Gå till innehåll

Skydda bottenglaset


ExCeed

Rekommenderade inlägg

Hejsan! ska snart trycka in sten i mitt kar och undrar vad jag kan lägg i botten, för att skydda bottenglaset för hårda/vassa kanter från stenarna? nån sorts tunn plastplatta som har minimal flytkraft antar jag, men vad och var hittar jag det?

Mvh Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, jag vet att det haft "plastglas" som en tjockare folie, men den är tydligen slut.

Mjukt plastglas. Glasklar mjuk, seg vinyl för fönster på tält, båtkapell, segel m.m. Kan sys eller svetsas. Storlek 1270 x 660 mm. Tjocklek 0,5 mm.

behöver ju igentligen bara så att stenen inte ligger direkt mot glaset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack så mycket! talade just med akvarieleasing och de tyckte att jagkunde lägga lite frigolit just under stenarna innan jag bygger upp revet, så slipper jag lägga över hela botten.

ska ställa en ny fråga om fosfatremover, men får ta och lägga den i rätt tråd :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns rätt så tunna plexiglasskivor på Bauhaus också, runt 2-3mm, storlek gissningsvis på 500x1000. Men så länge du inte bygger upp stenen så de kan trilla omkull från en nämnvärt hög höjd så ser jag ingen nytta med att ha ett sådant skydd. Stenen ligger ju still och så länge karet står plant så bör det inte vara några problem. Men det är ju upp till dig. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker frigolit inte är särskilt kul. Djuren hugger det i bitar och sedan får man plocka ur det vid ytavrinningen.

Ok, iof att djur är påhittiga,m men hittar de ner dit om jag har en sandbädd i botten, efter att jag lagt ner stenarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frigolit har en bra flyt/lyftkraft även så för att tynga ner detta så behövs mycket sand. Kör med plexiglas istället. Finns 1mm plastskivor hos glasmästaren som de brukar ha som tavelglas

Frigolit hör inte hemma i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...