Gå till innehåll

Patrik´s 5000lit kar


Patrik

Rekommenderade inlägg

post-1036-14468933004374_thumb.jpg

Då var det klart för målning i morrn

Beställt 3 st ABYZZ pumpar idag av BIOTED, troligtvis kort leverans tid så man väntar med spänning redan!!!

sen är frågan om man ska ta steget ut och byta belysningen till led..... får se om plånboken överlever pumparna.

Sen är det nära till start........ snart dax att kolla vad för salt det ska bli.

post-1036-14468933003425_thumb.jpg

post-1036-14468933003657_thumb.jpg

post-1036-14468933003914_thumb.jpg

post-1036-14468933004143_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

[ATTACH=CONFIG]112845[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]112846[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]112847[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]112848[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]112849[/ATTACH]

Då var det klart för målning i morrn

Beställt 3 st ABYZZ pumpar idag av BIOTED, troligtvis kort leverans tid så man väntar med spänning redan!!!

sen är frågan om man ska ta steget ut och byta belysningen till led..... får se om plånboken överlever pumparna.

Sen är det nära till start........ snart dax att kolla vad för salt det ska bli.

Ruskigt mäktig sump, vilka abyzz pumpar har du beställt? Ska du ha dom som returpump eller endast cirkulation? Fantastiskt bra pumpar är det, riktigt nöjd med min.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Abyzz 100 är en ny pump som kommit ut, tror det var flöde på 8500lit/tim som max sen går det att ställa ner.

Det är tänkt att 2 st ska fungera som returpumpar från sumpen sen blir det en till matning av skummaren, troligtvis blir det fler sen typ en till uv ljuset och en till fosfatfiltert, vill prova dessa lite först och framför allt ha råd till dessa då dom inte är gratis.

Får se om jag kommer att köra separat med kol för då kommer jag att behöva ytterligare en :0), men troligtvis kommer det att bytas belysning först.

Allt för det ska bli så tyst som möjligt vilket Abyzz står upp till tycker jag.

Sen internt har jag 4 st Eheim pumpar på skummaren som låter men det får bli ett senare problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu förstår jag inte riktigt vad ni menar!!

Jag har en skummare med 4 pumpar internt sen får man ha en pump som matar till skummaren som blir en Abyzz.

De interna pumparna låter lite så i framtiden blir dessa utbyta mot troligtvis Abyzz pumpar för skummare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey!!! det blir samma skummare som innan Deltec AP 1004, tyvärr står den bakom en massa skit just nu men foto kommer imorrn.

Den ska fram för lite rengöring och det blir en liten flytt på den med.

Utrustningen kommer troligtvis att bli den samma förutom att det blir lite tystare pumpar och eventuell ny belysning

Då har man målat första rundan på sumpen..... ser nu att jag behöver beställa mer lim :0(

Den var jag inte beredd på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Pumparna har kommit!!!

Kan tyvärr inte hämta dessa ifrån måndag eller tisdag så det blir till att testa tätheten på sumpen i helgen.

Även byta infästningen till tunze pumparna då ljudet springer iväg en del i väggen.

Kanske inte direkt ljud utan obalans som finns i pumparna speciellt i den ena.

Men det går att lösa!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enbart färg räcker inte som tätning, trä är ju ett levande material och förr eller senare så spricker färgen/lacken.

Ett par lager glasfiberväv är nog det enda som hjälper, med extra förstärkningar i hörnen, och en epoxylack på den i ett par tre lager.

Epoxy är ju inga hälsosamma saker att andas in och leka med, riktig ventilation och gasmask på är det som gäller, men det visste ni säkert redan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Epoxin som jag har använt är till träbåtar så detta skulle räcka utan tvekan men jag har slarvat lite med slipningen vilket kanske inte är så bra.

Hörnen är förstärkta så det är inga problem!!!

Blir nog till att slipa och måla ett par gånger till!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...