Gå till innehåll

Vattenvärden Del 3


Fisherman`s Friend

Rekommenderade inlägg

Hej har nu skrivit i tre omgångar och fått mycket bra hjälp. Korallerna börjar återhämta sig mina skivanemoner täcker nu hela stenarna dvs de slår ut så mycket nu att inte stenen där de sitter på syns. MIna Euphyllior växer mer och mer. Så det verkar gå åt rätt håll. Jag har fortfarande problem med gul grönt vatten trots extremt mycket vattenbyten. Mina levande sten täcks av någon slags brun massa som sitter relativt hårt men borstar jag med diskborsten så lossnar det en rostbrun hinna. Skummaren är fylld med rostbrun gegga och på botten en djupgrön vätska. Sen har jag märkt att vattnet inte är så klart det har börjat blivit lite dimmigt. Kan det vara så att jag byter för mycket vatten eller varför blir det dimmigt och varför har jag en rostbrun hinna osv.

MIna vattenvärden var senast

Nitrat 25

Fosfat 0,25

KH 10

Calcium 405.

Nu kommer snart lönen in och då har jag lite pengar över att investera i men dessa behöver investeras klokt känner jag. Jag har ett stort filter som jag saknar filtervadd till för jag har mycket skräp som åker omkring i vattnet kan det vara en ide att köpa en filterpatron till mittt tunzefilter och köra det i några veckor. Skall jag investera i en ny UV lampa. Mina kalkalger uteblir ju helt och hållet så min fråga är om det finns något spårämne som är lite bredare dvs innehåller kanske 3- 4 ä ämnen som kan vara bra för min burk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt at det verkar gå åt rätt håll nu.

Ca och KH är bra.

Fosfat och nitrat lite högt. Skaffa tex KZ biophos eller rowaphos, eller annan järnbaserad fosfatremover och kör i en strumpa i ett lämpligt fack med bra cirkulation..

Hur är det med Magnesium och pH?

Det bruna på stenarna är med ganska stor säkerhet kiselalger, använder du osmosvatten?

Dom försvinner i regel av sig själv med tiden om inget nytt kisel tillförs och karet är stabilt.

Klägget i skummaren är ett tecken på att den fungerar som den ska.

Det gulaktiga vattnet är inget ovanligt, kör med aktivt kol i en strumpa eller liknande som du byter ut ungefär en ggr/mån, det är ganska effektivt på att ta bort missfärgningar.

UV-C hjälper till en del med det oxå, hur gammal är lampan i ditt?

Kör du på med filtervadden, men den måste bytas ofta, ett par ggr/vecka.

Kalkalgerna kommer av sig själv när karet är stabilt och ingånget... troligtvis. Alla har inte tillväxt på dessa, det beror delvis på ljuset.

Hur mycket vatten byter du och hur ofta? Nyblandat vatten innehåller ju en hel del spårämnen mm.

En variant kan vara att använda TM BioCalcium och BioMagnesium i pulverform, dom ska innehålla i stort sett alla spårämnen som behövs. BioCalcium håller oxå KH uppe så det behövs inte tillsättas separat. Har man ett litet kar så funkar dessa utmärkt. Jag använde dessa innan jag gick över till ballingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara att jag inte kört med min osmos för jag har fått det bruna när jag börjat bytt mer vatten, jag byter mellan 40 -60 liter i veckan. Jag har fosfatfilter men måste nog byta rowan oftare. Hur ofta skall den bytas ? Är mest orolig över min cirkulation men så länge korallerna växer kanske jag inte skall oroa mig tror jag har runt 4000 liter i mitt kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej har nu skrivit i tre omgångar och fått mycket bra hjälp. Korallerna börjar återhämta sig mina skivanemoner täcker nu hela stenarna dvs de slår ut så mycket nu att inte stenen där de sitter på syns. MIna Euphyllior växer mer och mer. Så det verkar gå åt rätt håll. Jag har fortfarande problem med gul grönt vatten trots extremt mycket vattenbyten. Mina levande sten täcks av någon slags brun massa som sitter relativt hårt men borstar jag med diskborsten så lossnar det en rostbrun hinna. Skummaren är fylld med rostbrun gegga och på botten en djupgrön vätska. Sen har jag märkt att vattnet inte är så klart det har börjat blivit lite dimmigt. Kan det vara så att jag byter för mycket vatten eller varför blir det dimmigt och varför har jag en rostbrun hinna osv.

MIna vattenvärden var senast

Nitrat 25

Fosfat 0,25

KH 10

Calcium 405.

