Gå till innehåll

LED belysning 10w


Yamis

Rekommenderade inlägg

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

wetterstaden är en skum fima, Jag har bett dem skicka prislista på hela deras sortiment men fick 5 slumpvis utvalda priodukter, sen frågar jag om priserna på de produkter som finns på hemsidan då skickar han mig ett pris på T8 LED lysrör för akvarium som är blått 470nm för 1650:-, detta var ju inte det jag bad om och skulle inte vilja ha heller. Det roliga är att jag inte ens har sagt att jag är ute efter lampor till akvarium, jag villa ha priser på det mesta, speciellt lampor för hemmet, E14, E27 och GU10 socklar. Vet varför Thore skickade ARN länken också hehe... De har ju bra produkter synd bara att man inte kan få priserna på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs gärna min gamla tråd "Fakta om LED",

så hittar ni bl.a. lumen per watt för olika typer av belysning.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=21085

Notera att när kör en LED med maximal ljusstyrka (lumen), så får man en klart sämre verkningsgrad och man bör kyla LED ordentligt, för annars blir verkningsgraden ännu sämre och livlängden förkortas klart snabbare.

Låt er inte luras av en massa vilseledande reklam om LED-ar !

En leverantör av LED-armatur "ska" samtidigt redovisa dess:

- Ljusstyrka

- Effektförbrukning

- Livslängd

Dessa parametrar står nämligen i relation till varandra.

Ex Ökar man ljusstyrkan, så minskar verkningsgraden och livlängden forkortas

När LED-leverantörerna säger att man kan få ut typ 150 lm/watt,

så är det vanligtvis inte vid maximal ljusstyrka.

Utan snarare vid typ 25% av max ljusstyrkan

och i så fall måste man ju ha 4 gånger så många lysdioder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många lycksökare i LED-branchen just nu !

wetterstaden är en skum fima, Jag har bett dem skicka prislista på hela deras sortiment men fick 5 slumpvis utvalda priodukter, sen frågar jag om priserna på de produkter som finns på hemsidan då skickar han mig ett pris på T8 LED lysrör för akvarium som är blått 470nm för 1650:-, detta var ju inte det jag bad om och skulle inte vilja ha heller. Det roliga är att jag inte ens har sagt att jag är ute efter lampor till akvarium, jag villa ha priser på det mesta, speciellt lampor för hemmet, E14, E27 och GU10 socklar. Vet varför Thore skickade ARN länken också hehe... De har ju bra produkter synd bara att man inte kan få priserna på dem.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Varför bygga en armatur själv till en högre kostnad mot vad det finns färdiga Led armaturer att köpa, Har själv köpt en Led armatur från HK kosta mig ca 400kr 60 Led med riktigt bra ljus enligt seriösa tester, snygg armatur i aluminium, Håller på och startar ett saltvattens akvarium med denna armatur, fast ska beställa ytterligare en av samma sort som jag har fast den som är 90cm.. Har testkört denna i 24 tim o den gick att ta i utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Ville bara kommentera led-lampan (c120) ifrån fish-street. Jag har en som är 120cm lång. Den ger ett mycket fint och bra ljus, men på en väldigt liten yta. Vill nog säga att den ger något svagare ljus än mina 150w MH, och på en betydligt mindre yta. Armaturen är bara 7 cm bred, och den ger nog bara tillräckligt ljus i 7 cm bredd nere i akvariet med. Mitt akvarium är 50 djup, så jag skulle nog behöva 8 st av dessa armaturer för att få ett bra ljus, säkert tillräckligt för inte allt för krävande koraller. Skulle säga att temperaturen på ljuset är ca 14000K, och den ger ett fint glitter. För mig är den nog ändå ganska värdelös, använder den som gryning och skymningsljus bara, kan inte se att den gör varken till eller från när jag har t5 och mh igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag vet. Ville bara ge er den uppfattningen som jag har om lampan ifråga, för de som tar all reklam och produktinfo från försäljare med en nypa salt. Precis som någon talare tidigare sa så är det alldeles för liten effekt från lampan för att den ska vara användbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon då som varit i Bromma Zoomarknad och sett deras korall akvarium som dom då hade enbart Led belysning på, varje sådan enhet kosta 1600-1800kr st, såg jag på nätet o var väl runt ca 30 sådana över om inte mer.

