Gå till innehåll

Koraller från Thailand


PeterP

Rekommenderade inlägg

Hej

Någon som vet om det är okej att köpa koraller i Thailand och ta med hem till Sverige med flyg efter semestern? Eller vad behövar man för papper? Jag vet att man inte får ta saker från reven när man dyker men om man köper det i affären där nere????

Tack för hjälpen

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Finns det att köpa i affär. Själv letade jag en hel dag med chaufför och han körde från ena stället till det andra och hela tiden sa han att på nästa ställe finns det nog. Meninte och jag fick uppfattningen att dom inte fick ta upp någonting till försäljning. Överallt fanns döda torkade stora koraller att köpa.Vi hade föresten en trevlig dag och fick se en hel del annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha så kan det ju kanske vara.....

Skulle ju också kunna vara så att korallerna lätt dör pga. den höga värmen. Svår att hålla dem under 30grader efter man tagt upp dem från havet.

Någon som vet om det är okej att ta in dem om de är köpta i affär??? Behöver man intyg om att de inte är utrotningshotade mm???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är olagligt att införa koraller från Thailand, även de som är inköpta ifrån affären. Enligt Thailändsk lag får man inte ens samla på sig koraller för försäljning (torkade som levande), om de inte har tillstånd för det vill säga. Finns en saltvattensbutik i Bangkok som säljer levande koraller och det är en mycket seriös butik som regelbundet besöks av kontrollanter, men som sagt, vad hjälper det när du ändå inte för införa dom till sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På thailändska flygplatsen finns skyltar eller informationsdiskar där det står vad straffet är att ta med sig inhemska djur till andra länder. Har för mig att böterna kan bli upp till 2000 dollar eller eventuellt fängelse. När jag var i Australien så fanns sådana skyltar uppsatta på varje badstrand och när man såg hur hårda straffen var så gav man upp tanken på att ta med sig några fraggarsmiley19.gif

Det är samma sak som med fåglar tex. Djuraffärerna i thailand har tillstånd att sälja dessa men man får inte ta med sig dessa till sverige utan att be om tillstånd i sverige och ha dessa i karantän.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan sak är att du kan bli "Black-Listed" om du råkar ta med dig något ur landet som inte är lagligt. Detta innebär att du aldrig mer under din livstid får komma in i landet. Detta har hänt svenska turister när de tex. tagit med sig hotellets handdukar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är ju till och med förbjudet att ta med sig sand eller döda korall bitar från stranden i Thailand.... Sen är det dessutom förbjudet att ta in koraller och dylikt, det ska till tillstånd vetrinärbesiktning m.m, väldigt krångligt och kostar även en del....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

åtminstone vad gäller införseln, det gäller alla länder utanför EU (allt ska vetrinärbesiktigas i första EU-land man ankommer till), dessutom är ju många koraller cites-listad och då behövs ännu mer tillstånd....

Vad gäller utförsel frånEgypten vet jag inte, men de är väl väldigt måna om sina korallrev (?), så förmodligen är det likadant där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag var i Egypten i april så fick jag uppfattningen om att det var lika "illa" där. Dyra böter och har för mig att man tom riskerade fängelsestraff...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Guest Motor_666

jag läser och lär...

åker till röda havet om en vecka och min fråga lyder då: OM man skulle trotsa lagar och skyltar hur får man med sig frags eller nån mussla eller stjärnor levande hem? det finns nitrox på båten alltså kan man fylla upp en påse med ren syre ist för luft.. hurlänge kan stuff leva då?och vilka djur fixar värmen bäst? jagvill intedöda djur av okunnighet om nu tillfället dyker upp..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att köpa en korall-fragg kostar ett par hundra kronor som mest... är det verkligen värt att riskera att hamna i Egyptiskt fängelse för ett par hundra kronor???

Dessutom är det förbjudet att som dykare vidröra reven... och absolut förbjudet att plocka upp något ifrån revet. Om din divemaster skulle hjälpa dig med något sånt så riskerar han hela dykcentrets tillstånd.

