Gå till innehåll

ultraorganic


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Vet inte om der ger något ytterliggare till den här diskussionen.....

Most corals can also directly utilize UltraBak as an energy source.

jo visst gjorde de de!...de säger de jag skrev till Lasse mm: att korallen kan använda kolkällan direkt också. Tror du mej nu Lasse.?:smiley22:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat:

Lasse skriver:Det är detta jag menar med att jag tvivlar att koralldjuret kan ta upp organiskt kol direkt från vattnet (genom diffusion genom huden) utan tror att det organiska kolet måste vara bundet vid någon organisk partikel (mat alltså) typ bakterier som tas upp via den enkla mag tarmkanal som djuret har.

Lasse..du behöver inte tvivla på de. Jag har källor om du vill se. Korallen är heterotrof och autotrof på samma gång (mixotrof) o kan använda organiskt kol direkt. Behöver alltså inte bara ta de via bakterier. Precis som vi tar in de via vår magtarmkanal, kan korallen göra de via sitt gastroderm.

Blå och röd underskrift av mig

Jonas det är ju detta jag skriver - alltså att korallen inte kan ta upp organiskt kol via huden (epidermis) utan vad jag uttrycker som "den enkla mag - tarmkanal djuret har" som vetenskapligt kallas gastrodermis. Alltså det måste in i djurets kroppshålighet - ett dera genom att dricka eller äta via någon partikel. Se detta citat från http://en.wikipedia.org/wiki/Gastrovascular_cavity

Gastro vascular cavity, as the name indicates, functions in both digestion and gas exchange. Organisms belonging to two major phyla, the Cnidaria and the Platyhelminthes, possess gastrovascular cavities. The radially symmetrical cnidarians have a sac-like body in two distinct layers, the epidermis and gastrodermis, with a jellylike layer called the mesoglea between. Extracellular digestion takes place within the central cavity of the sac-like body. This cavity has only one opening to the outside and, in most cnidarians, that is surrounded by tentacles which serve to capture prey.

Organisms with a gastrovascular cavity:

Citat:

Lasse skriver: Iofs är det ointressant om korallerna tar upp organiskt kol via huden eller inte eftersom de för att växa eller överleva även behöver fosfor och kväve (samt en mängd mikroämnen) via att äta eller som biprodukt från zooxantellernas arbete.

Ointressant är de väl ändå inte, för de kan förklara vad en tillsatt kolkälla kan göra med korallerna utan med självklarhet via odling av bakterier. Visst e de så att kolkällan räcker inte, oavsett om den kommer från zooxanthellen eller direkt drån vattnet, eftersom korallen, liksom alla celler, behöver fosfor o kväve. Dock kan zooxanthellen inte förse korallen med detta...de finns ju ingen sådan biprodukt i fotosyntesen. man vet att de i o för sej transporteras över en del aminosyror o fettsyror frånn zooxanthellen till korallcellen, men de är inte biprodukter från själva fotosyntesen, utan helt enkelt en aktiv transport, som får sin energi från fotosyntesen förvisso. Därför kan inte fotosyntesen/zooxanthellen eller kolkällan ersätta kväve o fosfor behovet. De måste komma från vattnet, eller bakterierna, eller phytoplankton, eller POM.

Här håller jag inte med dig eftersom min åsikt är att korallerna använder zooxantellerna ungefär som vi använder växthus som vi skördar. En vanlig fotosyntentiserande alg tar de näringsämnen den behöver från vattnet, främst fosfor och kväve och använder sockermetabolsmen just för att driva tillväxten och uppbygge av biomassa. en alg äter inte! Zooxantellerna är inget undantag i detta fall - de kommer ju givetvis att använda en del av energin för att bygga nya zooxanteller och jag skulle bli väldigt överraskad om inte koralldjuret har mekanismer för att skörda denna tillväxt. Det finns ju exempel på koraller som man tror är helt beroende av fotosyntesen och där alltså koralldjuret inte fångar byte på normalt sätt. Fotosyntesen är ju primärproduktion och all djur inklusive koralldjur använder ju produkter som direkt eller indirekt skapats av primärproduktionen. De koraller som påstås helt leva på sina zooxantellers fotosyntes måste alltså få i sig näringsämnen på något sätt och jag kan inte se någon annan väg än att de konsumerar överproduktionen av zooxanteller.

