Gå till innehåll

ultraorganic


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Vad vet vi om Fauna marine´s Ultraorganic?

Själv kör jag alltså med Balling plus, inklusive dom spårelementtillsatser som man tillsätter i själva Ballingblandningarna.

I övrigt använder jag inga ytterligare preparat, frånsett nån skvätt bakterier (ZeoBak) nån gång då o då.

E lite sugen på att prova med Ultraorganic. Jag tror inte jag behöver mer spårelement, de finns ju i ballingblandningarna. Mina näringsvärden ligger mkt lågt så de är inte de jag är ute efter med Ultraorganic i första hand. Redan nu ligger jag på Nitrat 0.0 med Hannamätare, o 0.00 i fosfat med salifert.

Min tanke är att om akvariet nu går med så långa näringsvärden en lång tid, blir de tuffare för zooxanthellerna i längden, o korallen blir mer beroende av externt tillförd kolkälla...dvs korallen blir lite mer heterotroph med mina låga näringsvärden. En kolkälla kan ju korallen hålla till godo med direkt, om nu zooxanthellerna inte rikgigt orkar med att förse korallen med kolväte.

De löser dock inte kväve o fosforbristen som också kan uppstå efter ett tag med mkt låga näringsnivåer. Där borde en aminosyrakälla täppa till de hålet. De räcker inte bara att odla bakterier tror jag, för dom måste ju också få sitt kväve o fosfor..dvs de behövs ju en nettotillsats.

Ok...många tankar här..samtidigt är jag "rädd" för aminosyropreparat att de skall slå över o plötsligt bli FÖR näringsrikt..

Min kompromiss o tanke e därför att BARA köra med ultraorganic: Jag ger korallen kolkälla=näring direkt, o jag får ytterligare lite som håller nere nitrat o fosfat...särskilt om jag fortsätter med mina bakterietillsättningar.

vad vet ni andra om ultraorganic...innehåll?..vilken kolkälla är de måntro?...är de bara kolkälla o ngr spårelement, eller är de nåt kväve/aminosyroro ocks¨å

har ni sett vad som kan hända vid överdosering..."biverkningar"??...risker??...nytta??

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad vet vi om Fauna marine´s Ultraorganic?

Själv kör jag alltså med Balling plus, inklusive dom spårelementtillsatser som man tillsätter i själva Ballingblandningarna.

I övrigt använder jag inga ytterligare preparat, frånsett nån skvätt bakterier (ZeoBak) nån gång då o då.

E lite sugen på att prova med Ultraorganic. Jag tror inte jag behöver mer spårelement, de finns ju i ballingblandningarna. Mina näringsvärden ligger mkt lågt så de är inte de jag är ute efter med Ultraorganic i första hand. Redan nu ligger jag på Nitrat 0.0 med Hannamätare, o 0.00 i fosfat med salifert.

Min tanke är att om akvariet nu går med så långa näringsvärden en lång tid, blir de tuffare för zooxanthellerna i längden, o korallen blir mer beroende av externt tillförd kolkälla...dvs korallen blir lite mer heterotroph med mina låga näringsvärden. En kolkälla kan ju korallen hålla till godo med direkt, om nu zooxanthellerna inte rikgigt orkar med att förse korallen med kolväte.

De löser dock inte kväve o fosforbristen som också kan uppstå efter ett tag med mkt låga näringsnivåer. Där borde en aminosyrakälla täppa till de hålet. De räcker inte bara att odla bakterier tror jag, för dom måste ju också få sitt kväve o fosfor..dvs de behövs ju en nettotillsats.

Ok...många tankar här..samtidigt är jag "rädd" för aminosyropreparat att de skall slå över o plötsligt bli FÖR näringsrikt..

Min kompromiss o tanke e därför att BARA köra med ultraorganic: Jag ger korallen kolkälla=näring direkt, o jag får ytterligare lite som håller nere nitrat o fosfat...särskilt om jag fortsätter med mina bakterietillsättningar.

vad vet ni andra om ultraorganic...innehåll?..vilken kolkälla är de måntro?...är de bara kolkälla o ngr spårelement, eller är de nåt kväve/aminosyroro ocks¨å

har ni sett vad som kan hända vid överdosering..."biverkningar"??...risker??...nytta??

Mvh

Jonas

Det innehåller kolkälla och spårämnen vad jag förstår. Ultramin S innehåller aminosyrorna (bland annat).

Har du så låga näringsvärden så skulle jag använda Ultralithsystem eller zeovithsystem. Risken är att du svälter korallerna.

