ExCeed Postat 14 april 2008 Dela Postat 14 april 2008 Hejsan! ska snart trycka in sten i mitt kar och undrar vad jag kan lägg i botten, för att skydda bottenglaset för hårda/vassa kanter från stenarna? nån sorts tunn plastplatta som har minimal flytkraft antar jag, men vad och var hittar jag det?Mvh Patrick Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 14 april 2008 Dela Postat 14 april 2008 Eftersom jag har en mantis på 14 cm har jag lagt plexiglasskivor, inhandlade på Clas Ohlson, i botten. Kanske är overkill för dig dock, men det finns ganska tunna skivor har jag för mig.Mvh Thomas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ExCeed Postat 14 april 2008 Författare Dela Postat 14 april 2008 jo, jag vet att det haft "plastglas" som en tjockare folie, men den är tydligen slut. Mjukt plastglas. Glasklar mjuk, seg vinyl för fönster på tält, båtkapell, segel m.m. Kan sys eller svetsas. Storlek 1270 x 660 mm. Tjocklek 0,5 mm.behöver ju igentligen bara så att stenen inte ligger direkt mot glaset Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 14 april 2008 Dela Postat 14 april 2008 Jag har reservglas för miniväxthus köpt på Coopforum. Tjocklek ungefär 1 mm och gissad storlek 70x120cm? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ExCeed Postat 14 april 2008 Författare Dela Postat 14 april 2008 tack så mycket! talade just med akvarieleasing och de tyckte att jagkunde lägga lite frigolit just under stenarna innan jag bygger upp revet, så slipper jag lägga över hela botten. ska ställa en ny fråga om fosfatremover, men får ta och lägga den i rätt tråd Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 14 april 2008 Dela Postat 14 april 2008 Det finns rätt så tunna plexiglasskivor på Bauhaus också, runt 2-3mm, storlek gissningsvis på 500x1000. Men så länge du inte bygger upp stenen så de kan trilla omkull från en nämnvärt hög höjd så ser jag ingen nytta med att ha ett sådant skydd. Stenen ligger ju still och så länge karet står plant så bör det inte vara några problem. Men det är ju upp till dig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 14 april 2008 Dela Postat 14 april 2008 Jag tycker frigolit inte är särskilt kul. Djuren hugger det i bitar och sedan får man plocka ur det vid ytavrinningen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 14 april 2008 Dela Postat 14 april 2008 vanligen behövs ingen underlägg alls om man lägger i levande sten (faxekalk och hålsten är en annan story, men dom hör inte hemma i ett saltkar i a f ) Håller med Stig om att frigolit är värdelöst Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ExCeed Postat 14 april 2008 Författare Dela Postat 14 april 2008 Jag tycker frigolit inte är särskilt kul. Djuren hugger det i bitar och sedan får man plocka ur det vid ytavrinningen.Ok, iof att djur är påhittiga,m men hittar de ner dit om jag har en sandbädd i botten, efter att jag lagt ner stenarna? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 14 april 2008 Dela Postat 14 april 2008 Frigolit har en bra flyt/lyftkraft även så för att tynga ner detta så behövs mycket sand. Kör med plexiglas istället. Finns 1mm plastskivor hos glasmästaren som de brukar ha som tavelglasFrigolit hör inte hemma i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.