Gå till innehåll

Alix nya nano 77 liter


-Alix-

Rekommenderade inlägg

Kring nyår 07/08 sålde jag och min kille vårt 800-liters saltkar och allt tillbehör pga utrymmesbrist. Jag såg mina kära koraller flytta runt halva Finland med inte så lite vemod. Det räckte ca två månader tills jag hade bestämt mig för att vårt nästminsta kar (77 liter helglas, 40x48x40(höjd) cm, självbygge) ska ändras från sött till salt.

Så nu inhandlar jag ungefär allt på nytt! Det enda jag glömde sälja var min RO (man har blivit så van vid att den hänger på väggen i badrummet) samt min refraktometer.

Nu har jag beställt in Tropic Marin -salt, ROWAphos, Seachem purigen, aktivt kol, kalciumhydroxid, en osmolator samt jod och olika sorters "korallmat" från tyskland (här i Finland är utbudet rätt asketiskt för tillfället). I går var vi på akvarieauktion och där fastnade jag för ett paket JBL FILTAX -carbomecAktiv -kol, en liten burk med Preis Aquaristik -salt samt en jättelåda MEI Crhrystal Sea -salt. Har någon erfarenhet av dessa två saltmärken? Tänkte blanda ut dem i TM-saltet, de var så billiga att jag inte kunde hålla tassarna ifrån dem (MEI kostade 26 euro för 20 kg)...

Tekniken i karet kommer att bestå av detta: två innerfilter (en AquaMedic 1000 l/h pump med liten filterbehållare samt en Eheim aquaball) med ROWAphos, purigen och aktivt kol (om inte alla ryms så får någon vara i en påse bredvid) samt möjligen en extra pump på 600-1000 l/h, vi får se hur det artar sig. Lampan är till att börja med en 70W MH, men den är så uselt svag att jag ska inhandla en 150W bara jag hittar en som är snygg och prisvärd. Osmolator är jag tvungen att ha (det blir inget av att hälla på varje dag) och den kommer att pumpa kalkvatten och naturligtvis ska jag ha en värmare. That's it, folks!

Ingen skummare, alltså! Tänker i stället byta rejält med vatten, 1-2 hinkar varje vecka samt konstant köra med aktivt kol/fosfatbindande/osv... Tyst vill jag dessutom ha det, för jag sover ca 40 cm (!) ifrån karet så inga skummare eller röranläggningar här inte! Mest problem kommer det säkert att bli med ytcirkulationen och bildning av hinna just pga att vattnet inte "faller" någonstans.

Bakdelen av karet kommer att bli teknikutrymme, jag (eller gubben min snarast) bygger in en låda (lika bred och hög som karet, samt ca 10 cm djup) av blå akryl i vilken pumpar, filtermedier osv precis får plats. Kanske där blir en liten avsats för vattnet, vi får se...

Jag har tänkt skaffa högst ett par clownfiskar, mer troligen något ännu mindre (förslag?). Snäckor och sådant småkryp är en självfallenhet. Men främst vill jag ha underbara SPS och en del LPS -koraller. Burken är så pass liten, att jag inte tänker köpa några "ja den här går väl an" -koraller, utan tänker satsa på favoriter. Och en mussla om den bara får plats! Har så himla ledamt efter min vackra Tridacna derasa som flyttade till clownen.

Bilder kommer bara jag kommer i gång! Kommentarer på systemet? Banana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas att du får ner allt du tänkt i detta kar. Att ge dig råd vad du ska ha är nog inte så enkelt för jag tror du redan har tankar kring detta. Du får ju inte plats med så mycket i det karet heller och värmare kommer knappast behövas så länge du har belysningen igång!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon liten och go fisk vore kul att ha, någon liten goby kanske... -dregglar- Ja och värmare är det alltid bra att ha, vi har det gärna rätt svalt i sovrummet så tempen kan sjuka ordentligt under natten on fönstret står öppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Äntligen uppdatering! Karet har vart igång i en dryg månad nu och allt verkar funka fint.

Här är karet:

040308AllasTyhjana.jpg

77 liter, min kille byggde det åt mig så det passar på Ikeas Malm med två lådor (är alltså mitt nattygsbord). Karet är 40x48x40cm (höjd). Bakpå byggde min kille en stilig blå PVC -låda som jag har all teknik i. Den tar upp ca 8cm av djuper så karets "fria vatten" är ett rätt så roligt 40x50x40cm utrymme.