Nu kommer snart lönen in och då har jag lite pengar över att investera i men dessa behöver investeras klokt känner jag. Jag har ett stort filter som jag saknar filtervadd till för jag har mycket skräp som åker omkring i vattnet kan det vara en ide att köpa en filterpatron till mittt tunzefilter och köra det i några veckor. Skall jag investera i en ny UV lampa. Mina kalkalger uteblir ju helt och hållet så min fråga är om det finns något spårämne som är lite bredare dvs innehåller kanske 3- 4 ä ämnen som kan vara bra för min burk.

Hejsan!

så här tror jag utifrån de du skriver:

Hela ditt system är en smula för näringsrikt, de ser du ju dels i de för höga värdena på nitrat o fosfat, samt de gulgrumliga vattnet, o beläggningen på stenarna.

kalkalgerna växer inte av två orsaker..dels den höga fosfaten som hämmar all typ av kalkbildning, samt algmattorna på stenarna som konkurerar ut dom åtråvärda kalkalgerna tyvärr.

Åtgärd: Jag tycker du skall göra allt för att få ner näringsvärdena..detta kanske måste kombineras med att en gång för alla göra stenen ren mekaniskt genom att skrubba den i saltvatten, samt byta ut sanden om den är väldigt smutsig, eller åtminstone göra rent den också i saltvatten.

installera också mekansiskt filter, men gör rent patronerna minst 2 ggr i veckan. du bör också köra med aktivt kol..de tar bort de gula i vattnet. UV ljus skulle jag hoppat över.

köp också rowaphos o kör med detta. sen bör du också tillsätta bakterier så du får igång din bakterieflora o får ner nitrat o fosfatvärdena den vägen...o går inte detta på sikt, så får du börja med en liten skvätt kolkälla.

Alltså..jag tror alla dina problem handlar om att du har på tok för höga nitrat o fosfatvärden, o detta måste ner i kombination med mekanisk rengöring av sand o sten.

Mkt jobb...men sådan är saltvattensakvaristiken ibland..:)

Lycka till

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas jag har läst ditt svar. Om jag börjar med att prata lite om vad jag har i mitt kar idagsläget så kanske det förenklar för dig:

Jag har ett fosfatfilter aquacare som går med rowaphos. Har varit igång en månad lite drygt har nog dock bytt rowa för sällan.

Nitratfilter Aquacare kan ha haft för hög stråle på i utloppet har korrigerat detta och bör vara nere runt 0 nu.

UV filter ej igång

Skummare Aquacare som går för fullt koppen är full med brun gegga och grön vätska.

Mekanisk filter som ej är igång (tänkte sätta igång det)

Sen kör jag med en strumpa med kol i sumpen som sitter vid skummarens utlopp

Invändig cirkulation drivs med en 3000l/h åt ena hållet samt en som drar 1100l/h åt andra hållet. Sitter längst bak i mitt hörnavkarium.

Blandar eget kalkvatten men får problem med att det blir som snöflingor i hela karet och efter jag tillsätter detta tycker jag det blir dimmigt i mitt akvarium

Har en osmos som jag inte använder den skall igång nu

Åtgärder

Jag skall nu vid löning investera runt 1000 kr och då är min fråga vad jag skall satsa på jag måste köpa ett litet paket salt för det som jag har kvar räcker nog knappt en månad till. Rowaphosen räcker till ett byte till sen måste jag köpa nytt. UV lampan är trasig och en sån kostar 1000 kr. Så min plan är att jag tänkte köpa en liten salt som kostar runt 300 kr en rowaphos 500 kr samt något spårämne som innehåller mg och helst något mer.

Om du vill får du gärna adda mig på msn kan vi prata lite mer danielflygare@msn.com

Tack för hjälpen och kommentera gärna min inköpslista

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. ditt kalkvatten, låter du det stå och skikta sig innan du tillsätter det? Det är ju det som är meningen, man blandar vatten och pulver, låter blandningen stå tills det överflödiga pulvret har sjunkit till botten, sen använder man den klara delen av blandningen för påfyllning, inget av bottensatsen ska följa med i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas jag har läst ditt svar. Om jag börjar med att prata lite om vad jag har i mitt kar idagsläget så kanske det förenklar för dig:

Jag har ett fosfatfilter aquacare som går med rowaphos. Har varit igång en månad lite drygt har nog dock bytt rowa för sällan.

Nitratfilter Aquacare kan ha haft för hög stråle på i utloppet har korrigerat detta och bör vara nere runt 0 nu.

UV filter ej igång

Skummare Aquacare som går för fullt koppen är full med brun gegga och grön vätska.