Sammanfattningsvis: Gör det inte!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm,

Har arbetat som Divemaster på dykcenter i just Röda havet och vihade som regel att om vi såg någon under "vårt" dyk sparka med fenorna i korallerna åkte den personen upp ur vattnet. Det säger lite om hur man ser på sin undervattensmiljö. Om vi sedan såg någon "bryta" koraller var det automatisk polisanmälan oavsett om dykaren tillhörde gruppen, kunde oxå medföra att personen blev förklarad "Persona non grata"av dykcentret och inte välkommen tillbaka.

Detta var några år sedan men jag märkte förra året då jag var i Marsa Alam att man blivit än mer mån om miljön. Vilket är bra tycker jag.

Att man sedan funderar på att plocka med sig något som sedan med största sannolikhetkommer attdö innan man kommer hem är respektlöst inför levande individer, för att inte tala om eventuellt straff om man blir ertappad i tullen. Knappast värt det! smiley5.gif.

Som Dykaren säger: Gör det inte!

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Motor_666

"dykarn" och "jferm"

Ni svarar inte på min fråga..

jag har dykt sen -94 och åker inte till sudan för att sparka på koraller!

Hela diskussionen liknar samma dubbelmoral som att klaga på en älgjägare men käka scan och mackyD.

vad ni säger är alltså: ta för guds skull intenågra enstaka djurutan åk hem och köp cyanidfångad fisk och korall upptagen med mudderverk och grävskopa det är bättre?!

och som sagt min fråga var, hur får jag säkrast hem djur levande inte hur tar jag död på dom. läs och förstå innan ni kommer med moralkakor. med er inställning undrar jag bara vad ni har hemma i era egna kar? och var det kommer ifrån?? vet ni vilka vidriga former djurtransporter har? har ni en aning om hur många procents dödlighet det är vid kommersiella transporter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte uppmanat dig att köpa cyanidfångad fisk eller skövlad korall, långt ifrån det!

Däremot finns det lagliga alternativ där fisk och korall fångas av seriösa företag med tillstånd, kontrollerade av myndigheter.

Men visst, jag ska inte ge några moralkakor. Åk du ner och plocka koraller. Passa på att köpa lite elfenben och sköldpaddsskal också när du ändå är igång! Lycka till! smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såja, lugn & fin. Alla har starka åsikter i detta ämne, det får du leva

med.

Om du skall ta hem koraller så lägg dom i ordentliga plastpåsar med

vatten, sedan stryper du påsen väldigt fort, så får du en stor mängd

syre i påsen. Precis som försäljaren i djuraffären gör när du köper

fisk. Sen packar du ner dom i en frikolitlåda så dom kan hålla

värmen på flyget hem.

Hur det sedan går med dig, är ju en annan historia... smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser framför mig en ny dokusåpa "Fragg och fängelse" där deltagarna dagligen utsätts för frestelser i form av olika fina stenkoraller. Det finns9 vinnare som åker hem utan någonting alls men bara en förlorare som inte får åka hem alls utan får nöjet att sitta i egyptens jättehumana fängelse. Så hela tävlingen bygger på att man inte ska plocka med sig något...men vem vet,om tillräckligt många försöker plocka med sig så kanske man kan ställa in alla dykningar över reven helt och hållet,då slipper ju reven de eventuella störningarna. Mkt bra ide Motor_666,trevligt att se att någon vågar offra ett par år i frihet för att hjälpa revensmiley32.gif

Jaja...jag vet,jag kan vara ganska spydig ibland...smiley18.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Motor_666

men snälla se saker i sitt perspektiv. det dyker 10 000 tyskar och andra om dan i röda havet, det åker feta tankers i skyttetrafik, det ligger ett stim vrak och läcker disel, tänk om någon skulle plocka hem en sjöstjärna eller en liten sten med påväxt!

elfenben och rovfågeägg, vilka hysteriska växlar ni drar. jag har knappas påstått att jag ska skövla havet på a-listade djur.

det tycks finnas en övertro på importörer med tillstånd och deras inflytande över fångstmetoder och transportvägar. det ända sättet att skydda världens rev till 100 procent är att inte befatta sig med saltvattensakvarium över huvud taget och definitivt inte dyka.så öppna ögonen och lägg ner dubbelmoralen.

Min fråga var teknisk och hypotetisk inte moralisk eller juridisk. men har jag brutit mot forumets reglerber jag om ursäktoch kommer givetvis respektera detta i fortsättningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...