Gå till innehåll

planerar nytt akvarium. skummar val?


mikaelglad

Rekommenderade inlägg

Ja som rubriken lyder så funderar jag just nu på någon av skummarna Ati bubblemaster 200, H&S 150 och grotech hea. dom kostar ungefär lika mycket så priset e inte så avgörande men undrar vilken ni skulle valt och varför. Säg gärna om ni har personliga erfarenheter och/eller vet någon som har.

Jag funder på att bygga om ett juwel akvarium på 400 liter och bygga sump under. Jag har även läst att man kan ta ytavrinningsvattnet direkt ner i skummaren det låter som en bra ide men fungerar det på alla skummare?

Jag har även mina funderingar på att köra zeovit i karet.

Jag kommer nog att bygga 2 sumpar med pvc rör mellan eftersom det är 2 skåp men jag vet inte säkert än. Jag funderar på att ha ytavrinningen direkt ner i skummaren och sedan ha reaktorn till zeeoviten i andra skåpet.och direkt upp i akvariet. så att allt som kommer ut från reaktor kommer upp till korallerna så det inte lägger sig i supen först.

Jag vet inte om det blir att man bygger om ett juwel heller jag har ett stående hemma nu men vill igentligen ha ett längre akvarium på kanske 180 cm så fisken får lite yta att simma på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

av de tre du nämner så går inte Ati Bubblemastern att mata direkt från avrinningen och H&S har väl några modeller som det går med och några där det inte funkar, tror jag. För att det ska gå att mata direkt så måste skummaren ha en pump som "bara" fixar bubblorna och således matas av en separat pump. Bubblemastern har en pump som både matar och drar in luft.

Personligen hade jag nog valt Bubblemastern, den har fått goda omdömmen och verkar vara en bra skummare. Dock har jag inga erfarenheter av någon av de andra. Annars har också Deltec några modeller som kanske kan funka Apf600 t ex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekommendera en ATI 200, som verkar vara helt och hållet överlägsen de två andra du nämner.

Jag kan rekomendera Grotech.

Jag har ingen egen erfarenhet av dom andra skummarna i tråden som Patrik verkar ha (Har du haft alla Patrik?)

Men Grotech´s HEA skummare går tyst,energisnålt samt skummar bra och jag har aldrig haft några problem so far.

ATI´s har jag bara hört bra om oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekomenderar en Nollnitrat till varje 200 liter. Byte varje månad.

Thore du får gärna kommentera mitt räkneexempel samt Norbergs undran om belastning i den tråden du tidigare propagerade för denna produkt istället för en skummare. En bild på ditt akvarium vore inte heller så dumt.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20135&highlight=nollnitrat

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Markus jag kan rekomendera Deltec APF 600, har en själv och matar den med fall från karet jag har haft denna skummare sedan -01 och den har aldrig krånglat har inte ens behövt byta o-ring, rengör den två ggr i veckan. Effektmässigt mot andra skummare kan jag inte svara på, då de tidigare skummare jag haft var "syrestensskummare" men en driftsäker modell är det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...