Gå till innehåll

Gege:s revkar 833liter - Akvariet nerlaggt


garfish

Rekommenderade inlägg

Jag är fortfarnde ambivalent gällande ljuset, skall åka till en och kolla på ett HQI-ljus. får se om man får blodad tand då. iså fall blir det 2 x 400watt E40, + T5.or

Köpt en och enannan firre. gjorde en önskelista på firrar, men...

/Gustaf

Ja du Gustaf ljuset är en jobbig bit allt talar för T5 men MH är mycket vackrare.

Vad blev det för fiskar då ? (det verkar som man kan ha rätt så mycket fisk när man fått ordning på zeon, jag har själv 12 st och matar 3 ggr per dag i 3oo lit vatten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag är fortfarnde ambivalent gällande ljuset, skall åka till en och kolla på ett HQI-ljus. får se om man får blodad tand då. iså fall blir det 2 x 400watt E40, + T5.or

Köpt en och enannan firre. gjorde en önskelista på firrar, men...

/Gustaf

Ja du Gustaf ljuset är en jobbig bit allt talar för T5 men MH är mycket vackrare.

Vad blev det för fiskar då ? (det verkar som man kan ha rätt så mycket fisk när man fått ordning på zeon, jag har själv 12 st och matar 3 ggr per dag i 3oo lit vatten).

Inte många ! ;)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Gustaf hur går det i kampen mot algerna?

Vill bara stötta dig med att det är ups and downs ungefär hela tiden, jag har precis vunnit en rond men det kommer fler.

Det är värre i början innan karet har kommit i någorlunda balans sedan blir det längre mellan attackerna från algerna. -boxing

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Gustaf hur går det i kampen mot algerna?

Vill bara stötta dig med att det är ups and downs ungefär hela tiden, jag har precis vunnit en rond men det kommer fler.

Det är värre i början innan karet har kommit i någorlunda balans sedan blir det längre mellan attackerna från algerna. -boxing

Tack för omtanken :kram:

Det går si och så, jag har en liten dinos i karet ;), trodde först det berodde på start2, men icke.

Har ju nollvärden i burken. Svårt då man tillför aminosyror för korallernas del, men även göder algerna. :( tänkte testa hävert metod på algerna, så man stör dessa hela tiden.

Sedan införskaffa lite mer nya pumpar i karet.

Kul att Rocky vann första ;)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dum fråga kanske? men tillsätter du amino på kvällen eller morgonen. Det verkar som att algerna får mindre nytta av näringsämnena typ amino, vitalizer, sponge power om du doserar de ämnen som ger näring på kvällen efter mörkrets inbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dum fråga kanske? men tillsätter du amino på kvällen eller morgonen. Det verkar som att algerna får mindre nytta av näringsämnena typ amino, vitalizer, sponge power om du doserar de ämnen som ger näring på kvällen efter mörkrets inbrott.

Finns inga dumma frågor ;)

Jag doserar på kvällen efter belysningens släcks ned.

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte testa hävert metod på algerna, så man stör dessa hela tiden.

Sedan införskaffa lite mer nya pumpar i karet.

/Gustaf

Vad menar du med hävert metod på algerna.

Pumpar gör gott i karet både under och bakkom LS för att blåsa bort skiten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du med hävert metod på algerna.

Pumpar gör gott i karet både under och bakkom LS för att blåsa bort skiten

En vanlig slang suger på algerna, genom en filter socka, sedan tömma tillbaka vattnet.

Har testat med pump, att blåsa bort -poop- men -poop- stannar ju kvar i burken, tänkte testa en ny metod... ? vet ej om det fungerar men tänkte testa, fick detta tips på zeovit forumet.

Hur går det för dig CW?

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man komma med ett tips? jag byggde mig en "dammsugare" till akvariet för flera år sedan och den har jag mycket nytta av än idag. Funkar lika bra till att suga bort smuts ifrån sumpen som att suga bort alger från tanken.

Ett par bilder på nyttoprylen.

post-2168-14468916542073_thumb.jpg

post-2168-14468916542291_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En vanlig slang suger på algerna, genom en filter socka, sedan tömma tillbaka vattnet.

Har testat med pump, att blåsa bort -poop- men -poop- stannar ju kvar i burken, tänkte testa en ny metod... ? vet ej om det fungerar men tänkte testa, fick detta tips på zeovit forumet.

Hur går det för dig CW?

/Gustaf

Okey då vet jag. Karet funkar bra gör inte så mycket just nu.

Men jag gör ett längre inlägg i min tråd med dagsfärsk bild

;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det går framåt.

Kämpar med mina dinos, jag själv upplever att det går bättre och bättre för varje dag. På något sätt har algerna minskat på tillväxten, och allt mer bli mindre och mindre. :)

tog lite bilder ikväll, som vanligt är jag en ursel fotograf...Har nyligen köpt en större Maxima, men biderna blev dåliga... Skall försöka med lite nya bilder...

Tack för din omtanke Bo! ;)

/Gustaf

post-972-14468916692007_thumb.jpg

post-972-14468916692305_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läckert ! vad är det för namn och svårighetsgrad på en sån ? =)

Jag hoppas det är en A. Granulosa. svårt att säga just nu, kanske det går att avgöra då den har växt lite till, dock växer den mkt långsamt. Har man tur ca. 1-1,5 cm/år och sägs vara svår. Kul att ni gillar den ;)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...