Gå till innehåll

Hur montera PVC delarna säkert?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har nyligen skaffat ett akvarium som är borrat i botten. Det fanns inga instruktioner för hur pvc delarna skulle monteras och därför undrar jag över följande:

Ska gummiringen sitta under karet eller inne i akvariet (antar underifrån)?

Om jag vill tillsätta silikon hur gör jag detta bäst? Kan jag sätta silikon på undersidan och sedan skruva åt eller ska jag först skruva åt och sedan sätta på silikon runt om?

Bör jag även sätta silikon på insidan akvariet?

Jag tänkte köra utan sump/ytterfilter från start men detta kan komma att ändras längre fram. För att stoppa vattnet tänkte jag bara trä en slang mellan de två utloppen. Finns det någon anledning vad gäller säkerhet varför jag inte bör göra detta (hittar inga kranar här och vill undvika kostnaden om möjligt och vet inte om kranar skulle vara bättre)?

Jag tänker även använda gängtejp. Säkert urkorkade frågor men är det något jag vill vara säker på så är det att jag inte vaknar med 250L vatten på vardagsrumsgolvet så om någon vänlig själ vill svara på de här enkla frågorna så uppskattas det mycket (och ni får snabbare se bilder på mitt sjöhästkar ;) ). Hoppas jag uttryckte mig tillräckligt tydligt.

Tack

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gummiringen sätter du inne i karet på den fasta sidan, under glaset sätter du plastbrickan och sedan skruvar du åt muttern med handkraft tills du inte vågar mer. :)

Inget silikon alltså!

Kran på rören upp och ner är att föredra då du kan göra ändringar utan att tömma ut en del vatten i framtiden, samt att det är lätt att reglera flödet både upp och ner.

*Edit: Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gummiringen sätter du inne i karet på den fasta sidan, under glaset sätter du plastbrickan och sedan skruvar du åt muttern med handkraft tills du inte vågar mer. :)

Inget silikon alltså!

Kran på rören upp och ner är att föredra då du kan göra ändringar utan att tömma ut en del vatten i framtiden, samt att det är lätt att reglera flödet både upp och ner.

*Edit: Lycka till! :)

Tack Jimmy

Det är kul att göra skäl för sitt användarnamn då och då ;). Säljaren jag köpte karet av nämnde silikon på undersidan med det kanske är onödigt då?

Ska följa dina råd.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att man har gummiringen på insidan är att den pressas samman med ett jämt tryck över hela ytan mellan genomföringen och glaset, medans brickan på undersidan tar en del kraft i sidled när man vrider muttern. Hade du haft gummit på undersidan är risken att man veckar gummit och skapar en otät packning.

Kul att kunna hjälpa till. :)

Silikon fastnar sådär på PVC, därför använder man inte det alls, iaf inte jag. Limmar jag jag med tangitlim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genomföring skall monteras, så att gummipackningen sitter på motsatt sida som skruvmuttern. Plastbrickan ska alltid sitta på samma sida som muttern.

Det spelar ingen roll om du monterar muttern på in eller utsidan av karet.

Sätter du muttern på utsidan av karet, så ska gummipackningen sitta på insidan

och på utsidan sätter du muttern och plastbrickan.

Jag har gjort på detta sätt, men jag kan inte se några för eller nackdelar att göra på det ena eller andra sättet.

Man får aldrig sätta gummipackningen och plastbrickan på varandra,

för plastbrickan är inte tät när den monteras mot glaset.

Gängan på genomföringen har absolut ingen tätande funktion och är inte konstruerad för detta.

Den är inte konstruerad för täta s.k. gas-gängor. Därför fyller gängtejpen ingen funktion.

Att du ska smeta silikon på gummipackningen är nog ingen bra ide, anser jag.

I stort sett alla som har haft problem med läckande genomföringar har monterat gummipackningen på samma sida som muttern eller satt plastbrickan och gummipackningen på varandra.

Gör rätt, så slipper du både silikon och gängtejp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slang mellan in och utlopp ?!?

Avrinningen brukar ha mycket större diameter, än returvattnet.

typ 50 mm för avrinningsrör och 25 för returrör

En 25 mm kran kostar €7 och en 50 mm kostar €13 på www.marinshop.de

Frakt tillkommer, men kostar €19,50 för upp till 20 kg inom EU.

Obs: Förskottsbetalning krävs.

Jag har betaltat direkt ifrån mitt SE-bankenskonto på Internet.

Hej

Jag har nyligen skaffat ett akvarium som är borrat i botten. Det fanns inga instruktioner för hur pvc delarna skulle monteras och därför undrar jag över följande:

Ska gummiringen sitta under karet eller inne i akvariet (antar underifrån)?

Om jag vill tillsätta silikon hur gör jag detta bäst? Kan jag sätta silikon på undersidan och sedan skruva åt eller ska jag först skruva åt och sedan sätta på silikon runt om?

Bör jag även sätta silikon på insidan akvariet?

Jag tänkte köra utan sump/ytterfilter från start men detta kan komma att ändras längre fram. För att stoppa vattnet tänkte jag bara trä en slang mellan de två utloppen. Finns det någon anledning vad gäller säkerhet varför jag inte bör göra detta (hittar inga kranar här och vill undvika kostnaden om möjligt och vet inte om kranar skulle vara bättre)?

Jag tänker även använda gängtejp. Säkert urkorkade frågor men är det något jag vill vara säker på så är det att jag inte vaknar med 250L vatten på vardagsrumsgolvet så om någon vänlig själ vill svara på de här enkla frågorna så uppskattas det mycket (och ni får snabbare se bilder på mitt sjöhästkar ;) ). Hoppas jag uttryckte mig tillräckligt tydligt.