Men skicka frågan direkt till Claude på Fauna Marin! Uppge dina mätvärden, utrustning, fiskbelastning huvudsakliga korallinriktning och hur länge burken varit i gång så får du svar om vad du ska använda för FM produkter samt doseringar. Han brukar vara snabb på att svara.

Eller satsa på Zeovit - då frågar du Ted!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det innehåller kolkälla och spårämnen vad jag förstår. Ultramin S innehåller aminosyrorna (bland annat).

Har du så låga näringsvärden så skulle jag använda Ultralithsystem eller zeovithsystem. Risken är att du svälter korallerna.

Men skicka frågan direkt till Claude på Fauna Marin! Uppge dina mätvärden, utrustning, fiskbelastning huvudsakliga korallinriktning och hur länge burken varit i gång så får du svar om vad du ska använda för FM produkter samt doseringar. Han brukar vara snabb på att svara.

Eller satsa på Zeovit - då frågar du Ted!

tack för svar..

om jag förstår dina tankegångar rätt så menar du att ultraorganic kan svälta korallerna eftersom den enbart innehåller kolkällan, men saknar kväve o fosfor, o därför skulle ett tillägg med aminosyror vara behövligt också..eller?

eller enklare uttryckt: korallens kolvätebehov tillgodoses med ultraorganic(o fotosyntesen förstårs), MEN detta kommer ytterligare dra ner nitrat o fosfat, o därav behovet att kombinera med aminosyror...

Gärna fler reflektioner om jag tänker rätt:).....skall väl erkänna att de tar emot att starta zeovit eller ultralith fullt ut..ser inget behov av de med mina redan så låga näringsvärden. me å andra sidan kanske ultraorganic då inte heller ensamt gör nån nytta...hmm...

jättebra tips att kontakta FM direkt..!!...men som sagt...finns mkt junskap här också, så ös på med lite tankar,om ni vill;)

JOnas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aminosyrorna är näring, även delar av kolkällorna är direkt näring (vad jag förstår) men du glömmer den största delen i zeolitmetoderna - bakteriefilmen som du skakar ur filtret! Den är näring för korallerna.

Åk ner till Ted och be honom skaka filtret så förstår du vad jag menar!

Sedan finns det också några korallfoderprodukter inom KZ, Pohls coral vitalizer och Spong Power. Dessa går säkert att kombinera med andra metoder.

Dock ska man ändå varna för att de flesta (om inte alla) av de produkter vi diskuterat innehåller direkta eller indirekta kolkällor. Mao - du riskerar att få för låga näringsvärden.

Vid äkta 0 värden så tror jag det är klokt att ha "zeolitmatningen" som grund för korallernas näringsintag.

OBS detta är mina högst personliga funderingar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aminosyrorna är näring, även delar av kolkällorna är direkt näring (vad jag förstår) men du glömmer den största delen i zeolitmetoderna - bakteriefilmen som du skakar ur filtret! Den är näring för korallerna.

precis..de är de jag menar.

kolkällan kan korallerna använda direkt..det är alltså inte bara bakterierna korallerna käkar i zeovitmetoden, utan kolkällan i sej. Alla celler behöver kolkälla, o vissa kan ju bilda den själv genom fotosyntes o en del andra kemiska processer. Förrutom kolkälla behövs ju kväve o fosfor, o där har vi alltså de tre saker en cell behöver, kolväte, kväve, fosfor. Fördelen med bakteriematning är ju att alla dessa tre näringsämnen ingår, dessutom i rätt proprtioner..så jag förstår dej precis, när du är orolig för fär låga näringsnivåer. samtidigt är de ju så att bakterierna i sin tur också behöver kväve o fosfor för att växa, så man kommer inte ifrån problemet...de måste ske en nettotillförsel av kväve o fosfor om akvariet inte skall dö...eller åtminstone tillförsel i samma takt som export. O de är väl där som aminosyrorna kommer in....så med andra ord tror jag du har helt rätt, o Ted också..att de finns en fara i att bara köra med kolkälla ensamt en längre tid, utan aminosyror...dvs zeovitmetoden bör nog köras fullt ut eller inte alls...kanske???

jag skall med iver kontakta fauna marine..ett jättebra tips...o tack för din respons magnus!;)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För ordningens skull - aminosyror innehåller både kväve och kolkälla - dock ingen fosfor vad jag förstår. Vissa kan innehålla svavel och jod men jag har inte hittat någon som innehåller fosfor.

