Gå till innehåll

Rotifer&phyto sil?


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Nån som vet var man kan få tag på en rotifer sil lite fort? Eller om någon har en liggandes de inte behöver så köper jag den gärna, har haft fullt upp och glömt bort att det kunde vara bra att ha en sån för att sila bort all hemmagjord phyto som jag helst inte vill ha ner i akvariet. Var hittar man förresten silar för phyto?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, läste inte riktigt. Är det phyto eller rotiferer du ska sila? Om det är Nano du odlar så behöver du ju en sil som fixar 1-2 µ. Den minsta jag har är 10µ. Tror inte jag läst om någon som silar phyto. Dom som odlar storskaligt och säljer koncentrat centrifugerar fram detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, läste inte riktigt. Är det phyto eller rotiferer du ska sila? Om det är Nano du odlar så behöver du ju en sil som fixar 1-2 µ. Den minsta jag har är 10µ. Tror inte jag läst om någon som silar phyto. Dom som odlar storskaligt och säljer koncentrat centrifugerar fram detta.

Två micron är nog för stort för Nannochloropsis. Jag har en bit som är på ett micron enligt förpackningen i varje fall och denna släpper också igenom algerna (finns säkert olika strains med olika storlekar också så det är möjligt att två micron kan funka i vissa fall). Jag hade satsat på att sila Isochrysis istället och använda nanno till odling.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad krävs för att sila Isochrysis?

Ledsen att jag kapar tråden lite, men är det någon som vet var man kan få tag på en startkultur av Isochrysis?

Iso är ca 5-7 micron, jag har använt 5 micron och det har funkat, vet inte var man får tag på denna längre i Europa men vill också gärna veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...