Gå till innehåll

Hedemyrs uppstart på 350 l


Jensan72

Rekommenderade inlägg

Nu har vi äntligen kommit igång med vårt saltvattensakvarie :ler:

Vi har köpt ett "Kina" på ca 350 l med en hemmabyggd bänk i leca till... Inte så snygg just nu men vi tänker stifta fast ett tygstycke fram....

Teknik

Belysning: Byggt in 2*54w t5 i rampen - Inte på bilden dock - hade endast t8 rör då (planerar bygga in 4*54 t5 i framtiden)

Skummare: Deltec MC500

Osmos: Beg osmos av okänt märke

Cirkulation: 1 koralia2 2300l/h och 1 seio 1100 4400l/h - en aquabee pump ca 700 l/h med Hydors roterande munstycke, samt ett inre ytterfilter med ett flöde på 2800l/h. Där vi har filtermatta för mekanisk rening & aktivt kol...

Jäger doppvärmare 200w kommer snart - Har en gammal jäger på 300w just nu som jag inte litar fullt på :snurrig:

3-4 cm koralllsand på botten.

10-15 kg Levande sten. Än så länge, mera LS kommer...

10-15 kg död sten - Enligt andra kommer den bli levande under tidens gång...

post-3107-14468915119764_thumb.jpg

post-3107-14468915119894_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att ni är igång!

Vad har ni för tankar om framtiden med ert kar? Ska det satsas på fisk, koraller eller bara ett vackert kar med allting? *nyfiken*

Jag skulle börja med att tidigt mäta vad ni har för kvalitet på vattnet då ni är osäkra på osmosen. Skulle vara synd att konstatera att ni får börja om pga för mycket alger som har sinhärkomst i att osmosen var dålig.

Vad det gäller värmarna tycker jag du ska slänga den gamla sedan när du får nya. Det är inte bra om den aldrig slår av och akvariet dör en helg när ni är bortresta!

Lycka till och berätta om hur det går!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkomen till SG:W: Trevlig storlek på karet tycker jag, som Jonas skriver, en begagnad osmos kan vara lurigt, jag gjorde misstaget att köpa en beg osmos och det gör jag aldrig om, det är en liten summa att betala för att vara på den säkra sidan.

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för alla vänliga kommentarer :-)

Vi har inte ljus just nu som räcker till Acropora sp & dyl - utan satsar på mera icke så ljuskrävande organismer i första hand, vill säga...

Nu i helgen upptäckte vi spår i sanden och igår fick jag bekräftat vad det var - En 2-2,5 cm ful brun krabba. Hoppas den inte gör ngn skada framöver iaf...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte vattenvärdena nu idag:

Temp: 29 C (lite högt - tog bort doppvärmaren)

Salthalt: 32,5-33 promille

Salinitet: 1,024 (g/l va?)

Nitrit: 2 (Högt)

Nitrat: 25

KH: 9,6

pH: 8,2-8,3

PO4: 1

Väldigt höga värden blev det - Så jag mätte RO - vattnet:

PO4 RO: 0-0,03

NO2: 0

Alltså inget fel på osmosen :ler:

Men vad ska jag göra åt de andra värdena??? Använder aktivt kol redan..

Bild på den fula krabban...

post-3107-14468915122538_thumb.jpg

post-3107-14468915122625_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild på den fula krabban...

Jag kallar dess krabbor "Terminator krabba" efter våra kära Arnold.

"Paractaea monodi" är antagligen inte det korrekta latinska namnet på denna krabba som ofta kommer som liftare med vår LS. Men med hänvisning till sidan nedan så kanske den heter så.

http://www.meerwasser-lexikon.de/de/58/1120/Paractaea/monodi.htm

Det råder delade meningar om denna krabba är farlig för övriga invånare i karet. Jag personligen har jag cirka 10 stycken i mitt akvarium sedan ett halvår utan att de gjort något illa, jag har dock inga sniglar. Men andra anklagar dessa krabbor att ta både fisk och musslor. Så håll ett öga på den om du har en sådan i akvariet.

här kommer en bild på en av mina

post-839-14468915125783_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjar ana misstankar om min Terminator. Precis utanför hans bohåla ligger det två tomma eremitskal och ett snäckskal. Dessutom har både en eldräka och en magnifica spårlöst försvunnit med ett tags mellanrum. Dock har jag aldrig riktigt misstänkt honom pga av hans ringa storlek (ca 3 cm bred), men de kanske klarar mer än man tänker på. Ligger det fler likdelar utanför hans boning ska han få prova på och slåss med en liten större grabb (min mantis).

