Gå till innehåll

Behöver få ner nitraten fort!


NephruruS

Rekommenderade inlägg

Har precis mätt min nitrat halt efter att ha slarvat med mätningar tidigare!

fick en chock när jag ser hur mycket nitrat jag har!!!

med saliferts test så ligger det mellan 50-100!

Behöver nu genast få ner detta, antar att det var därför euphyllian jag köpte i fredags dog för mig, den fick väl en chock av mitt vatten.

Några bra snabba och hyffsat enkla sätt att få ner detta Extremt Höga värde till ett okey värde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt - en snabb aktion kan skada mer än det hjälper. Börja med att konfirmera att det verkligen är så höga värden. Om du konstaterar detta så börja med vattenbyten varje dag - exempelvis 25 - 30 liter om dagen under en tid. Dra ner på matningen. När du fått ner nitraten lite lägre kan du bestämma dig för om du skall ta någon metod för låga nitratvärden eller nöja dig med att kontrollera den med vattenbyten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Lasse. Ta det lugnt. Gör ett antal vattenbyten kommande veckan, mata fiskarna varannan dag. Se till så att skummare och ev filter är rena, fina och fungerar bra.

Sug ut eventuella alger och smuts i samband med vattenbyten.

Hur mår de djur du redan har? Förmodligen ganska bra, så ta det lugnt. Det är inga idealiska värden du har men det går att få ordningen på dem om du är lite metodisk. Hur är det med fosfatremover och kol? Hjälper naturligtvis inte mot nitraten men ändå......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Lasse. Ta det lugnt. Gör ett antal vattenbyten kommande veckan, mata fiskarna varannan dag. Se till så att skummare och ev filter är rena, fina och fungerar bra.

Sug ut eventuella alger och smuts i samband med vattenbyten.

Hur mår de djur du redan har? Förmodligen ganska bra, så ta det lugnt. Det är inga idealiska värden du har men det går att få ordningen på dem om du är lite metodisk. Hur är det med fosfatremover och kol? Hjälper naturligtvis inte mot nitraten men ändå......

Okey då tar jag det lugnt och kör så! :)

Jag kör med någon som heter phosphat reduct ifrån amtra system

och aktivt kol.

Japp djuren och korallerna som är och har varit i karet ett bra tag mår bara fint vad jag kan se iaf!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har svårt att tro att 3 veckor skummarlöst har orsakat problemet.

Berätta lite mer om karet, hur mycket du matar, hur mycket sten/sand, skummare, vattenbyten osv.

I början matade jag väl ca 3-4 ggr om dagen, sen så fick jag så mycket alger att jag endast matat en gång om dagen sista månaden ungefär

Har ca 3cm levande sand ifrån caribsea, sten är väl i minsta laget men 22-26kg tror jag det är.

Skummaren är en tunze tror den heter mc300 eller någon liknande (fick den med akvariet och står inget på den förutom tunze uppe på skummarkoppen)

har bytt ca 20liter var 10dag ungefär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I början matade jag väl ca 3-4 ggr om dagen, sen så fick jag så mycket alger att jag endast matat en gång om dagen sista månaden ungefär

Har ca 3cm levande sand ifrån caribsea, sten är väl i minsta laget men 22-26kg tror jag det är.

Skummaren är en tunze tror den heter mc300 eller någon liknande (fick den med akvariet och står inget på den förutom tunze uppe på skummarkoppen)

har bytt ca 20liter var 10dag ungefär

Vad är det du matar med?

Jag tycker att din "setup" låter bra, "phosphate reduct", är det något järnbaserat som rowa typ?

Om inte så skulle jag testa att byta till någon annan fosfatremower, tex ultra power phos från fauna marin, eller biophos2 från korallenzucht.

jag skulle även köpt någon bakteriekultur på flaska, och kört lite försiktigt med något kolkällepreparat, tex ultra organics som verkar ge bra resultat.

