Gå till innehåll

Kan korallcellen nyttja nitrat


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Ja..rubriken talar för sej självt. Vi vet ju att zooxanthellen konsumerar/assimilerar, nitrat o fosfat, och därför kan för mkt nitrat ge mörka koraller pgr av kraftig zooxanthellväxt o vice versa. Oganiska näringsämnen kan ju dopck inte zooxanthellen ta upp, men de gör korallen istället.

MEN..kan korallcellen ta upp nitrat och fosfat direkt också???eller sker allt upptag av sådana här oorganiska näringsämnen via zooxanthellen..??

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite rolig infallsvinkel kommer från artikeln Nitrogen fixation in eukaryotes – New models for symbiosis:

Corals in general are partners of endosymbiotic dinoflagellates (zooxanthellae), which provide photosynthetically derived carbon to their animal hosts [33], but nitrogen fixation by cyanobacteria is also a well-known feature of coral reefs and coral communities [34-36]. The metazoan coral Montastraea cavernosa is an example of a host harbouring symbiotic cyanobacteria [37]. In the Montastraea endosymbiosis, two symbiotic organisms, the zooxanthellae and cyanobacteria, share the same host compartment. Here, the nitrogen fixation by the cyanobacteria might be facilitated by the host providing energy rich compounds. If so, this would indicate a high degree of specificity association between all three partners [31].

Texten ovan upplyser om att korallsymbiosen i vissa fall inte bara handlar om förhållanden djur-alg, utan även om djur-cyanobakterie-alg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror på en medelväg i det här fallet. Det vill säga att koralldjuret aktivt tar upp näringsämnen som sedan uttnyttjas av symbiosalgerna - bakterier.

ok..du menar alltså att korallen kan ta upp nitrat o fosfat, men endast forsla de vidare till zooxanthellen?..alltså, korallcellen kan ej nyttja nitrat o fosfat.

Så tror jag också.

Jonas

Lasse: va de så du också menade med "......"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas: jag vet inte vad Stig menade med "näringsämnen", men här håller jag med Lasse - koralldjuret kan inte ta upp oorganiska föreningar, till skillnad från zooxen. Det är detta han menade med skillnaden mellan djur och växter. Zooxen tar upp nitrat, fosfat, järn m.m. och läcker ut socker till djuret, som med bl.a. sockrets hjälp odlar bakterier som djuret konsumerar. Och bakterier kan ju ta upp diverse oorganik, men när de gör det så blir oorganiken organisk (protein osv.) i form av själva bakteriekroppen. Mmmmm, bakterier.... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menade oorganiska näringsämnen. Jag tror att en del av korallernas framgång i biotoper fattiga på oorganiska ämnen kan ligga i en aktiv transport av dessa ämnen till zooxen. Förvisso kommer en hel del - huvudparten från korallens matsmältning av plankton och nekton. Men jag har inte sett något om att koraller "läcker" oorganisk näring till omkringliggande vatten. För mig tyder det på någon form av aktiv transport.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra inlägg...jag håller med det som skrivs. Det är ju ganska intressant att högre celler är simplare, dvs korallcellen, djurceller alltså, ej klarar tillgodogöra sej oorganiska näringsämnen, medan bakterier , alger o växter kan direkt konsumera nitrat o fosfat, assimilera. Korallens kvävebehov måste alltså tillgodoses på annat sätt, dels via matning med plankton o annnat organiskt material, men de sker också en aktiv transport av organiska kväveföreningar såsom aminosyror från zooxanthellen till korallen. Dvs på de sättet får korallcellen indirekt nytta av nitraten i vattnet, med de går alltså VIA zooxanthellen som omvandlar/bildar aminosyror av nitraten, o sedan skeppar detta vidare till korallcellen. De är ju en del i symbiosskapet.

Detta gör mej ännu mer kritiskt till nitrattillsättning. Att istöllet tillsätta organiskt kväve (dvs plankon, aminosyror mm) måste vara mkt smartare. Detta kväve kan korallcellen utnyttja direkt, men ej algerna,dvs man matar korallen utan att riskera o får algproblem. Zooxanthellen får i för sej inte nån nytta av detta matningssätt..men där är min käpphäst att man tar inte död på zooxanthellerna med lågt nitrat i första taget. Vi vet o ser ideligen burkar med otroligt låga nitratmivåer, o inte mår zooxanthellerna dåligt där inte. Jag har själv nyligen ett levande bevis...mina koraller bleknande...tillsatte lite marine snow=plankton och JOD...färgen återkom...o jag har fortfarande noll i nitrat.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marin snow, var köpar man detta? Tackar för dina intressanta tankar och observationer Jonas.

Hej Jörgen:)

Jag köpte hor min lokala zoohandlare, stenåsa Zoo, som har lite saltvatten. Two little fishes är varumärket. Jag vet ju inte hur bra detta är, men har i alla fall märkt at den ljusnande acroporan blivit finare igen...samtidigt doserade jag ju JOD o bytte vatten, så man vet ju aldrig vad som gör vad.

Om du vill kan jag köpa en flaska åt dej...om du inte kan få tag på de...tror den kostade runt 190:-.

Kul att du uppskattade mitt inlägg:)....

ha de gott

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe. jag känner igen detta med vad det var man gjorde som vände negativt till positivt för ofta gör man flera saker samtidigt och inte en sak i taget och sen står man där med kvalificerande gissningar. jag ska kolla runt lite om Marin snow, jag återkommer till dig om jag blir sugen på en flaska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe. jag känner igen detta med vad det var man gjorde som vände negativt till positivt för ofta gör man flera saker samtidigt och inte en sak i taget och sen står man där med kvalificerande gissningar. jag ska kolla runt lite om Marin snow, jag återkommer till dig om jag blir sugen på en flaska.

låter bra..vi hörs:)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...