MVH Lasse

Edit: Man måste skilja mellan organisk kolkälla (som alla rovdjur använder) och oorganisk kolkälla som de organismer som är fotosyntiserande (samt vissa andra sk autotrofa organismer) använder. Vad jag vet kan inte koraller direkt använda organiskt kol "löst" i vattnet (måste komma in via rov till djuret i korallen) Zooxantellen använder definitivt inte organiskt kol utan oorganiskt i form av koldioxid eller karbonater.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För ordningens skull - aminosyror innehåller både kväve och kolkälla - dock ingen fosfor vad jag förstår. Vissa kan innehålla svavel och jod men jag har inte hittat någon som innehåller fosfor.

MVH Lasse

tack lasse..de stämmer...fosforn får korallen/bakterien/algen fixa på annat håll. men nånstans måste den ta de ifrån..eller hur...ingen fosfor=inget liv.

I korallcellen används aminosyrorna i första hand till proteinsyntes...men kan vid behov, dvs vid brist på kolhydrater, omvandlas o gå in i citroncyracykeln o användas som energi till cellens metabolism. Detta är dock ett svälttillstånd, som normalt inte används, så länge de finns kolhydrater.

Hos människan är de detta som sker när vi får proteinnedbrytning´=muskelförlust vid svält/anorexi.

Den ordning som bränsle till korallcellens citroncyracykel/metabolism används är alltså

1)kolhydrater=kolkälla (fås till stor del från zooxabthellen, dock ej alltid till 100%)

2)fett

3)proteiner

till slut kan till o med hos människan nervsystemet brytas ner o användas som bränsle om inget annan finns kvar...då är man illa ute..;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Edit: Man måste skilja mellan organisk kolkälla (som alla rovdjur använder) och oorganisk kolkälla som de organismer som är fotosyntiserande (samt vissa andra sk autotrofa organismer) använder. Vad jag vet kan inte koraller direkt använda organiskt kol "löst" i vattnet (måste komma in via rov till djuret i korallen) Zooxantellen använder definitivt inte organiskt kol utan oorganiskt i form av koldioxid eller karbonater.

Visst skiljer vi på heterotrofa o autotrofa organismer.

Men jag tror du har fel på en punkt:Koraller kan faktiskt använda kolkälla direkt!...korallcellen är heterotrof, o kan precis som de organiska kolväte de får från zooxanthellen även använda de organiska kolväte som råkar finnas i vattnet direkt.

Att zooxanthellen inte kan de däremot..där håller jag naturligtvis med dej..den cellen är ju 100% autotrof..till skillnad från korallcellen alltså.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ultra Organic

Selected trace minerals combined with essential organic nutrients provied energy and important crude materials for the vitalization of the coral metabolism

Allows for enhanded polyp extensions,intensification of coral coloration and faster growth. A receipe being specifically adjusted to the Ultra Min system

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy

Det är inte så speciellt svårt. Kol är det centrala i vad vi kallar liv. Frågan är hur olika livsformer får i sig dett kol. Koldioxid exempelvis som räknas till det oorganiska kolet kan inte vi djur (inklusive koralldjuret) tillgodogöra oss, det är istället vårt avfall. Vi måste tillgodogöra oss detta kol i form av organiskt kol, det vill säga sådant kol som nyss har ingått i något liv. Vi kan inte heller ta upp detta kol genom huden utan det måste in i mag-tarmkanalen och tas upp där. Organiskt kol som finns i "vattenblandning" exempelvis alkohol måste vi dricka för att kunna ta upp det via mag-tarmkanalen. Det är detta jag menar med att jag tvivlar att koralldjuret kan ta upp organiskt kol direkt från vattnet (genom diffusion genom huden) utan tror att det organiska kolet måste vara bundet vid någon organisk partikel (mat alltså) typ bakterier som tas upp via den enkla mag tarmkanal som djuret har. Organismer som måste använda organiskt kol kallas med ett fint uttryck för heterotrofa organismer. Bakterier klarar att ta upp organiskt kol som är "löst" i en vattenfas och en transport av organiskt kol som har föreslagits vad gäller detta för mjukkoraller är via de bakterier som finns i korallens slemskikt och som sedan transporteras ner till munnen (olika skivkoraller). Det finns ju också flera system för SPS koraller där man använder oorganiskt material (små kalkpartiklar eller lerpartiklar) och dränker ner dem med näring och får in det i polyperna via denna väg.