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjar ana misstankar om min Terminator. Precis utanför hans bohåla ligger det två tomma eremitskal och ett snäckskal. Dessutom har både en eldräka och en magnifica spårlöst försvunnit med ett tags mellanrum. Dock har jag aldrig riktigt misstänkt honom pga av hans ringa storlek (ca 3 cm bred), men de kanske klarar mer än man tänker på. Ligger det fler likdelar utanför hans boning ska han få prova på och slåss med en liten större grabb (min mantis).

Mvh Thomas

Om du slänger ner den till mantisen så vill vi definitivt ha en film på det. Terminator vs. Predator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha, man kanske ska döpa "honom" till Arnold då :skrattar:

Förbannat stark var han iaf, lyfte hela stenen han bodde i, genom att trycka sig mot en annan!!!

Måste nog ankra fast stenarna lite bättre, dels för att få bättre stabilitet men även för att kunna bygga revpelare.

Köpte K-z Speedglue på Triton igår, hoppas det blir bra cement av det (Nyinkommet)

Det är inga konstiga värden med så ungt kar! Låt det puttra på så att karet kommer i balans! OBS! Tillsätt inte levande under uppstartsprocessen!

Vi lovar att inte tillsätta några organismer just nu iaf ;)

Har dock bokat 1 par A. ocellaris hos vår lokala akvariebutik (akvariebutiken/Strömstad) Som ska hämtas när värdena blir bra...

Hur ofta ska vi mäta värden? Nämnde jag att vi kör med aktivt kol samt att vi nu köpt - Fauna Marin - Ultra Life

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenvärden: 22 februari 2008

Temp: 29C (Nya doppvärmaren inställd på 27C)

Salthalt: 33 promille

Salinitet: 1,024 g/l

Nitrit: ≥0,1 mg/l

Nitrat: ≥25 mg/l

KH: 10,2

pH: 8,2

PO4: ≥1 mg/l

Sammanfattning: Lite för varmt fortfarande. Nitriten på väg ned, fast fosfaten alldeles för hög än.

Iaktagelser: Kiselalgsblommning på G - bruna lager av alger på glaset, sanden samt stenarna.

Spår i sanden trots avlägsnandet av krabban - finns där fler måntro???

Värmen från t5 - rören blir lite för hög, måste skaffa ngn form av fläktsystem...

Frågor:

  • Hur fås fosfathalten ned på ett effektivt sätt?
  • Kan en städpatrull på eremiter, snäckor samt räkor släppas ned?
  • Har någon tips på bra kylning, vad gäller belysningen?
  • Hur många timmar/dygn ska belysningen vara på - Har på 5-8 h/dygn?

post-3107-14468915142413_thumb.jpg

post-3107-14468915142506_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli intressant att föja ert kar.

Apropå värmen, vad händer om ni ställer ner värmaren till säg 23 grader? Ni kanske inte behöver kylning då? Ha bara värmaren som reserv, eller tempen kanske faller för mycket nattetid? Har ni kollat tempen på natten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MariaL: Nae nya värmaren är inställd på 27C temperaturen i vattnet är 29C - Därför har inte värmaren någon inverkan på systemet alls just nu - eftersom temperaturen aldrig understiger 27C pga att t5 rören värmer upp vattnet till över 28C iaf - Skillnad vore om temp. låg på 26C då går värmaren igång och värmer upp till 27C...

Det vi behöver hjälp med är att hitta ngn form av kylning/fläktsystem till belysningen troligtvis, då vi själva byggt in 2 t5 utan fläkt i vår ramp. Just nu har vi en "plastkupa" över belysningen samt att rampen är uppallad med 2 legoklossar för att få en luftspalt mellan belysning & akvarie (se bild)

post-3107-14468915145063_thumb.jpg

post-3107-14468915145178_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej hej!

jag är väldigt ny men ska försöka svara så gott jag kan.

För att sänka Fosfaten kan du ha ultra powerphos, det sänker ganska snabbt tycker jag.

Sen tror jag du kan slänga i lite städnissar sålänge din nitrit är på 0, men jag vet inte hur bra de tål jättehöga fosfatvärden.

belysningen har jag kört med 1-2h första veckan/orna sedan ökat med 1h i veckan. Men om det börjar komma massa alger kan man ju alltid sänka tiden etc.

mvh martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...