Gå till innehåll

hur dödar man levandesten?


pimo

Rekommenderade inlägg

Konstig fråga kanske.

Men jag har några stenar som legat ivägen i min sump ett tag som nu ligger i en hink.

Tänkte torka dessa, och se ifall det går att bygga nån fräck revpelare eller så av dem.

Men frågan är hur jag ska gå tillväga med "tvättning" och torkning av stenen, låter jag den bara torka så blir det ju massa intorkade djur/bakterier osv i stenen, och inte så mysigt att sätta tillbaks den i akvariet i framtiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okok, ja jag funderade på kokning, måste skrammla fram nån gammal gryta bara, annars blir det liv i luckan här om sambon kommer hem och jag står och kokar sten i hennes "fina" kastruller.

Vad är meningen med att frysa stenen?, borde inte allt dö vid kokningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kokning - frysning är en gammal teknik för sterilisering. Men jag tror inte du kommer lyckas göra dig av med det organiska materialet med mindre än att du badar stenen i väteperoxid i någon vecka. Jag tror iofs inte heller att du behöver göra dig av med det. Jag hade, helt utan erfarenhet av det hela, tagit upp stenen, och borstat den med en styv borste, för att få rena ytor som ger bra fäste för vad jag än väljer att foga ihopa mina revpelare med. Därefter hade jag låtit stenarna yt-torka så jag kunde börja hantera dem, och därefter hade jag börjat experimentera med hur jag ville foga samman dem. Med kännedom om mig själv, hade jag antagligen velat ha i allt ihopa i akvariet så fort som möjligt igen, bara för att jag ville se pelaren i en omgivning där den gör sig bra, men tiden för det bestäms eventuellt av vad man väljer att foga samman det hela med. På något sätt tvivlar jag på att mängden organiskt material i stenen skulle ställa till det nämnvärt vid en återintroduktion, i en fungerande balja. Det blir hur som helst inte sämre än "död" LS som helt enkelt dött av att ligga torr någonstans. Och det har väll sällan, eller aldrig varit till problem för någon.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inte hur kokningen gör mer än en ytterst marginell skillnad. Det lilla som löser sig i vattnet blir man av med, men det som frigörs när biomassan bryts ner efter att den dött är fortfarande kvar förutsatt att man inte använder peroxider, syror eller liknande för att snabbt oxidera skräpet. Den enda skillnaden det gör såvitt jag förstår när man koker / fryser LS, är just att det dödar allt levande. Det är dock fortfarande kvar i stenen, så ska stenen återbördas till saltvatten den närmsta tiden (innan stenen torkat ut rakt igenom) så är det antagligen kontraproduktivt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det i alla fall. Tror även att ett par dagars bad i en svag väteperoxid (5-10%?) borde fräta bort allt organiskt. Har i så fall även fördelen att det sönderfaller av sig själv med tiden så man behöver inte oroa sig så mycket för att lyckas skölja bort det som med klorin. Frågan är dock vad det gör med själva LS'en. Den borde förbli intakt, då väteperoxid inte gör mycket med tex bundet kalk, men... Jag kan vet inte riktigt vad sedimenteringen som binder i hopa LS egentligen består av. Korallskelett osv ska tåla väteperoxid utan bekymmer. (ska)

Men, jag tror som sagt inte att det är nödvändigt, eller ens önskvärt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte lite "over-kill" här?

Själva bio-massan på död levande sten lär inte vara särskilt stor om man borstar av ytan ordentligt. Får man bara bort alger o svampar så borde det vara lugnt.

