Gå till innehåll

Jannes SjuTjugo


Janne

Rekommenderade inlägg

attachment.php?attachmentid=22123&stc=1&d=1207775680

Akvarie

150 x 80 x 60 = 720 L

Med lowiron glas i framrutan och utan ram och stag i överkant. 2 Durso standpipes, en i varje bakre hörn.

Hemsnickrad bänk i trä vitmålad

Levande sten ca: 80 kg..

Korallsand grovlek 2-4 mm, djup 1-2 cm.

Belysning

T5 2 x 54 W Actinic, 12:00 - 23:00.

MH 2 x 250 W 10 000 K BLV, 13:00 - 17:45.

MH 2 x 250 W 14 000 K BLV, 17:15 - 22:00.

Cikulation

Tunze streamer

Multikontroller

2 x 12 000 L/tim.

2 x 7 000 L/tim.

Teknik

attachment.php?attachmentid=22124&stc=1&d=1207775680

attachment.php?attachmentid=22125&stc=1&d=1207775680

attachment.php?attachmentid=22126&stc=1&d=1207775680

attachment.php?attachmentid=22127&stc=1&d=1207775680

Sump

80 x 40 x 40 = 128 L

Sumpen står på andra sidan väggen i den kombinerade tvättstugan och bastun.

Sumpen är ett standardakvarie utan fällor och borrhål.

Retur RE Red Dragon 4,5 M2

Skummare

Bubble King 250 internal

Skummaren körs tort.

Kalkreaktor

Schuran Jetstream 1

Slangpump GroTech SP 4800

Media, korallkross och lite magnesiumgranulat.

Vattenpåfyllning

Nivåavkännare Troptronic med magnetventil på vattnet till osmosen.

Vattenbyte

KZ RBS 45 L / 2 veckor

ZEOvit

Zeolitereaktor Aquatic 418, ZEOvit 1 1/2 L/ 2 mån, med pump AS MJ 750.

Aktivt kol KZ 1/2 L /mån.

Preparaten nedan kommer från Korallen-Zucht(KZ) och mängden är aktuell just nu, men ändras allt efter förhållanden ändras.

Tillsätter varje dag:

ZEOstart2 2 x 2 drp.

Pohls Coral Vitalizer 6 drp.

Amino Acid High Concentrat 1 drp.

Tillsätter måndag och fredag:

ZEObak 2 drp.

ZEOfood7 1 drp.

Iron Concentrat 2 drp.

Potassium Iodine Fluoride 5 drp.

B-Balance 1 ml

K-Balance 1 ml

Koraller

Acropora efflorescens 2 st.

Acropora caroliniana

Acropora echinata

Acropora granulosa

Acropora jacquelineae

Acropora loripes

Acropora parilis

Acropora plana

Acropora tenuis

Acropora grandis 2 st.

Acropora millipora 3 st.

Acropora valida

Acropora secale

Acropora gemmifera

Acropora sp. 2 st.

Montipora danae superman

Montipora capitata

Stylophora pistillata

Turbinaria reniformis

Seriatopora caliendrum

Caulastrea sp.

Euphyllia

Fisk

Acanthurus leucosternon

Zebrasoma flavescens 4 st.

Centropyge loriculus

Chromis virdis 5 st.

Pseudocheilinus hexataenia

Synchiropus splendidus ett par.

Övriga lägre djur

Sjöstjäna sandvändande

Sjögurka

Nazarius tiger snäcka 5 st.

Putsar räka

Pepparmint räka 3 st.

Mussla Croeca 2 st

attachment.php?attachmentid=22130&stc=1&d=1207775916

attachment.php?attachmentid=22131&stc=1&d=1207775987

attachment.php?attachmentid=22128&stc=1&d=1207776207

attachment.php?attachmentid=22129&stc=1&d=1207776207

/Janne

post-810-14468915331218_thumb.jpg

post-810-14468915331335_thumb.jpg

post-810-1446891533144_thumb.jpg

post-810-14468915331545_thumb.jpg

post-810-14468915331657_thumb.jpg

post-810-14468915331765_thumb.jpg

post-810-14468915331871_thumb.jpg

post-810-14468915332104_thumb.jpg

post-810-14468915332208_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack Jonas och Patrik,

Väldigt lite näring, jag har tom. labbat med att tillsätta nitrat, redan efter en dag när jag tillsatt så lite som 0,8 ml salpeter såg jag framgång på både tillväxt och färg. Nu har jag skaffat flera fiskar så jag slipper tillsätta nitrat, det måste ju vara jämvikt på koraller och fisk, det går inte bara och nolla näringsämnena.

/JAnne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stefan du är välkommen.

Tack Magnus

Jag vill visa vad det innebär att köra Zeo, många tror ju att det är dyrt och krångligt, men jobbet med att pytsa i tillsatserna sjunker ganska fort och likaså kostnaderna. De få dropparna jag droppar i om dagen blir ingen stor kostnad.

