Gå till innehåll

Framruta till 3500 liter


promise

Rekommenderade inlägg

Ny här på forumet och har börjat dragit igång ett mindre akvarium som LS ska få komma igång i och senare flyttas över när alla värden är OK osv. Men till mitt problem, den eviga frågan om framrutor. Det kommer vara ca 370cm långt och 115cm högt och djupet kring 80-90cm beroende på hur mycket bakväggen kommer ta upp. Jag har varit i kontakt med Pilkington, Stockholms Planglas och Aquatech som bygger mycket stora tankar. Aquatech sa uteslutande att 4x12mm laminerat optiwhite. Pratade med Pilkington och dom skickade mig till Planglas, Planglas och många andra tycker att jag är dum i huvudet om jag ska ha 48mm glas och tycker det räcker med halva tjockleken. Men vad säger ni, det kommer stå i källaren och bestå av rejäla vinkelprofiler som en firma kommer hit och svetar ihop sen kommer rutan skjutas ner som i ett ram akvarium och det kommer gjutas mot befintliga ytterväggar. Så man kan säga att ramen kommer vara ingjuten i det första lagret av betong som inte kommer vara prepareat och sen kommer en slutfinish när allt är klart som ska motverka alla gifter osv. Det kommer vara stag i toppen av det mot bakväggen som håller ihop allt så inte profilerna ska vika sig av trycket.

Hoppas ni har några bra ideér

/jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är absolut inget mattesnille så fattar noll av det där men ska sätta mig ner att räkna, litar inget på programmen som räknar ut tjockleken då dom inte går att ställa in om man har ram eller inte och vilken tjocklek den är och om det ska vara helglas eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robbygg jag har nog läst igenom alla trådar som innehåller ett större akvarium men inte hittat nån som byggt lika som jag tänkt. Eftersom alla ska ha sina egna mått är det ju lite svårt men den tråden du tänkte på gav mig inte så mycket info.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte att det kommer bestå av Rostfritt järn som profiler för ramen. Slutnotan blir det den blir ungefär, bygger skummare och belysning själv förutom MH då. Men det kommer gjutas in i väggen och rummet kommer minskas från vägg till vägg, det kommer en 3D modell senare ikväll eller en 2D modell beror lite på tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul med stora projekt även på denna sidan pölen.

finns det inte en standar på glasrutor upp till 6mm? =Billigare med standar . isåfall så skulle det bli billigare med flera lager 6mm istället för 2-3 lager 12mm ?

vet ej men en tanke.

ps glöm ej att inner rutan skall va härdad = mindre risk för repor och Optivit på så tjocka rutor så klart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle göra som mitt kar. Det hade visserligen ett djup på 125cm men var "bara" 3m långt.

Jag hade 3x10mm + 1x4mm härdad ruta innerst. 0.75 laminat. Min ruta vägde 135Kg! Fördelen med en extra 4mm härdad innerst är att det blir helt reptåligt (lätt att få repor). Säg till dom att de fasar kanterna på glaset innan laminering. Detta för att undvika brytpunkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer mest bestå av medelstor fisk med koraller, var och införskaffade skummaren idag på 240liter, så ska se om jag får ihop den i helgen. Dock lite osäkert om den vill fungera som den ska :) verkar vara ltie snålt på luft intaget men ska nog gå att lösa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer mest bestå av medelstor fisk med koraller, var och införskaffade skummaren idag på 240liter, så ska se om jag får ihop den i helgen. Dock lite osäkert om den vill fungera som den ska :) verkar vara ltie snålt på luft intaget men ska nog gå att lösa

Hehe, min skummare till mina 2300liter tror jag är på en 5-10 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vattennivån ser ut att bli låg med T-korset så lågt, men du kanske kör en kniv-ventil eller något på den...

Röret som går rakt upp från insuget till pumpen är det luftintag, kommer den verkligen dra ner luft där? Är det nålhjulsimpeller i pumpen?

Insprutet från pumpen ser ut att vara lite vinklat i skummaren, är tanken att det ska bli en virvel i skummaren? Jag tycker du ska kika på hur mer moderna skummare fördelar flödet av stigande i en skummare.

Konstruktionen verkar inte heller förhindra att mikrobubblor kommer ur skummaren, men du kanske löser detta på annat sätt.

Är tjockleken på stigarröret optimerat för luftmängden som pumpen klarar leverera, kommer du få en stabil skummkrona?

Är detta en befintlig skummare du hämtat och håller på att modifiera? Har du i så fall en bild på denna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...