För att vara på den säkra sidan hade jag nog låtit pelaren gå i sötvatten ett tag innan jag satte ner den i ett saltkar. Hade känts säkrare än kemikalier och mindre krångel än kok/frys.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kommer i alla fall bli väldigt vit om du använder väteperoxid men det är att föredra eftersom klorbaserade produkter alltid lämnar rester som inte är så bra.
Kritvit, helt klart. Men det borde lösa allt organiskt material, och då borde stenen vara steril, och "ofarlig" efteråt. Eventuella rester av väteperoxiden oskadliggör sig själva genom sönderfall i akvariet när den dagen kommer. Effekten är rent av positiv, samma som en oxydator. Som sagt, jag har ingen aning om vad LS egentligen består av mer än kalk, och andra mineraler, men jag tror inte det är några problem med ett väteperoxid bad ur den aspekten. Apropå hur rent det blir efteråt, är det frågan om inte väteperoxid bad skulle kunna användas för att få bukt med koppar föroreningar i sten som varit med om medicinering. (Efteråt skulle stenen självklart vara död, men koppar som tagits upp i organismer i stenen borde följa med väteperoxiden, och sköljvattnet ut?) Förlåt, off-topic.
Är det inte lite "over-kill" här?
Mjo, jag tror faktiskt det. Fast det är kul med overkill (Jag påpekade att behovet enligt min åsikt inte finns i mitt första inlägg i tråden, men det är alltid kul att experimentera.
Själva bio-massan på död levande sten lär inte vara särskilt stor om man borstar av ytan ordentligt. Får man bara bort alger o svampar så borde det vara lugnt.
Helt överens, jag rekomenderar borstning med styv borste, och att låta stenen torka så den är yt-torr innan man börjar experimentera med montering.
För att vara på den säkra sidan hade jag nog låtit pelaren gå i sötvatten ett tag innan jag satte ner den i ett saltkar. Hade känts säkrare än kemikalier och mindre krångel än kok/frys.
Beroende på vad man fogar ihop det hela med kan det vara nödvändigt att bada den nya revpelaren i sötvatten för att lakas ur, annars ser jag ingen poäng med det i heller. Vi pratar som värst om ett halvt kilo kalkcement, eller special-cement som kan härda i saltvatten.

Jag tror så lite dödande som möjligt är bästa alternativet, och därefter återbörda stenarna till akvariet för att helt enkelt aldrig ha passerat stadiet "död LS".

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo Dykaren - det tycker jag också. Personligen hade jag bara låtit dem torka och sköljt av dem innan jag la ner dem igen. Min poäng var dock att om man skall använda något så är väteperoxid det bästa - ger bara syre och vatten som restprodukt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Använd inte för stark väteperoxid för länge bara. När man gör troféer av vilt så om man har det för länge så blir kranierna mjuka. Varförsiktig med väteperoxid, kan vara rejält frätande i högere procentsatser. Skyddsglasögon och oömma kläder krävs vid högra procentssatser. Känner du någon i massaindustrin så kanske du kan komma över 60-70%-ig VP. Men förvarar du starkare väteperoxid så skall man inte skruva korken helt tät är vad jag har hört då ett övertyck kan skapas och en viss antändningsrikst skall då finnas.

Väteperoxid 30% ska finnas på apoteket bakom kassan i lagret har jag för mig och det skall såvida jag vet inte krävas något tillstånd, som det talas om ibland. Annars så brukar det finnas att få tag i i färghandlar även starkare. Men det behövs nog inte starkare procent i detta fallet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har död LS som jag ska bygga del av revet med. Jag blev rekomenderad att lägga stenen i sötvatten med fosfatremover under minst 2 veckor för att sedan nyttja den i karet. Detta för att minska risken med en fosfatchock!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men förvarar du starkare väteperoxid så skall man inte skruva korken helt tät är vad jag har hört då ett övertyck kan skapas och en viss antändningsrikst skall då finnas.

Väteperoxid H2O2 eller kan förvaras i plastbehållare bara dom är rena och korken kan skruvas åt helt och hållet.

Problem får man då VP kommer ikontakt med organiskt material eller smutsigt som det börjar brytas ner.

Har jobbat med 37% VP i både cipax behållare och vanliga 25 liters dunkar på ARLA.

Fick det på en handske av läder/tyg och denna förtvinade och fattade eld efter ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...