Gå till innehåll

Nitratfilter, mycket enkelt....


PeterP

Rekommenderade inlägg

Varför göra det svårare än det är?

Är detta verkligen bara en slangkoppling in och en ut???? Skulle man ju slänga ihop på bara några minuter och sen ha en fungerande nitratremover.

Har ni någon aning om hur den ser ut inuti?

Bara ett filter i varje ända och sen svavelkulor mellan?

Varför kan de utesluta den interna cirkulationen som man ser på andra nitratsystem????

Info finns på http://www.ratz-aquarientechnik.de....

065100.jpg

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp ser onekligen enkelt ut... Det kanske funkar? Men precis som du skriver så kan man ju undra varför man har en cirkpump i de flesta andra på marknaden. Kanske blir det högre effektivitet + att man kanske inte får stopp i filtret lika lätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om det kanske är fel tråd så tänkte jag bara kolla om jag fattat funktionen av en nitratreaktor rätt....

Om jag nu skulle ha fattat rätt, varför behöver man kranar på både in- och ut-vattnet? Om man bara släpper in låt säga en droppe i sekunden lär den väl inte trycka ut mer heller?

Eller om man bara släpper ut 1 droppe/s så suger ju inte systemet upp mer heller?

Så ska man strypa in eller utröret?

Nitrarreaktor.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

jo dom där ratz filtern ska tydligen vara bra ,dom är billiga för att man ej kan återfylla dom alltså engångsfilter smiley5.gif.

sedan är dom förfyllda med nitrat bakterier ? kulorna ligger mellan 2

borrade plastskivor med filtermatta som tätning "så att kulorna inte

far runt i hela filtret"

ang vatten flöde så stryper man på inflödet & följaktligen behövs inget på utloppet

på mitt hemmagjorda så har jag iofs strypning på utloppet det

funkar bra okså men det blir självklart mera tryck då inne i

filtret men funkar på mitt tackvare en gedigen konstruktion

smiley2.gif. & en klen pump .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja exakt hur domser ut invändigt vet jag ej men i tex ett deltec

filter så har du i turordning

filtermatta<>borradskiva<>kulo r<>borradskiva<>filermatta

enligt deras info så kopplar man filtret vertikalt på en bypass

tex på returen med en kran som reglerar hur mycket vatten som

passerar "1-x droppar i sec" tydligen ska filtret hålla i ca 2-4

år beroende på belastning

mycket enkel konstruktion men jag undrar vad det är för bakterier dom har "laddad" det med någon som vet ?

mera info & pris >

http://store.aquaristic.net/AQ2ad28ed67dd344a4910d1c59 63b18e27/app/details.php?shop=1,1070,0,0,id1042,,0,

*edit* va inte riktigt vaken än tydligen smiley2.gif. rätt ordning ska vara borradskiva<>filtermatta<>svavelkulor<>fil termatta<>borradskiva

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Det här är en av de tidigaste artiklarna jag har hittat om saken: http://mars.reefkeepers.net/USHomePage/USArticles/Zmiro/Deni tratationSoufre.html

(har lagt in den på forumet förrut). I den har de inga problem med enbart svagt flöde igenom (proportionerligt till karets storlek) och ingen intern cirkulation. Det finns säkert flera möjliga fördelar med att köra en pump internt i filtret, men det är uppenbarligen inte nödvändigt.

Sedan beror det på vad man tycker om priset på det där ratz-filtret om det är billigt eller ej. Den kostar 60 euro, medan samma mängd enbart svavel kostar 20 euro. Sen är det mest frågan om man har lite lämpliga rörbitar hemma att sno ihop det hela med. Jag har svårt att tro att det är annorlunda bakterier i än vad man själv får efter en inkörningsperiod av alla likande filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Principen är väl att det skall vara anaroba bakterier på svavelkulorna d.v.s. ingen luft, så det skall nog vara en sluten behållare. Den interna pumpen har man för att utnytja svavelkulorna bättre, det skall strömma förbi vatten på så stor del av ytan som möjligt.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte hänga en zeolit påse i sumpen?Mycket enkelt o billigt och fungerar perfekt.

berätta mer smiley1.gif

Var köper du zeolit och vad kostar det?

Byter hur ofta? Några negativa effekter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En grej till, om filtret inte går att öppna så kan det bli svårt att ställa in det till akvariet. Jag fick tömma ut ca 3/4 av svavelkulorna i mitt filter(aqua care) för att det skulle fungera i mitt akvarie, dessa filter blir nämligen väldigt effektiva.

/ Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej det här är första gången jag postar på detta forum men jag såg något som jag tyckte lät extremt konstigt att man kan använda Zeolit i ett saltvatten akvarium...

Detta ska vara helt omöjligt att få någon effekt av detta filter dåZeolit fungerar som ett jonbytar medium däramoniumjonerna(som är det första i kedjan NH3->N02->NO3) byts ut motNatrium joner Men om det finns salt i akvariet så kommer det omvända ske att den tar upp Na och släpper iväg NH3vilket man inte vill... Det vanligaste sättet att göra rent ett Zeolit filter är nämligen attlägga ner den i en saltlösning så den ska tauppNajoner igen så man kan använda den flera gånger isitt(sötvatten kar/damm)...

Detta är iaf vad jag har hört men jag kaninte säga att jag har gjortnågra mera ingående studier i ämnet ...

MVH Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag fattar inte riktgt att i ovanstående inlägg sägs att det är olika zeolit för söt- och saltvatten. Enligt Zeosand.nu är det samma filter för båda (nollnitrat).

Är det rätt uppfattat att första påståendet är felaktigt?....smiley5.gif.hemsiden har alltså rätt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...