Gå till innehåll

LarsS 54 liters nano


LarsS

Rekommenderade inlägg

Har efter en del klurande med sötvatten (växtkar med räkor) äntligen tagit mod till mig och startat saltvatten...

Allt började för c:a 4 veckor sedan med iköp av ett 54 l juwelkar, tanken var att det skulle bli billigt. Det visade sig dock vara en villfarelse utan dess like och nu står jag med inköpslista på ytterliggare två, större kar. På fönsterbrädan i köket (tillfälligt) har det hunnit bli fragg-, plankton- och artemiaodlingar.

54 litern kommer att behållas då det utvecklas bra och står precis bredvid datorn där jag jobbar 12 timmar om dagen.

Innehållsdeklaration, teknik:

Vattencirkulationen sköts av Koralia Nano samt medföljande pump i filterfacket vilket ger sammanlagt c:a 1200 l/ h. Filterfacket har modifierats och innehåller biobollar, rowaphos och aktivt kol. Dessutom har jag byggt en ytavrinning som sitter utanpå filterfacket och fungerar klockrent (lite överraskande faktiskt) :)).

Belysningen består f.n. enbart av 2*15W T8 (12000 + actinic) men ytterliggare två lysrör ska in vilket ger 60 W totalt. Får se om jag blir nöjd med det eller om det kommer att bytas ut med T5 så småningom.

Inredning:

- BTN backgrund slimline

- Korallgrus, mix av 2, 3 och 5 mm

- Levande sten c:a 11kg

Djur:

- Discosoma sp. (superman)

- Parazoantus gracilis

- Två kolonier med Zoanthus

- Pachyclavularia sp (clavularia viridis)

- Caulastrea echinulata

- Okinawa Goby

Städpatrull:

- 2 st Turbo sp.

- 1 st Astraea sp.

- 1 st Trochus sp.

- 1 st Mitra sp.

- 2 st Bumblebee

- 3 st Hinia sp.

- 1 st rödbenad eremit

Fripassagerare:

- 2 st krabbor vilkas öde ej är helt klart

- pistolräkor, minst två st.

- 3 arter porifera (Tehtya sp. samt två oid. blå resp. röd)

- 1 st Perna sp. (mussla)

- 1 stor Phascolosoma samt ett par mindre.

- 1 Grönlila anemon, enbart nattaktiv c:a 1,5 cm i diam.

- 1 st orange ledsnäcka (chiton)

- en massa polychaeter bl.a minst 5 arter sabellider varav några ganska stora.

+ den sedvanliga mixen av märlor, copepoder, plattmaskar (algsymbiontiska) och sedimentgrävande polychaeter.

Alger:

- Caulerpa verticillata (utrotad)

- Valonia spp. som glatt käkas upp på natten

- två okända arter av röda makroalger.

Lite om uppstarten:

Köpte levande sten i två omgångar 5+6 kg, första omgången gick i karet ett dygn efter att det vattenfyllts. Den andra ett par dagar senare. Har hällt i nitrivec varje dag de första 3 veckorna och fyller på c:a en halv dl vatten per dag. Fick en kiselalgsblomning efter 6-7 dagar men den skördade städpatrullen på ett exemplariskt sätt. Idag är det bara lite gröna mikroalger på bakgrunden, ingen kalkalgstillväxt ännu så vitt jag kan se. Resten kan ni se på bilderna nedan, de är tagna: 20080311, 20080318, 20080328 samt 20080404.

Måste passa på att tacka "Lasse" också, hade det inte varit för hans forumtrådar om vattenkemi och nanokarsuppstarter så hade jag nog inte gett mig på börja med salt alls.. TACK!

20080311.jpg

20080318.jpg

20080328.jpg

20080404.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tack! Javisst! inte så mycket att berätta ännu dock...

Jag gillar den närhet man får till mindre organismer i små akvarier så jag kommer att satsa på kar som är relativt smala men höga. Till det första projektet har jag hittat 140 l akvarier med måtten 80*35*50 vilket jag tycker verkar optimalt.

Det andra vill jag ha i måtten 120*35*50, det ska köras med sump så det blir en specialbeställning från akvarieudstyr.dk.

Det blir inte mkt fisk då jag vill ha akvarierna så underhållsfria som möjligt (dessutom är jag mer intresserad av evertebraterna). Karen ska kunna lämnas någon vecka utan problem så vattenpåfyllning och matning måste kunna skötas per automatik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten update...

Lite mer koraller fick plumsa ner i karet i fredags, en euphyllia, ytterliggare två arter med skivisar och något som liknar Caulastrea curvata. Caulastrean följde med stenen som Euphyllian satt på, återkommer i veckan med makrobild på denna.

Aquascapen är klar, det ska bara fyllas på med några småfraggar på väl utvalda platser. Försöker få tag på någon liten, snäll Xenia och några Acroporafraggar som ska sitta uppe på "knallarna" i ljuset.

Bilden är tagen ganska tidigt så allt har inte hunnit slå ut 100%, hann inte vänta längre idag desvärre.

Det har börja komma små pluttar med kalkalger på bakgrunden vilket väl är tidigare än väntat från min sida.