Så skulle JAG kört i några månader kombinerat med ganska sparsam matning för att se om nitraten går ner och om algerna ger med sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ha gått till väga på samma sätt som pimo. Vattenbyten är ett av de dyraste och jobbigaste alternativen för att få ner nitrat/fosfatvärdena. Läs på lite om användning av kolkälla (vodka eller något kommersiellt) så får du garanterat resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det du matar med?

Jag tycker att din "setup" låter bra, "phosphate reduct", är det något järnbaserat som rowa typ?

Om inte så skulle jag testa att byta till någon annan fosfatremower, tex ultra power phos från fauna marin, eller biophos2 från korallenzucht.

jag skulle även köpt någon bakteriekultur på flaska, och kört lite försiktigt med något kolkällepreparat, tex ultra organics som verkar ge bra resultat.

Så skulle JAG kört i några månader kombinerat med ganska sparsam matning för att se om nitraten går ner och om algerna ger med sig.

Jag matar med artemia och ON formula two pellets

Jadu jag vet faktiskt inte vad det är för fosfat remover, köpte den i en vanlig djuraffär när jag ändå var inne och köpte hundmat och så fick jag syn på den till nedsatt pris så jag tänkte testa den.

Bakteriekultur kanske vore något att beställa hem :)

hällde i levandesand från caribsea för ungefär 1vecka sedan och det ska ju reducera nitrat om jag förstått det rätt?

har haft funderingar på att sänka ljuset för att få ned algproblemet lite är det bra eller dåligt att göra detta? som det är nu så tänds "blåljuset" vid 10.00, MH´n 150w vid 13.00 till 21.00 och sen så släcks "blåljuset" vid 23.00 låter det som jag kör för mycket med belysning?

Mvh.Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ha gått till väga på samma sätt som pimo. Vattenbyten är ett av de dyraste och jobbigaste alternativen för att få ner nitrat/fosfatvärdena. Läs på lite om användning av kolkälla (vodka eller något kommersiellt) så får du garanterat resultat.

Vodka har sprungit omkring lite i mina tankar men tycker det låter ganska riskabelt och jag vill ju inte riskera att krascha mitt kar totalt..

Jag tycker oxå att det låter dyrt och jobbigt att byta vatten varje dag men om det är ett effektivt och smidigt sätt så är det ju värt det, vill ju kunna tillsätta nya koraller utan att dem ska dö för mig och så vill jag ju slippa alla dessa fula gröna alger som kommer på min vita sand bara ett par dagar efter att jag gjort rent så är det nästan "snor-grönt" igen... :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om att vodka skulle lösa ditt problem med nitrat, men om du är osäker på hur du skall gå tillväga så är det kanske bättre att avstå.

Förstår nu av dina inlägg att du även har problem med alger. Dessutom har du nyligen bytt sand. Om det är något som ett akvarium mår dåligt av så är det ständiga 'störningar'.

Oavsett vilken metod du väljer så ge den en ordentlig chans, långsiktighet brukar löna sig.

Berätta gärna mer om ditt kar. Hur länge har det varit igång, hur stor belastningar har du, hur är det med de andra vanliga värderna såsom Mg, Ca osv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om att vodka skulle lösa ditt problem med nitrat, men om du är osäker på hur du skall gå tillväga så är det kanske bättre att avstå.

Förstår nu av dina inlägg att du även har problem med alger. Dessutom har du nyligen bytt sand. Om det är något som ett akvarium mår dåligt av så är det ständiga 'störningar'.

Oavsett vilken metod du väljer så ge den en ordentlig chans, långsiktighet brukar löna sig.

Berätta gärna mer om ditt kar. Hur länge har det varit igång, hur stor belastningar har du, hur är det med de andra vanliga värderna såsom Mg, Ca osv?

