Gå till innehåll

Ta bort 10cm på sumpen


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Jag har en sump en som är 120*40*50cm, men är inte riktigt nöjd med höjden, det är lite svårt att komma till i sumpen, få ut skummarkoppen o dyl, så jag skulle vilja få ner framrutan 10-15cm. Det räcker med framrutan, resten är ju inte ivägen.

Tror ni det kan gå att ta ut sumpen och helt enkelt skära tvärs över med "vanlig" glasskärare och knäcka ner rutan, eller är risken att det går snett alldeles för stor? Annars kanske det går bättre om jag först dremmlar ett snitt längs rutan? Det är lite långt att dremmla hela vägen och dessutom svårt att hålla kylning mitt på en ruta....

Annars måste jag väl fixa helt ny sump, men eftersom jag vill ha den 120cm lång så finns det inga standard kar som funkar, så då blir det att beställa eller göra själv och det blir förmodligen så dyrt att det får vara istället....

Några andra tips på hur jag får bort 120*10-15cm?

Glaset är 6 el 8mm om det har någon betydelse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Kör med glasskäraren på båda sidor och sedan från snittet ut mot kanten och dela upp borttagningen av glaset i flera sektioner.

Dremmla/slipa av kanten.

2. Skulle det ändå skita sig tyvärr med nr 1 så köp en ny skiva och limma om det hela

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där sa du något smart, som jag inte haft en tanke på! Skulle det gå åt skogen så behöver jag ju bara köpan EN ny ruta, behöver ju inte köpa helt ny sump.... Har tänkt på detta ett tag utan att få denna insikt, ibland blir man imponerad av sin egen tankeförmåga :)

Tack för det Wrang!

Några fler tips på själva skärandet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har precis kollat, det är 8mm glas.

Det dröjer nog ett tag innan jag ger mig i kasst med detta projekt, det är ju lite omständigt. Sumpenskåpet måste tömmas på utrustning för att få ut sumpen, sumpen ska tömmas på sten och vatten och sen ut ur skåpet... Men sen kan det kanske gå ganska fort, om det fungerar :)

Andra tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har "golv" till "tak" i sumpskåpet c:a 73cm, men sen går några cm bort p g a dämpmatta och så sitter det en regel i framkant som väl är 70mm så "frihöjden" mellan sump och skåp är inte så stor, hade inte regeln varit där så hade det varit hur lugnt som helst. Sumpen är som sagt 50cm hög. Skummarkoppen är väl en 18-19cm hög (AquaCare 2000v skummare) och jag måste vinkla den en del för att få ut den, det är dessutom lite svårt att komma till i sumpen för annat pillande, exempelvis för att skörda caulerpa, ta ut och in utrustning för rengöring typ skummare, fosfatfilter (vilket jag inte har för tillfället, men har haft och tänkte köra igen) och uvc. Det blir ändå en del pulande, inte jätteofta, men det är irriterande när man väl ska hålla på....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm funderar vidare på detta, kan bli så att jag byter sump helt, men har inte riktigt släppt ideén på att kapa framrutan än. Tror ni det kan funka med diamantkapskivor? Typ dessa

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22634409

Har ju en dremmel liggande någonstans, men "vanliga" diamantstift lär ju inte funka på 120cm, men någon form av kapskiva kanske kan fixa det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte bara ta en mattkniv, skär av silikonen så långt ner tills där glaset ska knäckas.

Lägg akvariet ner med rutan som ska knäckas mot ett fast underlag. Rissar upp ett snyggt och rakt sträck och knäcker!?

Hade säkert funkat med diamantslipstift med det hade tagit låång tid. Eller du fundera på att kapa på plats?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det är ju alternativet, dock är väl risken relativt stor att rutan spricker eller att rutan spricker snett, jag inbiller mig att risken för detta är mindre om man slipar eller dremmlar hela vägen, men det lär som du säger ta lite tid.... Men det är kanske bara att ta en vanlig glasskärare och köra....

jag tänker ta ut sumpen när det är dax

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...