Har börjat tillsätta Easy-life Calcium, vet att det diskuteras flitigt om verkningsgraden kring denna typ av tillsatser på forumet men andra varianter som bostar calciumnivåerna i ett såpass litet kar känns osmidigt.

Eventuellt kommer jag att köpa 140l akvariet i slutet på nästa vecka, belysning och pumpar är redan fixat så det är bara ls och sand som ska inhandlas för uppstarten. Har inte bestämt mig för btn eller ej ännu dock, får se hur jag gör.

Bilden är tagen idag 20080406

20080406.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! :)

Ska bara försöka dölja filterfackskanten med någon välformad sten i kombination med koraller också. Det stör helhetsintrycket en del (stör mig väldigt mkt...)

>Manne< Du har inga aktuella bilder på ditt RSM?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! :)

Ska bara försöka dölja filterfackskanten med någon välformad sten i kombination med koraller också. Det stör helhetsintrycket en del (stör mig väldigt mkt...)

>Manne< Du har inga aktuella bilder på ditt RSM?

var faktiskt i mitt RSM o rotade en del igår så det blir lite bilder senare.. skulle vilja hitta lite nytt till akvariet men det stor lite still.. håller på me en större balja nu också.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har pyttesmå kalkalger överallt på bakgrunden nu, växter mkt snabbare än jag trodde att de kunde göra.

Bara en krabba kvar, jag lyckades fånga en och RIP.... Har inte hört mina pistolräkor alls på två dagar, är det normalt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom mina armaturer från Tyskland har sjabblats bort av dhl fick jag göra en nödlösning av ett par gamla plastramper. (se bild, ghettoramp :) )

Som det är nu så har jag 3*15 W t8 (Philips aquarelle, 12000K samt actinic) och ett kompaktlysrör på 9 W (6500k,inte tänt hela dagen). Blev ett jävla meck med kabeldragning och silikonande av allt för att bli vattensäkrat. Efter montering har allt svart innanmäte sprejats med kromlack varefter reflektorer har monterats, ett för varje rör samt småbitar lite varstans där det gått in. Totalt alltså 54 W. Hela ytan inne i rampen/locket är reflekterande nu.

Får se hurpass det räcker. Borde inte var ngt problem med tanke på att akvariehöjden enbart är 35cm.

Återkommer med bilder imorgon på ljuset i drift...

(kompaktlysrör ska sitta på kortsidan närmst i bild)

20080411_ramp.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick givetvis min armatur från tyskland idag (hade gett upp hoppet faktiskt)... Hade jag vetat det för 4 dagar sedan hade jag sluppit 5 timmars extraarbete förra veckan. Blir att använda till nästa projekt istället.

Annars har det inte hänt jättemycket. Pachyclavularian växer som ogräs, breder ut sig ca 0,5 cm i veckan. Fick göra en drive med sötvattensdopp & pipettering av nakensnäckor på mina knappar igår, fick bort 15-20 nakenssnäckor och har inte sett några sedan dess. Insåg i helgen att mitt knappbestånd består av både Zoanthus sp. och Protopalyathoa sp. Trodde i min enfald att zoanthusarna var små protopalyathoer, kul!

Min eremit har ömsat, var helt övertygad om att den hade dött. Ömsningsskalet var förvånansvärt "köttigt" och fullfärgat.

Funderar på att skaffa någon Sinularia för lite mer 3d-struktur, de ska ju vara ganska enkla också.

Kommer lite bilder imorgon..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser jätte fint ut. :smiley20:

Är det en skivanemon som du har uppe till vänster i karet? Vilken sort är det? Skulle du ha lust att fixa ett närmare kort på den? Kanske blev mycket frågor :skrattar: men det är så att jag har en liknande i mitt kar och är inte 100% säker på vad den heter....

Mvh

Hedengren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick tag på två eftersökta arter igår med Sinularia sp. och Capnella imbricata. Har även fraggat mina knappar så det finns kolonier med enbart Zoanthus sp. på två ställen i karet.

Börjar fundera på att bygga en hög och smal sump att ha bredvid karet med ytavrinning tillbaks i akvariet. Skulle vara bra att ha plats för en skummare som backup och även lite mer plats till aktivt kol och eventuell filtrering.

Dagsfärsk bild (har halverat ljuset i PS).

index.php?action=dlattach;topic=682.0;attach=78;image

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit lite snålt med uppdateringar vilket beror på att jag håller på att starta upp ytterliggare ett saltkar, även det ett nano på 112 liter. Återkommer i början av nästa vecka med bilder.

Har införskaffat en Royal Dottyback, även kallad falsk gramma. Kul, liten (-7 cm) färgglad fisk (gul & rosa). Allt som kommer i närheten och rör sig får däng, även saker som rör sig utanför akvariet försöker den skrämma bort. Passar mig perfekt då jag inte tänkt ha mer fisk i karet utan satsar på evertebrater. Blir lite mer i mitt nya.

Var tvungen att ta bort euphyllian från karet då den förhindrade mig från att ha streampumpen som jag vill och få ut max cirkulation, även en del protopalyathoa är utplockad och nerfraggad för tillväxt i min fraggbalja. Annars växer det så det knakar, både kalkalger och koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...