Gå till innehåll

Aluminiuminfattat kar till saltvatten?


Amanite

Rekommenderade inlägg

Har spanat in ett kar jag absolut skulle vilja slå till på men problemet är att det inte är av rent silikonat glas.

Har hört olika rön ang detta, så vad säger ni som vet?

Hur är det, fäller aluminiumet ut gifter i vattnet om det skulle komma o kontakt med kanten uppe vid utan eller hur känsligt är det?

Gäller det kanske bara om man ska ha mer känsliga koraller, anemoner etc?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också läst att så är fallet. Däremot har jag läst att om ytan på aluminiumet är behandlat ska det inta vara någon fara. Jag har själv ett kar med alum,iniumram som jag är tredje ägaren till. Har inte heller hört från tidigare ägare att de har haft problem.

Jag skulle söka på ordet aluminium här för att se om det står något intressant!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alu-ram på karet oxå, har aldrig haft problem med detta. Jag strök på ett tunt lager silikon på insidan av ramen för säkerhets skull.

Om du har mittstag på det så är det viktigt att sätta lite tjokare lager silikon på nitarna till staget dom kan nämligen börja rosta/ärja eftersom dom sällan är behandlade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Mittstolpen" inne i popniten som håller mittstaget är av stål som kan rosta i saltvatten. Så popniten skulle jag absolut silikona. Och när man ändå håller på skadar det ju inte att ta hela undersidan av ramen.

Jag har haft en popnit som rostat av i sötvatten. Det är mycket möjligt att den inte var rostfri men när man har två olika metaller som kommer i kontakt med vatten (och framför allt saltvatten) brukar det bli elektrokemisk korrosion. Och det är inte självklart att ett material som i sig inte rostar klara sig när det är i kontakt med andra metaller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en popnit som rostat av i sötvatten. Det är mycket möjligt att den inte var rostfri men när man har två olika metaller som kommer i kontakt med vatten (och framför allt saltvatten) brukar det bli elektrokemisk korrosion. Och det är inte självklart att ett material som i sig inte rostar klara sig när det är i kontakt med andra metaller.

Har exakt samma erfarenhet.

Har också sett gamla Alu-kar där ramen varit riktigt, riktigt sönderfrätt trots att man försökt silikona. Men detta var för 15 år sedan, och om moderna alu-ramar håller bättre är det ju bra. Skulle dock alltid välja ett helglas i första hand. Otäckt om man skulle få en sakta sipprande läcka som gör att ramen på undersidan av karet sakta fräts sönder utan att man ser det....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har spanat in ett kar jag absolut skulle vilja slå till på men problemet är att det inte är av rent silikonat glas.

Har hört olika rön ang detta, så vad säger ni som vet?

Hur är det, fäller aluminiumet ut gifter i vattnet om det skulle komma o kontakt med kanten uppe vid utan eller hur känsligt är det?

Gäller det kanske bara om man ska ha mer känsliga koraller, anemoner etc?

Hej ställdes inför samma problem när jag startade upp mitt kar i höstas.

Jag ville helst ha alu-ram eftersom jag har fått för mig att det är säkrare.

Jag köpte mitt kar i Åled där han limmade 12mm glas runt om all aluminium.

Titta på min tråd.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20273

//Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...