Gå till innehåll

Döende euphyllia


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Nu är jag bekymrad för min vackra euphyllia som jag haft i flera år. I lördags noterade jag att en polyp plötsligt vad död, dvs all vävnad var borta och den lyste vit. I dag, efter två dagars bortvaro, noterar jag att flera närliggande polyper är i det närmaste döda. Kringliggande polyper ser levnadskraftiga ut.

Någon som vet vad det kan bero på, eller har upplevt det själva?

Borde jag fragga korallen maximalt?

Några vattenvärden:

- Nitrat 25

- Fosfat 0,2

- KH 10

- pH 8,2

- Mg 1080

- Ca 370

- Salt 1,022

Jag påbörjade AlgenEx-behandling i helgen, men samma korall klarade en tre veckor Algenex behandling utan problem för ett par månader sedan.

post-1358-14468915379214_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inte lite väl fjuttigt med Mg och Ca !

.

Dock inte orsaken.

Calle försök ta en bit och titta på i mikroskopet, om du kan upptäcka någn "ohyra". Konstigt att det börjar i mitten, det borde mao inte vara något som bräns i alla fall.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, jag inser att det kan vara något annat.

Jag "dödade" själv 2 polyper på för ett par veckor sedan genom slarv med Ca/Mg. En av dom kvicknade till när jag försiktigt höjde värdena men en verkar vara vara "fubar".

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inte på bilden men det är inte så att det finns ett brunt slemm från kronorna?

Tänkte också på brownjelly..

har svårt att tro på bristande värden.. men de är nog inte helt omöjligt... men i mitt kar har precis samma korall klarat sig under en lång tid med mycket låga värden.

Har själv inga erfarenheter av Algenex.. men kanske har den slocknat av stress.. nä ska sluta mumla nu,ingen ide om man inte bidrar antar jag.

Hoppas det löser sig Calle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar för engagemanget!

Jag tycker inte att den har blivit brunare på sistone.

Jag skulle kunna plocka fram mikroskopet, men då måste jag veta vad jag ska leta efter, annars är det väl ingen idé?

Jag kan ju kolla den igen i morgon bitti, och fragga ned den om det fortsätter sprida sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brown jelly på Euphyllia ser du först nedtill på stammarna där det börjar växa vävnad. Det blir en smal brun rand där först. Jag skulle testa att hänga upp korallen framför en pump. Hos mig har det stoppat när flödet är så starkt att tentaklerna inte slår ut. Så får den hänga en dag innan jag vrider litet på den så jag är säker på att alla fläckor blir renblåsta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...