Gå till innehåll

Patrik´s 5000lit kar


Patrik

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

tjaaaaaa....har tänkt mej 2st 540lit kar efter varandra, alla pumpar ska kopplas med en genomföring

i karen, tex skummare,fosfatfilter m.m dvs inga pumpar i karet

Första karet ska jag ha en kylslinga + stor cirkulation,andra karet: filter, alla inkopplingar,bubbelfälla

+ ett extra rör till ett fraggkar

det är kar 2 på sidan ni ser,kar 1 står höger om

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant projekt med kylsump.

Jag funderar på något liknade och har räknat en del på det.

Hur kom du fram till denna varianten. Hur valde du material och dimensionerade rören mm. Vilken kyleffekt beräknar du att få med denna konstruktionen.

Hur ser dina beräkningar ut för bygget?

Skulle vara trevligt att se hur du har gjort för att kunna jämföra med mina egna beräkningar.

MVH

Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har idag en slang som ligger i sumpen, ungefär samma storlek som rören

det funkar bra så jag tror detta också ska funka, kanske jag tappar lite effekt med tjockleken på rören men då får jag öka några slingor till.

skulle den inte klara en varm solig sommar dag så kopplar jag på lite kallt vatten ifrån kranen som sen går ut i dammen.

detta funkade förra sommaren så det går nog denna också

jag har inga beräkningar jag provar mej fram bara

Tutar ock kör sen gör jag om det, då brukar det bli bra (till slut iallafall)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle tro att magnesium är det viktigaste för tillväxt men sen är kalsium/kh viktigt för mg

och vattenbyte typ 10% mån, jag kör med Grotecs A B C men det går utan också har med hur mycket du har i karet.En sak också försök att ha så jämna värden som mojligt det mår dom bättre av.

wrang......jag beställde 100st men nu efteråt så beställde jag 50 till kommer nog till helgen hoppas jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu förstår jag inte dig riktigt

vattnet i kylslingan rinner sakta och styrs via aquatronica/magnetventil

vattnet runt slingan passerar samma hela tiden

Om du kikar på min fina ritning så förstår du kanske hur jag menar.

post-1377-14468916766469_thumb.jpg

Om du tar in vatten antingen i A eller B och om ditt akvarievatten sedan går in vid den blå pilen, och då har stående glasskivor mellan rören eller ifall du kör utan bafflar och vattnet får ta valfri väg förbi slingan?

Med bafflar så får du längsta möjliga kontakttid för ditt akvarievatten och får ut mest kylning av ditt inkommande kylvatten. Störst vinst alltså rent ekonomiskt. Vilket håll du låter vattnet ta, upp eller ner, gör att du kan reglera temperaturen ytterligare, ifall du gör en medströms eller motströms vvx av det hela. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Är ju omöjligt att testa korrekt nu, eftersom till sommaren är vattnet han hämtar i dammen varmare än vad det är nu, och även vattnets temp i akvariet lär vara högre. Med andra ord, kylmediat lär vara varmare till sommaren, och effekten som ska kylas bort högre.

Att kylningen som sådan fungerar är en självklarhet, om dess kapacitet är stor nog, är frågan som än så länge inte har något svar, och det svaret får vi först i sommar. Som tur är, har han en nödlösning. Han kranar helt enkelt in kallvatten i kylslingan om effekten är för dålig. Klart mer kostsamt än dammvattnet, men men.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...