Vargklo Postat 22 april 2008 Postat 22 april 2008 Nu är jag bekymrad för min vackra euphyllia som jag haft i flera år. I lördags noterade jag att en polyp plötsligt vad död, dvs all vävnad var borta och den lyste vit. I dag, efter två dagars bortvaro, noterar jag att flera närliggande polyper är i det närmaste döda. Kringliggande polyper ser levnadskraftiga ut.Någon som vet vad det kan bero på, eller har upplevt det själva?Borde jag fragga korallen maximalt?Några vattenvärden:- Nitrat 25- Fosfat 0,2- KH 10- pH 8,2- Mg 1080- Ca 370- Salt 1,022Jag påbörjade AlgenEx-behandling i helgen, men samma korall klarade en tre veckor Algenex behandling utan problem för ett par månader sedan. Citera
Halogen Postat 22 april 2008 Postat 22 april 2008 Har du inte lite väl fjuttigt med Mg och Ca !.Dock inte orsaken. Calle försök ta en bit och titta på i mikroskopet, om du kan upptäcka någn "ohyra". Konstigt att det börjar i mitten, det borde mao inte vara något som bräns i alla fall./ Hälsningar Pär Citera
oveb Postat 22 april 2008 Postat 22 april 2008 OK, jag inser att det kan vara något annat. Jag "dödade" själv 2 polyper på för ett par veckor sedan genom slarv med Ca/Mg. En av dom kvicknade till när jag försiktigt höjde värdena men en verkar vara vara "fubar".. Citera
Sillen Postat 22 april 2008 Postat 22 april 2008 Jag ser inte på bilden men det är inte så att det finns ett brunt slemm från kronorna? Citera
Sunny Postat 22 april 2008 Postat 22 april 2008 Jag ser inte på bilden men det är inte så att det finns ett brunt slemm från kronorna?Tänkte också på brownjelly..har svårt att tro på bristande värden.. men de är nog inte helt omöjligt... men i mitt kar har precis samma korall klarat sig under en lång tid med mycket låga värden.Har själv inga erfarenheter av Algenex.. men kanske har den slocknat av stress.. nä ska sluta mumla nu,ingen ide om man inte bidrar antar jag.Hoppas det löser sig Calle. Citera
Vargklo Postat 22 april 2008 Författare Postat 22 april 2008 Jag tackar för engagemanget!Jag tycker inte att den har blivit brunare på sistone.Jag skulle kunna plocka fram mikroskopet, men då måste jag veta vad jag ska leta efter, annars är det väl ingen idé?Jag kan ju kolla den igen i morgon bitti, och fragga ned den om det fortsätter sprida sig. Citera
stigigemla Postat 22 april 2008 Postat 22 april 2008 Brown jelly på Euphyllia ser du först nedtill på stammarna där det börjar växa vävnad. Det blir en smal brun rand där först. Jag skulle testa att hänga upp korallen framför en pump. Hos mig har det stoppat när flödet är så starkt att tentaklerna inte slår ut. Så får den hänga en dag innan jag vrider litet på den så jag är säker på att alla fläckor blir renblåsta. Citera
Vargklo Postat 22 april 2008 Författare Postat 22 april 2008 Tack för tips.Jag har brutit loss det "kluster" som de döda polyperna sitter på. Jag kan dock inte se någon brown jelly. Se bilder. De döda polyperna är i mitten. Ser ni något? Citera
Tedb Postat 22 april 2008 Postat 22 april 2008 http://www.wetwebmedia.com/carydisfaqs.htmhttp://www.wetwebmedia.com/carydisfaq3.htmhttp://reefkeeping.com/issues/2008-01/eb/index.phphttp://www.springerlink.com/content/8v415165p5130uhk/ Citera
Vargklo Postat 22 april 2008 Författare Postat 22 april 2008 Tack för länkar.Tydligen ska man göra ett "iodine dip" eller "Malachite Green dip". Finns sånt i Sverige? Citera
Tedb Postat 22 april 2008 Postat 22 april 2008 Jag hade fraggat bort de skadade ganska långt sedan växer de andra ganska snabbt över dem. Jod bad finns ju men de e lättare att bara kapa bort de infekterade. Citera
Vargklo Postat 22 april 2008 Författare Postat 22 april 2008 Jag har flyttat över stora delar av korallen till mitt FO-kar som har ganska nyblandat vatten, så får vi se imorgon. Tack än en gång! Citera
stigigemla Postat 22 april 2008 Postat 22 april 2008 Jag tror mer på Teds idé.För mig ser det inte ut som brown jelly disease.Pro coral cure är väl jod dopp. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.