Mekanisk filter som ej är igång (tänkte sätta igång det)

Sen kör jag med en strumpa med kol i sumpen som sitter vid skummarens utlopp

Invändig cirkulation drivs med en 3000l/h åt ena hållet samt en som drar 1100l/h åt andra hållet. Sitter längst bak i mitt hörnavkarium.

Blandar eget kalkvatten men får problem med att det blir som snöflingor i hela karet och efter jag tillsätter detta tycker jag det blir dimmigt i mitt akvarium

Har en osmos som jag inte använder den skall igång nu

Åtgärder

Jag skall nu vid löning investera runt 1000 kr och då är min fråga vad jag skall satsa på jag måste köpa ett litet paket salt för det som jag har kvar räcker nog knappt en månad till. Rowaphosen räcker till ett byte till sen måste jag köpa nytt. UV lampan är trasig och en sån kostar 1000 kr. Så min plan är att jag tänkte köpa en liten salt som kostar runt 300 kr en rowaphos 500 kr samt något spårämne som innehåller mg och helst något mer.

Om du vill får du gärna adda mig på msn kan vi prata lite mer danielflygare@msn.com

Tack för hjälpen och kommentera gärna min inköpslista

hej Daniel o tack för kompletterande info!

då förstår jag bättre..:)..mkt av de jag skrev har du redan gjort:)

en fråga till då: vilka värden har du idag??har du alltså så högt fosfat trots rowaphos??..o så högt nitrat trots nitratfilter..?? va e de för sorts nitratfilter? svavel? "kolkälleeldat"..

på nåt sätt tror jag grundbulten är att du måste få ner näringsvärdena rejält..då kommer ju andra fina grejer med på köpet som kalkalger, rena o snygga stenar mm. kanske ditt nitratfilter inte funkar optimalt, o kanske du måste byta rowaphos ofta en tid. o som sagt..ibland kan man ju bli tvungen att skrubba bort de värsta från stenen, så du inte behöver starta uppförsbacke så att säga.

vad gäller inköpen skulle jag nog köpt mer rowaphos...

återkom gärna;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har tyvärr inga färskare värden än de som stod ovan skall mäta igen under helgen. Jag skall investera i rowa skall jag byta 1 dl per vecka ungefär. Nitraltfiltret är ett aquacare med sån gul sulphur kanske är dags att byta dem hur länge kan de gå utan byte. Återkommer med färskare värden när jag mätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har tyvärr inga färskare värden än de som stod ovan skall mäta igen under helgen. Jag skall investera i rowa skall jag byta 1 dl per vecka ungefär. Nitraltfiltret är ett aquacare med sån gul sulphur kanske är dags att byta dem hur länge kan de gå utan byte. Återkommer med färskare värden när jag mätt

ok

tror svavlet räcker väldigt länge..men kolla för säkerhetsskull med tillverkaren''vi hörs!

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svavlet räcker tills det tar slut i nitratfiltret. Det är vanligt att kalkalger går ned om magnesiumvärdet är lågt. Kolla bruksanvisningen på nitratfiltret. Det skall ha mycket låg cirkulation i starten. Funktionen kollar du med pH- mätning på utloppsvattnet.

Om du tillsätter så mycket kalcium i vattnet att det blir grumligt är det stor risk att det fäller ut i pumpar också. Ladda hem Aquacalc och lägg in dina värden där så ser du rekommenderade tillsatser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svavlet räcker tills det tar slut i nitratfiltret. Det är vanligt att kalkalger går ned om magnesiumvärdet är lågt. Kolla bruksanvisningen på nitratfiltret. Det skall ha mycket låg cirkulation i starten. Funktionen kollar du med pH- mätning på utloppsvattnet.

Om du tillsätter så mycket kalcium i vattnet att det blir grumligt är det stor risk att det fäller ut i pumpar också. Ladda hem Aquacalc och lägg in dina värden där så ser du rekommenderade tillsatser.

hur ser de ut när svavlet är slut?...de omvandlas ju till SO4...får de en annan färg?..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blandar eget kalkvatten men får problem med att det blir som snöflingor i hela karet och efter jag tillsätter detta tycker jag det blir dimmigt i mitt akvarium

Jag tror du gör något fel här, beskriv hur du gör.

Jag låter alltid nyblandat kalkvatten (kalsiumhydroxid + osmosvatten) stå minst 2 dygn innan jag använder det som påfyllning för avdunstat vatten. 1 dygn räcker bra, men jag kör alltid med 2 olika flaskor, därför 2 dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...