Jag har aldrig varit rädd för nitrat, när jag tidigare hade mina kejsare så hade jag enl. Salifert 30-50 mg/l nitrat när det var som värst och det var inget problem med Acropororna. Fosfaten däremot är jag livrädd för, kanske för rädd, det gör att jag styr för fort ner mot noll och då blir resan lite ryckig som korallerna inte gillar vissa har visat sitt ogillande med att topparna går sönder. Men så länge det inte kommer underfrån så är jag ej rädd, blekning går att häva med Aminosyror, men det roliga med att tillsätta nitrat var att korallerna på en gång visade tillväxt och färg på tillväxten. Mitt mål med nitrattillsatsen var att komma i rätt förhållande till fosfaten så näringsexporten fungerar, jag hade kört för länge utan fisk och sen med för lite. Jag hoppas jag är på banan nu, så korallerna kan få lite lugn så färgerna kommer.

Det var rätt spännande när jag satte i de gula kirurgerna, för leucosternonen var där först. Jag var väl medveten om att det är fel sätt att göra det på, men ibland så blir inte inköpen i rätt ordning. Jag matade upp fiskarn i akvariet rejält medan jag droppade in de gula kirurgerna + en loriculus i en hink. Till mitt försvar så skulle jag sätta i 5 fiskar på en gång, kirurgerna var många så den vitbröstade skulle få mycket och jaga och att de var mycket minder så de skulle kunna komma undan i stenröset. Samtidigt som jag lade i fiskarna så matade jag igen med artemia och vad häde? Jo den vitbröstade blev svart i synen och vit tvärrandig på kroppen som jag aldrig sett förut(min första vitbröstade). Men han hade lite problem om han skulle äta eller jagade de nya, så det blev lite blandad insatats, de nya var lite omskakade och har inte vett att dra sig undan, utan simmar rakt in i hans grotta bl.a, då trodde jag det här går illa. Så jag får ta fram spegeltricket, när han får se en riktig rival så blir han rätt spak och drar sig undan. Jagandet mattas av under kvällen och jag tar bort spegeln, dagen efter är det ganska lungt och idag en vecka efter så är det inga problem bara lite kivande som det alltid är mellan kirurger.

Jag vill också tillägga när jag jag pratar kirurger att min vitbröstade aldrig visat en enda vita prick som de är kända för och det utan något UV.

Tack jorgas, det är 12 mm, men för att klara sig utan ram och stag är det limmat med lister runt om.

Jag har fixat ett stativ idag så jag ska försöka ta lite bättre bilder, första försöket.

/Janne

post-810-14468915332499_thumb.jpg

post-810-14468915332735_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mannen med den fruktade Hannan.

Fin lista på koraller och när de börjar växa i sina skor kommer det bli mäktigt!

Sen att du har 5 kirurger gör karet ännu mumsigare.

Frågan kanske är ställd...

Hur länge har karet varit igång?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul se din burk Janne! Snyggt jobbat. Kul få höra lite Zeovit erfarenheter nu när man själv har börjat. Tycker inte heller att metoden känns särskilt krävande.

Lite nyfiken på hur du tycker det fungerar med sanden? Har du fått göra mycket justeringar med cirkulationen för att få det att fungera? Detriusproblem? Min sand åkte ur för några år sedan efter ett DSB försök och jag lovade mig själv att aldrig någonsin mer ha sand i mitt akvarium. Men nu med Zeovit känns det lite intressant igen.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mannen med den fruktade Hannan.

Fin lista på koraller och när de börjar växa i sina skor kommer det bli mäktigt!

Sen att du har 5 kirurger gör karet ännu mumsigare.

Frågan kanske är ställd...

Hur länge har karet varit igång?

Mvh Thomas

Tack Thomas, det beror på hur man ser det, stora delar av stenen är 13 år gammal. Själva akvariet är väl 4 år om jag inte missminner mig, den sista stenen jag köpte är 5 månader gammal. Jag gjorde väl någon form av omstart i höstas, så med den utgångspukten så är det ganska ungt.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul se din burk Janne! Snyggt jobbat. Kul få höra lite Zeovit erfarenheter nu när man själv har börjat. Tycker inte heller att metoden känns särskilt krävande.

Lite nyfiken på hur du tycker det fungerar med sanden? Har du fått göra mycket justeringar med cirkulationen för att få det att fungera? Detriusproblem? Min sand åkte ur för några år sedan efter ett DSB försök och jag lovade mig själv att aldrig någonsin mer ha sand i mitt akvarium. Men nu med Zeovit känns det lite intressant igen.

/Mattias

Tack Mattias, den är fortfarande inte helt okay och det bubblar om den så det finns fortfarande fosfat i den. Jag körde rätt länge utan några djur i den så jag ligger lite efter än, men jag tänker behålla den.

/Janne

En bild på min stora efflo och den lilla gula som stcker upp är en krabba som bor i den.

post-810-14468915334911_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket fin efflo , De är inte så att den är köpt på Triton , köpte själv en på Triton i februari. Med din ser ut o ha mer färg än min , Min är väldigt ljus inte alls så blåa toppar som du har, kör själv med zeovit.Skulle vara roligt o höra hur du får sådan bra färg.

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...