Där hade dom alla sorters koraller,

Denna från som en visa en länk till fishstreet kostar 500kr st o ger som jag kan se ett finare ljus än denna dyra variant, visst ljuset är rätt smalt men alla koraller kräver inte samma ljus. Köper jag då 3 är jag uppe i 1500kr och har ett bredare ljus.

Visst ska man ta uppgifter med en nypa salt, men gäller inte bara från företag.

Mycket prat om att spara energi förbrukning idag detta tycker jag är ett bra sätt att spara energi på, för dessa 3 armaturer drar inte mycket ström mot en 150w MH.

Sen är det lite roligt att prova något nytt som inte alla andra har även om det inte är en märkes produkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag kan se är att varje armatur har tre rader av Low-powder-dioder.Vilket utförande (3,5,8,10mm) är ganska ointressant då det inte är några Hi-power dioder.Totallängd och ljusinensitet(lm) och effekt(W) och PAR-värdet framgår för mej.

Rätta mej om jag har fel.

Ändrat av thore kjellberg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag kör för närvarande med denna led armatur i mitt nästan nystartade salt akvarium, gått ca en vecka o jag tycker inte att det är någon low power på denna armatur, lyser bra starkt blå vitt fint ljus, drar inte mycket ström, blir inte alls varmt så där kommer man ha stor nytta av när värmen kommer igen.

Jag kommer enbart använda mig av led belysning till detta akvarium som ett test.

Jag använder mig även av en skummare från HK som skummar hur fint som helst.

2 stream pumpar en med dubbla flöden den på 6000l/tim den andra på 3000l/tim men då bara en rotor. Plus en pump i sumpen för att pumpa runt vattnet.

Ca 20-25 kg levande sten

vanlig fin korall sand med en påse med levande sand upp på.

byggt en egen sump i akvariumet med ytavrinning o 2 fack en till skummaren för att ha samma nivå där o en till pumpen som pumpar runt vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Inga problem med denna Led armatur, korallerna är jätte fina o större blir dom, men visst är det starkast rakt ner men sprider även ljuset åt sidorna men inte lika starkt men finns koraller som växer på fint i detta ljus med, jag bara gillar denna Led armatur och ljuset som blir i akvariet allt är så snyggt, snart stoppa i lite mer fiskar, räkor, eremiter, sjö stjärnor och handla lite mer saker eller mer djur.

Ps har även en stenkorall hmm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För de skeptiska vill jag säga att det är ju ny teknik som vi pratar om, det finns alla sorter positiva och negativa produkter på marknaden jag pratar om LED belysning för som en komplement inte på grund av inte kan konkurera med Mh eller lysrör för jag tror att det hade defititivt kommer att ta över helt i en snart framtid, frågan är leverantör och pris. Har kollat runt och det blir både biligare och mera tillgängligt. Det finns LED lampor upp till 120 watt både flera och med endast EN diod!!!!!!! Kolla på youtube, google o.s.v. Det finns t.ex. denna som jag tittar på

http://www.um-um.pl/index.php?cPath=21_261_1084&sort=2a&page=2

http://www.mvava.com/59947-37374_led-aquarium-t8.html

Jag vet inte varför det dröjer så mycket i sverige för att ta in t.ex. LEDlysrör, LED armaturer, LEDspot, som hade kunnat fungera till akvarier???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Funkar fin fint med bara 2 av dessa armaturer, har ännu en som i dagarna ska på sin plats, har nu en 60cm, en 90cm o så ytterligare en 90cm snart, ingen värme av dessa i akvariet perfekt då på sommaren, än så länge har jag bara några få fraggar eller alla fall så var dom små men nu växt till sig bra mycket mot vad dom var från början. blir bara större för varje vecka som går, jag är helt klart nöjd med ljuset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ja jag har nu 3 armaturer med weipro led så som jag skulle ha, jag är nöjd korallerna växer inga fraggar längre, fast tillväxten varierar lite från korall till korall, fast ska uppgradera mig på led fronten med en annan från samma ställe lite större, Det var som sagt ett test o jag är nöjd, jag köpte mig en MH armatur utifall detta inte skulle bli så bra men ser ingen anledning till att sätta upp den då jag är nöjd med mina Led armaturer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...