Gå till innehåll

Elos tester vs. Salifert&co?


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Hej jag har sett elos tester hos ett par handlare nu och undrar lite om någon hunnit bilda sig en uppfatning om dessa.

Jag har hittat ett "test" där Elos verkar dominera lite väl överlägset.

http://www.mbenassireef.com/?cat=17

Tillverkarens hemsida.

http://www.eloseurope.com/en/

Enligt vad jag kunnat läsa mig till på nätet så jämställs dom med salifert eller klassas som något bättre.

Fosfattestet är jag specielt nyfiken på dåd et skall kunna läsas ner till 0,01.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillade åxå Elos tester.

Några observationer:

Antagligen är det samma felmarginal som man får med en bra batch av SalifertKH-testet "verifierade" jag med Fauna Marins referenslösning samt med kranvatten. Då slog de om på exakt "rätt" droppe. Jo, det är ett sådant som visar 1 KH/droppe. Men även när jag dubblerade mängden vatten så visade det rätt. EN halv dKH känns som tillräcklig marginal för mig. Vill man ytterligare öka noggrannheten så kan man ju alltid köra med 4-dubbla mängden vatten.

Ca-testet däremot är besvärligt att använda om man vill få hög precision. Nöjer man sig med +-25ppm så är det däremot bra. Vill man få högre precision så måste man göra 2 tester. Först med låg precision och sedan en gång till med annan vätska ifrån omslagsdroppen -1. Hmmm... där där gick väl inte att förstå :)

Hursomhelst, bra verkar de fast liiiite besvärligare än Salifert.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har äran att testa Tester åt Triton ibland och Leffe har ett par olika tester från olika leveranser som jag brukar jämföra med och salifert har svajat lite på sina Kh tester och va jag mins så e rekordet nära 2 dKH.Jag tror även att testerna åldras även om datumet inte gått ut.Lite av mitt intresse e att pröva tester som funkar och e lätt avlästa som vi alla kan ha nytta av.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja.!

som lite av en nybörjare på just detta så kan jag uppleva Elos KH test Väldigt enkelt att ha o göra med, dock jämfört med saliferts så visar ju Elos "bara" heltal , Salifters var ju då mer o bättre utformat om man vill ha en mer exakt vädre. Är man petig kan jag tro att Elos test inte i detta faller räcker hela vägen fram.

(av Elos sortiment har jag ännu bara hunnit testa just KH)

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta som Ove sa dubbelt så mycket vatten så får du en nogranhet på 0,5. Tar du 4 gånger mer vatten så får du en nogranhet på 0,25 i tyska hårdhetsgrader. Varje droppe är alltså då värd 0,5 respeltive 0,25 i KH.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja.!

som lite av en nybörjare på just detta så kan jag uppleva Elos KH test Väldigt enkelt att ha o göra med, dock jämfört med saliferts så visar ju Elos "bara" heltal , Salifters var ju då mer o bättre utformat om man vill ha en mer exakt vädre. Är man petig kan jag tro att Elos test inte i detta faller räcker hela vägen fram.

(av Elos sortiment har jag ännu bara hunnit testa just KH)

mvh Manne

Heh, hellre heltal än feltal... ** flå't kunde inte låta bli **

Vill du ha högre precision så dubbla mängden vatten bara.

EDIT: ** Jäsicken, Lasse var snabbare **

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittills känns ju elos-testerna seriösa, även om jag skulle önska högre upplösning på några av dem.

Men det där italienska testet känns ju tämligen "sugarcoated"

Testet som den tyska akvarieföreningen gjorde kändes ganska seriöst tycker jag, visade ju t.ex att det inte var någon av de billiga "hushålls-testerna" som klarade att skilja fosfat i de lägre nivåerna utan visade samma utslag oavsett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt med kalciumtestet, där visade salifert mest fel, dessutom högre än det ska vara. Jag fick en gång ett vattenprov uppmätt med en spectrometer eller vad det heter och salifert visade 390 och spektrometern visade 415, alltså mindre än verkligt värde så jag brukar vara nöjd med 370-390 med salifert med den vetskapen att det är lite högre i verkligheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt med kalciumtestet, där visade salifert mest fel, dessutom högre än det ska vara. Jag fick en gång ett vattenprov uppmätt med en spectrometer eller vad det heter och salifert visade 390 och spektrometern visade 415, alltså mindre än verkligt värde så jag brukar vara nöjd med 370-390 med salifert med den vetskapen att det är lite högre i verkligheten.

Hur många gångers spädning var det på spectrometer testet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att jag frågade var för jag letar efter en spectrometer som inte man behöver späda testerna så många gånger för just kalcium. Verkar vara ont om reagenser med höga värden. Förlåt för offtopic.

On Topic så har jag haft problem med Elos mg test någon mer med erfarenheten av att det visar 1600 vid 1300 ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...