Gå till innehåll

Mullvad som grumlar vattnet


Waterboy

Rekommenderade inlägg

Tjenare,

har en del problem med grumligt vatten. Dels verkar det bero på mikrobubblor och dels på partiklar som svävar omkring.

För några dagar sen då jag sög upp lite skit från karet märkte jag en intressant grej. På en sten där det växer alger (microalger) var det som högar av skit. Skiten hade samma färg som stenen, vit eller ljusgrå och när jag rörde i högen så upplöstes den i små små partiklar. Det såg ut som om en micromullvad dragit fram :) Kan det vara djur som gräver i stenen och öser ut det lösa materialet på ytan? Jag är så gott som säker på att detta är orsaken till mitt grumliga vatten men frågan lyder: vad är det för djur och hur blir jag av med dem?

Mitt kar har varit igång i snart 3 månader.

Har någon annan upplevt samma fenomen?

Alla synpunkter och svar är välkomna.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare,

har en del problem med grumligt vatten. Dels verkar det bero på mikrobubblor och dels på partiklar som svävar omkring.

För några dagar sen då jag sög upp lite skit från karet märkte jag en intressant grej. På en sten där det växer alger (microalger) var det som högar av skit. Skiten hade samma färg som stenen, vit eller ljusgrå och när jag rörde i högen så upplöstes den i små små partiklar. Det såg ut som om en micromullvad dragit fram :) Kan det vara djur som gräver i stenen och öser ut det lösa materialet på ytan? Jag är så gott som säker på att detta är orsaken till mitt grumliga vatten men frågan lyder: vad är det för djur och hur blir jag av med dem?

Mitt kar har varit igång i snart 3 månader.

Har någon annan upplevt samma fenomen?

Alla synpunkter och svar är välkomna.

/Johan

en krabba kan de va...kan sitta på nätterna o urholka o skrapa på stenen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser det som i stort sett två möjligheter. Antingen är det en nattaktiv filtrerare som dumpar sin skit där eller så är det en nattaktiv betare på stenen som lägger ut skiten utanför sin bohåla.

Eller från en annan synvinkel:En liten nattaktiv borstmask eller amphipoder.

Det finns nästan hur många andra möjligheter som helst men dessa tror jag är vanligast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...