. Där behövs inga omarbetningar.... vilket jag inte hade velat göra med så dyra och potentielt farliga elprodukter såsom armaturer.

En del Ebay-handlare är väl tveksamma när det gäller garantier, support och hur pass väl de verkligen betalar in moms och annat. Finns säkert både bra och dåliga även där. Men framför allt begagnat-marknaden är ju stor i Tyskland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilket jag inte hade velat göra med så dyra och potentielt farliga elprodukter såsom armaturer.

Är du sarkastisk? ;) Det är ju knappast dyrt, därav mitt intresse för dessa armaturer.

Att byta en stickpropp är inte något större ingrepp.

Garanti och support gör inget ifall det är dåligt, med tanke på priserna kan jag köpa många fularmaturer från tyskland innan jag kommer upp i samma summa som det mer välkända märkena kostar hos svenska handlare, även om frakten blir dyr.

Får helt enkelt dra iväg ett mail till några av säljarna på ebay och höra om frakt etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va e det för armaturer du hittat?Patrik

Div små t5-armaturer tex 4x24w, 3x39w mflr. Ser ut som något kinafabrikat och de verkar inte säljas för några stora pengar. Bara att söka på t5 på tyska ebay, sedan får du sålla bort alla raggarvolvos bara. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det säljs ju en hel del saker till bra priser på tyska ebay men jag undrar över två saker:

1. De nämner inte frakt till sverige (däremot norge och danmark), någon som har handlat och kan säga vad frakt och ev tull gick på?

2. Armaturer har för det mesta engelska kontakter, vad har britterna för volt etc i uttagen? Är det så enkelt att man kan bara byta pluggen mot en svensk dito eller har de 110v? Finns det isf omvandlare?

1. Fraktkostnaden till Sverige är formodligen av samma storleksordning som till Norge och Danmark. Det tillkommer inga tull- eller momsavgifter på leveranser inom EU.

2. England kör på 220V som i Sverige. Det är alltså bara att byta stickpropp. På Brittiska byggarbetsplatser använder man ofta 110V. Man märker det på att det finns en stor marknad för "Amerikanska" elverktyg i England. Men, det är alltså ingenting som berör akvarietillbehör. När du byter stickpropp så kommer du kanske märka att det sitter en säkring i själva kontakten. Den behövs inte i Sverige eftersom vi har säkringar i våra elcentraler istället.

Om stickproppen är av tysk typ (Schuko) så fungerar den, som Dykaren sa, rakt av även i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2. England kör på 220V som i Sverige.

Som "elsäkerhetspolis" vill jag göra ett förtydligande :)

England: 240 V

Sverige: 230 V

En armatur som är märkt 220 V eller 240 V fungerar troligtvis bra även på 230 V även om det inte är helt by the book. Ska man vara riktigt petig gäller faktiskt inte CE-märkningen av produkten i det läget och tillverkarens produktansvar upphör (i alla fall till viss del) och du som har gjort ingreppet och bytit ut kontakt och använder den på fel nätspänning bär ansvaret för om något händer.

Något att i alla fall beakta innan allt för stora modifieringar göra.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du ha ljus skall du nog inte köpa kinaarmaturer.

Jag har i och för sig bara sett två (båda med tre rör) och de var inte lämpliga för akvariebruk.

Jag har hört både bra och dåligt om dem. En del är nöjda, en del inte. Men det är så lite pengar så jag kan chansa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som "elsäkerhetspolis" vill jag göra ett förtydligande :)

England: 240 V

Sverige: 230 V

...

Du har självklart rätt, och jag var inte tillräckligt pregnant. smiley1.gif Jag skrev 220V eftersom det är vanligt förekommande (miss)uppfattning att det är spänningen vi använder i Sverige. Jag menade dock att vår nätspänning är av samma storleksordning som britternas, och att en ramp som fungerar i England också kommer att fungera i Sverige (med stor sannolikhet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Taget från svenska Wiktionary http://sv.wiktionary.org/wiki/pregnant

Engelska [redigera]

Adjektiv [redigera]

pregnant okomparabelt

  1. gravid

Den här sidan är hämtad från http://sv.wiktionary.org/wiki/pregnant

Samt att Prisma ger detta som förstatolkning

Jag vill ju inte vara pejorativ (finns inte med i wiktionary) men lite källforskning behövs nog :)

MVH Lasse

:)

Edit: Nu var jag inte helt adekvat eftersom jag inte såg kan först - ursäkta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha ytterligare en tråd som spårar ur ;)

inget klagomål jag gör det själv ibland bara ett konstaterande

Jamen detta är väl en rolig lek och vi decollerar ingen. Vi kan väl kalla sådana här övningar för SJ-trådar :)

Till raketforskaren - bara du inte börjar att ackuschera så går det väl bra :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är mycket stimulerande att se att den språkliga kvaliteten är så välutvecklad, och allt annat än rudimentär, här på S.v.g.. Det blir stuns i texterna med ett språkbruk anno dazumal. Däremot kan innehållet i trådarna ibland kännas något dubiöst. Men det viktigaste är att vi är gentila och chevalereska mot varandra. smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T5-armaturer är switchade, så det spelar ingen större roll om du kör 200, 210, 220, 230, 240 eller 250 V AC. Många switchade lösningar (ex. T5-armaturer) kan man köra ifrån typ 90 - 265 V AC.

I England kör du med en annan kontakt, men det är ju enkelt och billigt att byta den till en svensk väggkontakt.

Frakt på paket ifrån Tyskland är ofta billigare än att skicka med svenska posten inom Sverige,

men det beror på vilka transportavtal som dom har.

Ex

Vikt____Svenska posten__Aquapro2000 priser

10 kg________210:-________~185:-

20 kg________295:-________~220:-

Svenska posten priser avser frakt inom Sverige

Aquapro2000 priser avser frakt ifrån Tyskland till Sverige

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...