040308LaatikkoKiinni.jpg

Så ser lådan ut på närmare håll. Den har hål i överkanten så att så mycket av ytvattnet som möjligt ska hamna i pumparna/innerfiltrena. Hela härligheten måste silikonas fast i bakglaset, för pumparna pumpade så kraftigt, att lådan tömdes och flöt upp på ytan! Vilken tur att jag tänkte blanda saltet i själva karet och inte satt i pumparna först när karet var inrett ;)

040308Tekniikka.jpg

Och här har vi tekninken. Eller det mesta av den - osmolatorn fattas ännu här på bilden. I ett Fluval-whatever innerfilter samt et AquaMedic -innerfilter kör jag RowaPhos, Purigen samt aktivt kol. Påökningsvattnet är ien gammal salthink i ett klädskåp intill, där kör jag kalciumhydroxid-vatten. En hink räcker i två hela veckor - super!

Jag är jättenöjd med att karet är himla tyst - avsaknaden av skummare hjälper ;) Inte ens Osmolatorns pump väcker min kille som sover himla lätt.

LS får man så gott som inte tag i här i Finland över huvudtaget. Jag beställde sten som kom via Sverige, det var litet otäckt att beställä grisen i säcken... Stenen är jättesnygg och ser bra ut i karet, men tyvärr är den gjord av någon form av massa. Det vill säga är den inte porös på samma sätt som "riktig sten" och har inte samma filterförmåga. Och dessutom var den alldeles livlös - inte ett småkryp! Jag fick ett par ympar (litet ytsand och en stor boll makroalger) och nu börjar det så småningom vimla till!

Mina planer för karet är, att jag vill ha en massa färggranna SPS :) Några blåbenta eremiter är ju också ett måste och om jag får vattenvärdena att verkligen hålla sig bra (beror på åhur ihärdigt jag byter vatten) så vill jag ha en mussla av något slag. Et par smårfirrar vore inte heller dumt...

Nu kan jag sitta med min laptop i sängen, surfa på nätet och kolla på mitt kar på samma gång - livet ler!

Mer bilder kommer bara vi så småningom kommit igenom den värsta algfasen...

Ja och här är ännu den första kvalitetskontrollanten ;)

040308BonsaiTipi.jpg

(det är alltså en katt - rasen är Cornish Rex :skrattar: )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! Jag tänkte köra med 150W MH med 14 000K lampa i, om det ser OK ut.

Visst är det enkelt att komma över med färjan, men inte sååå roligt bland alla fyllon när man är åttonde månaden gravid ;) När det är dags för mussla och coola koraller så är det nog Sthlm som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jadå, då har man äntligen tagit några bilder. Jag ordnade inte till ledningar eller stöpslar, så karet är rätt så "au naturel" :skrattar: Rutorna är ändå skrapade - första gången någonsin! Jag lät bli bakväggen som är av PVC, den skråmas så lätt. Nu vimlar det med kräk och kryp - precis som ett nanokar ska vara. Har en babyloniasnäcka som gräver igenom bottensanden och håller den "luftad", den plöjer så djupt att man knappt ser snäckan fast den är över 5cm!

Tyvärr strök en frag med när jag var på stugan en vecka och värmen steg. Hystrixen tog också illa

vid sog och har vitnat i undre delarna, hoppas den tar sig. Inkörninger verkar vara på slutrakan, inga nya alginvasioner har synts till på ett par veckor, en liten aning bubbelalger finns, men

så litet att det bara är dekoratit. Dessutom växer en aning "hårmakro" på stenen, jag fick algtussen som ohyreymp och har inte nänts kasta ut den...

Jamen, bilderna då:

260608edesta.jpg

260608edesta2.jpg

260608nurkasta.jpg

260608turbinaria.jpg

(De häriga gula polyperna är tyvärr helt indragna efter att jag skrapade glaset...)

260608kotilo.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Uppdateringsdax!

Vi har flyttat och karet har fått ett edet podium i vardagsrummet, sovrummet är så litet att nattygsbordet inte får plats där :smiley24:

01_WholeNineYards.jpg

Både taket och väggen bakom karet är så mjuka/tunna att vi byggde en ställning för ljusrampen. Inte så tokigt,om jag får säga själv. Karet flyttade fint, hade bara en liten algsläng. MEN då jag skaffade några fina fraggarblidde jag snål och testade Biltemas epoxy. Big mistake. För det första limmade det inte utan smulades sönder. Så jag lät bli. Men litet blev kvar i en skreva och den tog kål på tre av de fyra nya fraggarna.

Jag gjorde några vattenbyten och det lugnade sig som tur. I veckan fick jag nya fraggar - hela 12 arter! Super! Här är bilder på mina karameller. Om jag har fel namn på nåra, så hojta gärna till! Speciellt montipora-arterna är jag mycket osäker på. Killen jag hämtade dem hos minns inte själv vad han har, är mer intresserad av fiskar...

http://alix.aqua-web.org/Bilder/merivesi/nano140109/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...