Det finns dock organismer som kan använda oorganisk kol som koldioxid och karbonater. Alla som använder fotosyntes samt nitrifikationsbakterierna räknas till denna grupp (även de "denitrifikationsbakterierna" som finns i svavelkulefilter - svavelbakterier räknas hit) Denna grupp kallas autotrof och kan göra liv av mineraliserade material. Hit räknas zooxantellern - de gynnas alltså inte av att du sätter in vodka i systemet men gynnas av att du har bra KH i ditt kar samt att korallerna äter och andas för då kan de nämligen få sitt kol i form av koldioxid direkt från värddjurets vävnad.

Iofs är det ointressant om korallerna tar upp organiskt kol via huden eller inte eftersom de för att växa eller överleva även behöver fosfor och kväve (samt en mängd mikroämnen) via att äta eller som biprodukt från zooxantellernas arbete.

Hoppas det inte är lika oförståligt nu Jimmy.

MVH Lasse

Edit På Svärds beskrivning verkar Ultraorganic just vara ett sådant preparat som skall användas ihop met en transportör in till korallernas (SPS:s) magtarmkanal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror faktiskt även min trötta hjärna tog till sig lite... (stog med händerna i akvariet till kl 01.00 i natt) Man lär sig något nytt varje dag i den här hobbyn...

Tack Lasse och Jonas!

Jonas, jag tror det är klokt att köra metoderna full ut - åtminstånde det som gäller metodernas bas-del!

Prövar själv Ultralith sedan några dagar i ett fisksystem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ultra Organic

Selected trace minerals combined with essential organic nutrients provied energy and important crude materials for the vitalization of the coral metabolism

Allows for enhanded polyp extensions,intensification of coral coloration and faster growth. A receipe being specifically adjusted to the Ultra Min system

..sak se om claude kan precisera lite;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse skriver:Det är detta jag menar med att jag tvivlar att koralldjuret kan ta upp organiskt kol direkt från vattnet (genom diffusion genom huden) utan tror att det organiska kolet måste vara bundet vid någon organisk partikel (mat alltså) typ bakterier som tas upp via den enkla mag tarmkanal som djuret har.

Lasse..du behöver inte tvivla på de. Jag har källor om du vill se. Korallen är heterotrof och autotrof på samma gång (mixotrof) o kan använda organiskt kol direkt. Behöver alltså inte bara ta de via bakterier. Precis som vi tar in de via vår magtarmkanal, kan korallen göra de via sitt gastroderm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse skriver: Iofs är det ointressant om korallerna tar upp organiskt kol via huden eller inte eftersom de för att växa eller överleva även behöver fosfor och kväve (samt en mängd mikroämnen) via att äta eller som biprodukt från zooxantellernas arbete.

Ointressant är de väl ändå inte, för de kan förklara vad en tillsatt kolkälla kan göra med korallerna utan med självklarhet via odling av bakterier. Visst e de så att kolkällan räcker inte, oavsett om den kommer från zooxanthellen eller direkt drån vattnet, eftersom korallen, liksom alla celler, behöver fosfor o kväve. Dock kan zooxanthellen inte förse korallen med detta...de finns ju ingen sådan biprodukt i fotosyntesen. man vet att de i o för sej transporteras över en del aminosyror o fettsyror frånn zooxanthellen till korallcellen, men de är inte biprodukter från själva fotosyntesen, utan helt enkelt en aktiv transport, som får sin energi från fotosyntesen förvisso. Därför kan inte fotosyntesen/zooxanthellen eller kolkällan ersätta kväve o fosfor behovet. De måste komma från vattnet, eller bakterierna, eller phytoplankton, eller POM.

I övrigt tycker jag din beskrivning va mkt bra o pedagogisk;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror faktiskt även min trötta hjärna tog till sig lite... (stog med händerna i akvariet till kl 01.00 i natt) Man lär sig något nytt varje dag i den här hobbyn...

Tack Lasse och Jonas!

Jonas, jag tror det är klokt att köra metoderna full ut - åtminstånde det som gäller metodernas bas-del!

Prövar själv Ultralith sedan några dagar i ett fisksystem!

tror du har helt rätt där...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om der ger något ytterliggare till den här diskussionen.....

Men så här beskriver Fauna Marin sin Bakteriemat Ultra Bak:

"UltraBak is a nutrient solution for bacteria commonly found in a marine aquarium. After addition of UltraBak bacteria will grow rapidly and thereby will convert unwanted nutrients like nitrite, nitrate and phosphate into biomass. The bacteria will either be skimmed off or taken up by corals and filter feeders, thereby providing an additional source of natural food. Most corals can also directly utilize UltraBak as an energy source.