Tack

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orsaken till att man brukar välja att se till att den fasta delen (alltså inte gängdelen) kommer i vattnet är att då tätar man med hjälp av gummipackningen innan vattnet har en möjlighet att följa gänggången och vattentrycket ger en viss hjälp. Gör man tvärtom så kan vattnet följa gänggången igenom glaset och då tätar man så att säga på utsidan. Jag har vid några tillfällen varit tvungen att montera med gängan innåt vattnet och har vid de tillfällena valt att fylla hålet med silikon och tätat med detta och plastbrickan inne i karet. (ingen silikon mot gummipackningen alltså) Onödig säkerhet kan tyckas men det har fungerat bra. Annars precis som Uffe2 säger - plastbrickan skall sitta mot skruvmuttern!

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest torstenj

Har också ett borrat kar, men tyvärr så läcker det lite. Han som hade det innan mig hade Silicon på ovansidan och nu förstår jag varför, tänkte göra operationen till våren! Han hade silicon runt omkring där uppe. Otydligt skrivet men tydligen funkade det! Torsten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du säger att du ibland har varit tvungen att sätta gängorna innåt vattnet vid ett antal gånger

och att du då själv har valt att täta med silikon.

Du säger inte att du har haft några problem med att sätta gängorna i vattnet.

Jag anser att det inte var nödvändigt att du tätade med silikon.

Lite praktisk fysik och teori

====================

Det är på den sida som gummipackningen sitter som man tätar mot vattenläckage.

Om muttern sitter på ovansidan, så "ska" vattnet följa gängorna till undersidan fram till kanten av den tätande gummipackningen.

Om muttern däemot sitter på undersidan, så ska inget vatten finns på gängorna,

för då ska vattnet bara nå kanten av gummpackningens yttre kant som sitter i karet.

Det är som du säger att har man gummipackningen på insidan,

så hjälper vattentrycket till att trycka till gummipackningen,

för yttligare öka trycket på skruvtätningen.

Dock så är detta tryck helt försumbart, då vattenpelartrycket i karet är ~ 60 cm.

Dvs ~ 0,06 kg per cm2.

Den ytan som flänsen/gummipackningen upptar typ 10 cm2

dvs detta motsvara ett tillfört tryck på 600 gram på gummipackningen.

När du sedan drar mutter, så ger detta tryck på gummipackningen med säkert 100 kg.

(det tryck kan du t.o.m. åstakomma enbart med att vrida plastmuttern (för ett 50 mm rör) bara med händerna)

Om du sedan tillför yttligare 0,6 kg, så gör det varken till eller ifrån.

Om mutter istället sitter på ovansidan, så skapar detta ett tryck på det utrymmer som finns på undersidan i sprickan mellan gummipackningen och hålet i glaset.

Denna spricka ska vara typ 2 mm x 50 mm x 3,14159 = ~ 3 cm2

Detta ger ett tryck på ~ 180 gram, som minskar trycket på gummipackningen.

Detta mindre trycket på 0,18 kg gör varken till eller ifrån, jämfört med 100 kg.

Orsaken till att man brukar välja att se till att den fasta delen (alltså inte gängdelen) kommer i vattnet är att då tätar man med hjälp av gummipackningen innan vattnet har en möjlighet att följa gänggången och vattentrycket ger en viss hjälp. Gör man tvärtom så kan vattnet följa gänggången igenom glaset och då tätar man så att säga på utsidan. Jag har vid några tillfällen varit tvungen att montera med gängan innåt vattnet och har vid de tillfällena valt att fylla hålet med silikon och tätat med detta och plastbrickan inne i karet. (ingen silikon mot gummipackningen alltså) Onödig säkerhet kan tyckas men det har fungerat bra. Annars precis som Uffe2 säger - plastbrickan skall sitta mot skruvmuttern!

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man massa gamla silikon-resten kvar på glaset runt hålet och sedan trycker dit gummipackningen, så kan man få problem med läckage.

Antingen skrapar du bort silikonet eller om andra sidan av glaset är fri från silikonrester,

så sätter gummipackningen på den sidan istället.

Men försök inte att smeta på nytt silikon på gammalt,

för det fäster inte och då kanske tätningen inte fungerar så bra.

Har också ett borrat kar, men tyvärr så läcker det lite. Han som hade det innan mig hade Silicon på ovansidan och nu förstår jag varför, tänkte göra operationen till våren! Han hade silicon runt omkring där uppe. Otydligt skrivet men tydligen funkade det! Torsten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slang mellan in och utlopp ?!?

Avrinningen brukar ha mycket större diameter, än returvattnet.

typ 50 mm för avrinningsrör och 25 för returrör

I det här fallet så har det samma diameter så jag antar att det är anpassat för ett ytterfilter?

Peter vad blev det för akvarium?

-Eller är det hemligt..;)

Top sercret! ;)

http://www.hagebau.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/BMD-BMDDe-Site/de_DE/-/EUR/ViewProductInformation-ArticleNo;sid=__zbd2iuq6Fudy8QjzjLHwSkHDqWt4-sAw8WJRt-vqTAzdRP_BwWJRt-lnEgZw==?ArticleNo=828307&IWL=748 Mer info snart.

Tack för bra förklaringar, kanske blir till att sätta silikon efter jag skruvat allt på plats ändå. Jag har nu monterat delarna och använt gängtejp och med 50L vatten i så verkar det hålla.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...