Gå till innehåll

Kylare


Greken

Rekommenderade inlägg

Men om rören är av titan är det då okey. Saken är nämligen den att jag jobbar i en matbutik och våra kylkillar har vattenkylare som de kan bygga om för att passa till akvarium. Dom hade både i syrafast och titan men titan var rätt så mycket dyrare.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Tar åter upp frågan.

Vi tillverkar en del i rostfritt där jag jobbar och kan ordna "gratis"

material. Finns som sagt ett antal olika kvalitér.

När det gäller produker till offshore på nordsjön gör vi dem i i

syrafast rostrfritt 2343. Jag tänkte kolla upp materialet går att

använda för våran hobby. Bla har jag en säljare för rostfritt som

kommer till mig under dagen (jag jobbar som inköpare)... så

korrisionen skall han få svara på... men hur är det med

utfällning? Även om materialet är korrosionströg... avger rostfritt

farliga ämnen för fiskarna?

Spontat så skulle jag själv gissa på att det inte gör det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag haft säljaren hos mig.

Enligt honom så duger syrafast rostfritt till vår hobby då det

"bara" är saltvatten. Däremot om det kommer klor med i bilden

och värme typ i badhus så måste man upp på duplex kvalité.

Är man orolig ang kvaliten så välj duplex.

Tex:

Duplex = 2377, 1.4462, S31803 (samma material men olika

standarder).

Syrafast 2348, 1.4404. 316L

Själv kommer jag förmodligen att välja något av ovan i lämplig

rör dimension. Lägga två 6 m längder parrallelt under huset i

grunden och koppla ihop det med slang till sumpen. Liten

pump och så har jag byggt mig en egen enkel kylare. Får se

om det räcker. Annars så får det väl bli några meter till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Linnex

Jag skulle själv inte kunna tänka mig att använda syrafast i akvariet (men det kanske går) Det beror säkert på hur stora och hur frekventa vattenbyten man gör men det känns väldigt osäkert.

Jag skall själv göra en liknande lösning men kommer att använda slang under betongplattan .

Jerker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fundering.... Om ni kan få tag på en anläggning typ gratis som ni inte vet om ni vågar ha i saltkaret, varför inte värmeväxladet hela? Systemet går separat och kyler vanligt kranvatten som går i ett slutet systemmed lämpligarör i akvariet och kyler detta genom att avge det kalla vattnets kyla. Vattnet går sedan tillbaka varmare pga växlingen men kyls återigen av anläggningen...

Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andreas - Jag har tittat på det oxå men den enda titan värmeväxlaren jag har hittat är till Pooler och kostar 6500 spänn. Och det är bara för växlaren.

Rostfri lösning har jag hittat värmeväxlare till båtar där du får varmvatten med hjälp av motorns kylvatten.. Den kostar 2100 krmen jag vet inte vilken kvaliterostfritt det är.

Sedan tillkommer ett kylsyste. Jag har haft tanke på att koppla upp mig på Borran till Bergvärme som alltid håller några få plussgrader.

Lösning som jag tänkertesta att kosta några hundralappar + styrsystem. Funkar det inte blir det bli värmeväxlare och borran men det kommer kosta antal tusen innan det är klart + dyrare driftkostnad såjag ser ingen mening att överarbeta om den enklare lösningen kommer att fungerasmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag begriper inte varför rören skall vara av rostfritt som innehåller en massa krom när det finns plast som dessutom inte spricker vid första frost. Jag gjorde en slangvärmeväxlare för 5 år sedan när jag byggde upp min sötvattens anläggning. In med kallt vatten i ett vanligt plaströr för villa- kallvatten som gick i 17 meter 25 mm PE slang ut. In fyra grader - ut 22 gradersom möter beg vatten 25 grader. Verkningsgrad över 80 %. Betald på fyra månader.

Jag hade dragit PE- slang under huset för 6:- metern med en pump för 300 :- och ett par meter slang i akvariet.

Totalkostnad max 500 spänn

Frostsäkert

Temperatur reglering med en timer på pumpen för 30 :-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja... att jag funderade på att sätta metallrör var för att de leder bort värme bättre än plast. Men det kanske duger med plast.

Man får inte glömma att den årstidman främst behöver kyla akvariet så är det inte frost. Då har jag ca 14-16 grader i grunden. Frågan är hureffektivt den kommerkyla slingan. Min gissningär att det bara blir några grader.

På sommaren när jag fyller min lilla familjepool (4,5 kubik) så lägger jag 60 meter trädgårdslang på mitt garagetak av tjärpapp. Jag fyller långsamt och trots att taket är så varmt att det skulle vara omöjligt att gå barfota där såblirinte skillnad mellan in och ut temperatur mer än 8-10 grader.

Frost har jag inte i grunden. Hade jag haft det så hade vattenledningsrör legat risigt till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De torpargrunder jag sett har haft rören isolerade över jord. Släng ned en digitaltermometer med minne i torpargrunden så får du se att det inte är mer än 4 - 5 grader nu. Men om det blir 26 minusgrader igen som det var 2003 så undrar jag.

Jag har också sett ett hus där avloppett frusit sönder. (Fast det stod tomt). Genom att man inte använder kylaren under vintern blir ju vattnet stillastående. Det är därför det är frysrisk.

Den svarta tunnväggiga PE- slangen leder värme mycket bättre än en vanlig trädgårdslang som har ungefär tre gånger tjockare gods. Min värmeväxlare med 17 meter slang tar ju ned temperaturskillnaden till ungefär två grader och 18 grader uppvärmning med 400 liter per dygn.

Jag är övertygad om att 2 meter slang i akvariet räcker och krattar du ned slangen en dmi torpargrunden tror jag att temperaturen håller sig skapligt. Du är naturligtvis välkommen hit för en koll även om jag renoverar huset och allt är en total röra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki.

Då får det bli enbart plast. Går ju alltid att ändra om det skulle

behövas smiley2.gif.

Jag gör gärna ett studiebesök hemma hos dig när det börjar

närma sig att starta upp akvariet... men det tar nog par månader

innan jag är där. Behöver läsa på och bygga om lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...