Men nog om detta i denna tråd - den disk får tas vid något senare tillfälle.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite offtopic, men men :) Lasse och Jonas, kolla in de här länkarna så klarnar allting vad gäller djuret vs. zooxen:

Zooxanthellae are they really all they are cracked up to be

Should we feed our corals?

Ni kan behöva regga er på sidan först.

I den sistnämnda länken framgår även att korallernas polypexpansion är oftast en form av "kräkreflex" (gag reflex), dvs. de vädrar ut överskottet av fotosyntesen, andningen osv. Även om vissa här på forumet bara hånskrattar när man nämner den reflexen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Organic innehåller inte kolkälla - bara organiska spårämnen

UltraminS (och ultraBak) innehållerkolkälla

e de verkligen så?..står på hemsidan nåt i stil med diversr organ carbon source..se länk frän svärd. Nåja..väntar på mail från fauna m så får vi höra vad dom säger. Du kanske har rätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lasse: jag ser inga större meningskiljakyigheter i våra svar. visst e de via gastrodermet upptaget sker. de va de jag menade, korallen kan dra nytta av kolkällan direkt den vägen. beträffande korallens tillgodogörande av kväve o fosfor så förrutom via ren matning via gastrodermet, så håller jag med dej att nitrat o fosfat upptaget enbart sker av zooxanthellerna, som i din tur kan överföra detta till korallen. de är de som kallas translokation, precis de du gissar helt rätt att korallen kan.

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

e de verkligen så?..står på hemsidan nåt i stil med diversr organ carbon source..se länk frän svärd. Nåja..väntar på mail från fauna m så får vi höra vad dom säger. Du kanske har rätt

Jag skrev av det som står på flaskan. Klistar in mitt inlägg en gång till för enkelhetens skull

Ultra Organic

Selected trace minerals combined with essential organic nutrients provied energy and important crude materials for the vitalization of the coral metabolism

Allows for enhanded polyp extensions,intensification of coral coloration and faster growth. A receipe being specifically adjusted to the Ultra Min system

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrev av det som står på flaskan. Klistar in mitt inlägg en gång till för enkelhetens skull

Ultra Organic

Selected trace minerals combined with essential organic nutrients provied energy and important crude materials for the vitalization of the coral metabolism

Allows for enhanded polyp extensions,intensification of coral coloration and faster growth. A receipe being specifically adjusted to the Ultra Min system

Tack jörgen!..ja de tolkar åtminstone jag som att den innehåller en organisk kolkälla, så jag vet inte riktigt vad leif menade.

Leif: snälla förklara

ej fått svar från FM..men då lär de väl bringas ljus över frågan:nöjd:

Jonas

PS: har inget med detta att göra, men kan inte låta bli o berätta att jag idag köpt en ny imac....världens häftigaste dator!!...kommer aldrig återvända till pc, som nu känns som en ångmaskin jämförbart med macs nya operativsystem..jag är frälst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag ingen kemist, jag har inte ens smakat på Organics ;-) - men jag tror att den försumbara kolkälla som finns är de acetater som används som "transportörer"

Det som skapar viss förvirring över språkgränserna är tyskarnas organik och vår definition av organisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt Magnus - kolkällan i U-min S är inte försumbar.

- jag pratade med Claude igår och enligt honom så är kolkällan i organics "försumbar"

"contains small amounts of citric acid and some acetats"

Med andra ord - var försiktig! Men samtidigt kanske Organic innehåller någon form av näring...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...