Gå till innehåll

Co2-magnetventil till osmosvatten?


Datate

Rekommenderade inlägg

Har länge tänkt köra automatisk påfyllning av osmosvatten i karet direkt från ledningen. För detta måste jag ha en magnetventil som stryper/öppnar tillflödet till osmosen.

Till min gamla Ca-reaktor som ej används, så har jag en magnetventil för att styra Co2-flödet.

Går denna att användas även till sötvatten? Den bör ju vara tät då den skall kunna leda gas utan att läcka..?

Om inte, vad är det man skall använda, och var kan man få tag på en sådan? Vad kan den kosta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den var ju förståss inte särskillt dyr... Hade ju dock varit smidigare med 230V, men det kanske funkar med konvertrar. Hur har du monterat den. På vattenledningen eller på osmosslangen. 1/4" är väl iofs 6mm, eller har jag fel? Då borde man ju kunna montera någon form av nippel som man enkelt kan trycka in slangen i.

Tack för länken förrersten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnetventilen är stängd i strömlöst läge.

Jag har satt en 12 volts väggbula direkt i en timer och provat ut hur många kvartar om dagen den behöver gå. Jag tycker det är skönt att ha 230v prylarna så långt från slasket som möjligt.

Jag har också en gammal tvättmaskinsventil liggande som jag inte vågat använda eftersom en eventuell läcka bara hamnar några cm från anslutningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen med dessa magnetventiler är att dom ofta är gjorda för att ha ett visst tryckfall.

(kräver ofta ett visst minimum tryck på in och tryckfall över ventilen)

Till osmosfilter, så har man i princip inget tryckfall över magnetventilen.

Till tvättmaskin, så har man nästan hela vattentrycket som tryckfall över ventilen.

Tryckskillnaden används för att "hjälpa" drosseln att öppna ventilen

och därigenom behöver man inte ha så starka och

ström-slösanda (=>varma) drosslar till dragmagneten.

Har man inte den tryckskillnad som krävs, så kan ventilen haka upp sig.

Jag har för mig att ventilen inte öppnar om man har lite "otur".....

(gäller för ventiler som är stängda, när dom är strömlösa)

Jag har skruvat isär en gammal tvättmaskin och använt magnetventilen för påfyllningsvattnet. Funkar kanonfint.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ej hur det ligger till med bajsvattenbiten, det var därför jag tog upp frågan.

Om jag vore du skulle jag använda digital timer och fylla på vatten en gång per dygn istället för hundraelva olika tillslag. Sätta tiden på timern så att ventilen inte kan vara tillslagen så mycket längre tid än det tar att fylla på ett dygns avdunstade vatten.

Hur är det med bälte o hängsle tänket?

Vad händer om något felar med magnetventilen?

Jag tror att Uffe2 är killen du ska snacka med vet att han kör så som du vill göra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte tryck du ska ha på ventilens "in"-sida.

Det är ett tryckfall dvs skillnaden på tryck på in och ut sidan av ventilen !

uffe2: Men visst är det väl ett visst tryck på ventilen om man kör genom osmos? I kallvattensledningen är det väl ändå några bar, och dom ligger ju och trycker på ventilen konstant. Men det kanske är för dåligt tryck?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör så fåtal tillslag som möjligt per dygn för att få bästa osmosvattnet.

Första 1/2 litern är "bajs"-vatten eller snarare vanligt kranvatten som har passerat ett kol-filter.

Själv har jag kalk-mixer till osmosen och den ska ju helst köras en massa gånger per dygn med lite vatten-skvätt varje gång.

Detta är ju motsägelsefullt, så idag kör jag 3 (eller var det 4 ?..hmm..) gånger per dag och med timern inställt på 25 minuter per gång.

Jag förbrukar ca 8 liter osmosvatten per dag.

===========================

När det gäller tillförlitligheten,

så bör du göra det så att om en "grej" går sönder,

så ska du inte få en katastrof.

Ex magnetventilen ELLER flottören ska kunna gå sönder utan att det blir direkt katastrof.

Ett förslag kan vara att köra med dubbla seriekopplade ventiler.

Den ena ventilen kör du på en vanlig timer.

Den andra ventilen kör du med styrning av flottören.

Jag har själv fått flottören (från ClaesOhlsson) att hänga sig en gång,

vilken jag trodde var omöjligt :-?)!

Det var ett litet fragment (max 1 mm stor) av en kalk-alg som hade satt sig på flottören,

som gjorde så att den hängde sig.

Då var jag glad att jag hade timern som förhindrade översvämmningen ;-)

Jag upptäckte detta efter ca 3-5 dagar,

p.g.a. att vattennivån i sumpen var lite högre än normalt.

Vet ej hur det ligger till med bajsvattenbiten, det var därför jag tog upp frågan.

Om jag vore du skulle jag använda digital timer och fylla på vatten en gång per dygn istället för hundraelva olika tillslag. Sätta tiden på timern så att ventilen inte kan vara tillslagen så mycket längre tid än det tar att fylla på ett dygns avdunstade vatten.

Hur är det med bälte o hängsle tänket?

Vad händer om något felar med magnetventilen?

Jag tror att Uffe2 är killen du ska snacka med vet att han kör så som du vill göra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör min på timer med, för tillfället kör jag 4 kvartar delat på dygnet, men håller på att kolla hur långt ner jag kan gå på tiden, så man ligger precis på gränsen innan returpumpen börjar suga luft.

Har förresten kopplat påfyllnings vattnet till ett t-kors på luftintaget för skummarpumpen, på det sättet får jag automatisk rensning av slang och luftnippeln till pumpen som annars sätts igen ett par ggr/vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...