Growth rates of denitrifiying bacteria are enhanced, making life rock and especially Zeolite filters even more effective in breaking down and removing unwanted nitrogen compounds. UltraBak reduces nitrite, nitrate, and phosphate; combined with Ultralith and UltraminS it provides a safe and easy method for maintaining extremely nutrient depleted water and amazing colours in a reef tank.

Contents:

Water, Calcium chloride, Magnesium sulfate, Potassium chloride, Ethylene acetate, Ethanol, Peptone, Tryptone, Histidine hydrochloride, D-Phenylalanine, L-Threonine, DL-Tryptonphane, DL-Valine, Thiamine chloride, Nicotinamide, Ribiflavine, Pridoxine hydrochloride, Cyanococobalamine, Sodiummethyl-4-hydroxybezoate, organic acids, trace elements."

En annat sånt här preparat som skall användas ihop med zeolit, System Buntessriff "Bakterien- und Korallenfutter" innehåller följande (OBS tyska):

"Calciumchlorid, Calciumjodat, Eisennitrat, Kaliumchlorid, Magnesiumsulfat, Mangansulfat, Natriumacetat, Natriumchlorid, Natriumdihydrogenphosphat, Adeninsulfat, AMP, ATP, Chosterol, Glucose, Glutathion, Guanin, Hypoxanthin, D-Ribose, Taurin, Thymin, Uracil, Xanthin, Sorbit, Essigsäure, Vitamine, 21 Aminosäuren, sowie weitere Spurenelemente."

I den sista smyger de in nitrat och fosfat... Eller talar öppet om att den finns där...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

..sak se om claude kan precisera lite;)

Ultra Organic

Selected trace minerals combined with essential organic nutrients provied energy and important crude materials for the vitalization of the coral metabolism

Allows for enhanded polyp extensions,intensification of coral coloration and faster growth. A receipe being specifically adjusted to the Ultra Min system

Tycker det rödmarkerade ger dig ett svar på frågan om det bara innehåller spårämnen , den är en kombination av spårämnen och korallmat. Vad det är kommer vi nog inte få reda på tyvärr men hur som helst tycker jag du ska prova denna produkt, Jag är mycket nöjd i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ultra Organic

Selected trace minerals combined with essential organic nutrients provied energy and important crude materials for the vitalization of the coral metabolism

Allows for enhanded polyp extensions,intensification of coral coloration and faster growth. A receipe being specifically adjusted to the Ultra Min system

Tycker det rödmarkerade ger dig ett svar på frågan om det bara innehåller spårämnen , den är en kombination av spårämnen och korallmat. Vad det är kommer vi nog inte få reda på tyvärr men hur som helst tycker jag du ska prova denna produkt, Jag är mycket nöjd i alla fall.

Jag testar den ihop med Joe´s Korallenfarms aminosyror i min temporära fraggburk. Dock en 20 dels dosering per dag...

Korallerna är fina så det verkar fungera bra så här långt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ultra Organic

Selected trace minerals combined with essential organic nutrients provied energy and important crude materials for the vitalization of the coral metabolism

Allows for enhanded polyp extensions,intensification of coral coloration and faster growth. A receipe being specifically adjusted to the Ultra Min system

Tycker det rödmarkerade ger dig ett svar på frågan om det bara innehåller spårämnen , den är en kombination av spårämnen och korallmat. Vad det är kommer vi nog inte få reda på tyvärr men hur som helst tycker jag du ska prova denna produkt, Jag är mycket nöjd i alla fall.

om jag fattat dej rätt så kör du alltså bara med detta, som jag själv isåfall också kommer göra..eller?...vad ser du för effekter?

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testar den ihop med Joe´s Korallenfarms aminosyror i min temporära fraggburk. Dock en 20 dels dosering per dag...

Korallerna är fina så det verkar fungera bra så här långt!

de där låter väldigt logiskt..att kombinera med en kvävekälla...men de finns nåt motstånd i mej att dosera nån form av kväve, så länge jag har nitrat över naturens värden...livrädd för att få för mkt kväve o nitrat. jag har sett alldelse för mkt positiva effekter inte minst i min egen burk av näringsbegränsning. Men kanske man skall göra som du...dosera aminosyrorna isåfall mkt, mkt lågt..:)

mailade precis fauna marine förresten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...