Gå till innehåll

Dykartub till kalciumreaktorn?


Datate

Rekommenderade inlägg

CO2 kräver typ 50-60kg/cm2 tryck och det är vanligvis inget problem för dykartuber.

Däremot så är det en del praktiska problem,

gängorna måste passa, både för dig och för dom som ska fylla på den.

Sedan måste tuben trycktestas innan någon fyller på den,

men det gäller för alla tuber.

Alla CO2 tuber måste trycktestas, tror det är vart 5 år.

Kolla med Brandservice i Haninge, dom kan säkert hjälpa dig till en billig penning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Det borde inte vara några problem att använda en dykarflaska för CO2. Dock skall du försöka hitta en flaska med DIN-koppling (då är de även godkännda för tryck upp till 300 bar) för då kommer du att ha lättare att hitta övergångar till magnetventil etc. Vidare så skall du se till att du får en flaska som är besiktigad/provtryckt av en dykverkstad. Detta då det kan ha uppstått rost på insidan av flaskan ifall förre ägaren har varit oaktsam och råkat få in vatten i flaskan.

Slutligen så finns det dykarflaskor som är märkta NITROX eller "syretvättade". Detta innebär att de är rengjorda och insmorda med ett speciellt medel för att skydda flaskans insida från oxidation ifall flaskan har varit använd för syreberikad luft.

Nog om dyarflaskor. Personligen så tror jag att det är lättare och billigare att få tag i en begagnad kolsyresläckare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om önskemålet bara är Co2 släckare, vet jag att det ligger ett par ute på verkstan. Jag vågar svära på att de är rostiga utvändigt, och garanterat behöver blästras och målas, och det är bara små släckare, gissningsvis 3-5 kilos. Är du (eller någon annan) sugen så skicka ett PM, jag inbillar mig att ansvaret ligger helt på dig, och jag vill ha en 5'a plus frakt för dem.

(Undrar om det här faller inom gränserna för annons? Inte riktigt min avsikt.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej ja tog en gammal svets tub som fasan inte behövde mer lämna in där ja provtrycker min dyktub så dom blästra den o satte i en ny gänga som passa till co mätaren kosta 500kr med allt den e iof 1.10 hög men har haften i 1.5 år nu så den räcker nog lika länge till .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...