Gå till innehåll

Marcus.S 53 liters saltkar


saltmarcus

Rekommenderade inlägg

hejsan, nu har jag skapat en tråd som ska handla lite grann om mitt akvarie på 53 liter. inriktningen på tråden är koraller och fisk. om ni har några tips inför mitt inköp av xenia så skriv! :)

berätta även lite om era akvarier och dess invånare.

hoppas denna tråd blir intressant:)

M.V.H SaltMarcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

japp,trivs xenian så sprider den sig väl ,men den kan lika gärna skrumpna ihop och dö.

mina valde att växa kraftigt,så snart får man gå lös med rakbladet.

värt att veta är att xenia har ett ganska kraftigt nässelgift som kan bränna andra koraller.

mvh fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte 3 bitar xenia idag som jag har stoppat i burken nu. men är det verkligen en xenia?? den har en rätt hög fot. sedan har den en massa tentakler som ser ut som stjärnor och rätt som det är drar vissa ihop sig. är detta normalt?? tips på hur man sköter om den??(den finns inte i artregistret)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör sökorden "pulsing xenia" i Google (bildsök) så ser du hur olika de kan se ut. Foten kan vara 10 cm lång, ifrån vilken det grenar sig armar med en massa "stjärnor" på ändarna. Korallen fångar partiklar genom att pulsera (dra ihop stjärnan i ändan av armen) och den ser rätt tuff ut när den äter för fullt. Den kräver ingen större skötsel, närmast lönar det sig att se upp så den inte sprider sig, den bränner effektivt omkrinvarande organismer. Jag klippte/grävde/täljde en gång ut en halv HINK ur mitt 800-liters kar...

Anthelia -korallen ser fö rätt likadan ut som Xenia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var 15 watt. lysröret heter power glo. det står såhär på det: intensifierar färgerna för alla dina saltvattensdjur men mest koraller och fiskarna. högintensiv ljuskälla främst i den blåa sektorn av färgspektrumet. nyttig för bra fotosyntes för koraller och andra lägre stående djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt tidigare, röret är nog utmärkt men tyvärr räcker inte mängden ljus för att hålla mer krävande korall. Tom dom flesta xenia sorter kräver mer ljus än så.

Jag tror att 3-4st 15w rör till ditt kar blir kanon, du bör åtminstone ha 2x15w om du ska ha lite enklare mjukisar som skivanemoner, kollonianemoner mm. Då slipper du möblera karet så att skivorna sitter högst upp på stenarna, vilket du måste med 1x15w.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt 77 liters kar som är på uppbyggnad för tillfället (vattenvolymen kommer att vara närmare 65-70 liter) kommer att få 150W MH över sig. Det är tio gånger mer belysning än ett rör ger. Men jag tänker ha stenkoraller o dyl.

Det kan löna sig att kolla igenom järnhandelns lysrör, finns en del smarta små lampor/armaturer som man kan använda. Badrumsversioner har dessutom högre IP-skydd om man vill köra säkert. Jag köpte t.ex. i går 3x50W halogenspottar på Bauhaus till mitt 20 liters växt/kräftkar, men de duger tyvärr inte till saltvatten, färgtemperaturen är alltför varm. Men där fanns små och rätt städiga T5-armaturer/rör som jag också funderade på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

hur gör jag för att xenia ska trivas i mitt akvarium?? jag har bara ett 15 watts lysrör. köpte en förut men den dog. jag har ett problem med min skivanemon. den har varit envis ända sen jag köpte den. den slår inte ut. vad är det för fel?? tips mottages gärna! men jag har en glad nyhet också! det är att nemo mår super!

M.V.H SaltMarcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

hej igen efter alla månader. jag ska berätta varför jag la av *igen* det va för att eremitkräftan dödade mig clown. och då skyllde pappa på att jag var ansvarslös och sa att jag inte fick ha akvarium längre. så då la jag ner igen. men nu funderar jag på att börja om igen. jag har kvar allt: salt,saltmätare,ls,sanden och allt sånt. ska nog bara ha 2 clowner denhär gången. inga andra djur. jo kanke räkor. vad tror ni??

jag ska skriva sen om jag fick börja om.

M.V.H Saltmarcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej igen efter alla månader. jag ska berätta varför jag la av *igen* det va för att eremitkräftan dödade mig clown. och då skyllde pappa på att jag var ansvarslös och sa att jag inte fick ha akvarium längre. så då la jag ner igen. men nu funderar jag på att börja om igen. jag har kvar allt: salt,saltmätare,ls,sanden och allt sånt. ska nog bara ha 2 clowner denhär gången. inga andra djur. jo kanke räkor. vad tror ni??

jag ska skriva sen om jag fick börja om.

M.V.H Saltmarcus

Hej Marcus.

Tycker allt din farsgubbe är lite orättvis. Du får säga åt han att hjälpa dig istället! :) Ett tips kan ju vara att hitta någon här på guiden som kan vara din "mentor" som du kan fråga om saker som du känner dig osäker på.

Utan motgångar så lär man sig ju heller ingenting. Det är inte helt säkert att eremitkräftan dödade din clown, utan att clownen dog och eremitkräftan sedan började äta på den.

Har du några vattentester? Salifterts tester är bra. Du bör köpa PH, nitrat och ev nitrit (vid nystart) tester. Du bör även införskaffa en refraktometet om du inte har det. Den är bättre än dom där "vippmätarna" osv.

Det är viktigt att den biologiska nedbrytningen ("reningen") fungerar innan du stoppar i levande. Detta brukar man se efter nystart att en såkallad nitrit-topp går upp och sedan försvinner. Sedan skall nitraten minska. När nitrat och nitrit är längst ned på färgskalan på testerna så kan man stoppa i levande saker. Du kan även köpa en bakteriekultur som man pyttsar i vattnet för att hjälpa att få igång den biologiska nedbrytningen.

Angående ljuset så bör du fixa iordning ett par rör till nu när du ska börja om. Vad har du mer för teknik i akvariet? Skummare? UV-C?

Lycka till (igen) :)

//Elliz och remne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pappa ska diskutera med min morsa nån dag. jag kan inte vänta. det blir nog bara vanligt ljus denhär gången för jag ska ju bara ha clowner och ev putsarräkor. eftersom karet är på 53 l så tänker jag köra skummare ett tag. (men jag har om det skulle behövas) jag hoppas verkligen jag får..... :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...