Jadu det har varit igång sedan den 17é december

belastningar i levande väg är följande

2st tomatclowner

1st flavenscenz (stavning)

1st mandarin

1st grama loreto

2st mirakelabborar (haft ett par dagar)

1eldräka

1ormsjöstjärna

skummar alltid på fulleffekt rengör och tömmer koppen när den är halvfull av brun/grönt vatten och det brukar bli 1-2gånger i veckan nu på senare tid

Jag har väldigt dåligt med tester tyvärr (skäms på mig)

men dom test jag har säger följande:

nitrit = 0

nitrat = närmare 100 som tråden handlar om

kh = 8

fosfat = 0.25

ska köpa lite mer tester i början av nästa vecka hade jag tänkt

vilka tycker ni att man inte klarar sig utan och vilka tester kan jag skippa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tittade litet grann på Amtras hemsida. Jag tror deras Phosphat reduct är zeolitbaserad och tänkt för sötvattensakvarier. Litet osäker är jag på zeoliten men ser materialet ut som porösa små stenar- grus som legat i vattenkanten och blivit slipade...

I så fall har det mycket liten verkan vid så låga fosfathalter som vi vill ha i saltvatten.

Det finns två effektiva material man tillverkar fosfatreducering av. Det ena är järnbaserat och det andra är någon aluminiumförening.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tittade litet grann på Amtras hemsida. Jag tror deras Phosphat reduct är zeolitbaserad och tänkt för sötvattensakvarier. Litet osäker är jag på zeoliten men ser materialet ut som porösa små stenar- grus som legat i vattenkanten och blivit slipade...

I så fall har det mycket liten verkan vid så låga fosfathalter som vi vill ha i saltvatten.

Det finns två effektiva material man tillverkar fosfatreducering av. Det ena är järnbaserat och det andra är någon aluminiumförening.

Okey, jag tycker att det har börjat hjälpa iaf, min gröna bakruta börjar "spricka" upp och algerna ser mörka/döende ut.

Blir det mer nitrat i vattnet när alger dör?

Och om detta med att jag tycker algerna dör ut inte har med min phospat reduct att göra, betyder det att denna sorts fosfat remover skulle vara värdelös till saltvatten då?

Har tänkt att köpa rowaphos men tänkte att jag kunde ge denna en chans först o se om det hjälper men det verkar faktiskt göra det.

Bara framrutan och gruset det verkar komma lite grön alger på nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inget som äter upp algerna så får du förr eller senare ut deras näringsämnen i akvariet - ettdera i vattnet eller i substratet. Dock har de bundit en dessa ämnen innan så det är inget nytillskott utan de gamla molekylerna som snurrar en gång till. I varje snurr så får du alltid förluster så under tid försvinner de eller görs oanvändbara. Om du fortsätter och mata samt utökar din belastning innan du fått balans mellan tillförsel och förbrukning så kommer du få ökade värden i vattenkolumnen. Du bör inte utöka fiskantalet om du vill ha ner nitrathalten. Mitt tips med vattenbyten var just att få ner näringsämnena i så låg nivå att det lönar sig med andra insattser.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har slutat mata regelbundet, matar var tredje dag nu, det jag har som äter alger är en gul flavenscens plus ett gäng sniglar och några eremiter (för eremiterna äter väl alger va?) tror jag sett dom göra det från stenarna iaf.

japp har kört på med vattenbyten men nu har saltet tagit slut,(har gjort 3st vattenbyten sedan inlägget skrevs och tycker att provet ser lite ljusare ut men inte speciellt mycket, ligger fortfarande närmare 100 än 50) har bara köpt 4kg i taget förut så nu får det bli antingen 8kg eller en hink, vore skönt med hink men jobbigt när man inte har körkort och måste ta alla tunga saker på bussarna jämt o ständigt!

Och det är slut handlat på fisk och och koraller nu tills jag fått ner nitraten! däremot så funderar jag på att göra mig av med mina två tomater varav den ena är väldigt stor så det borde väl bli mindre belastning om jag gör detta tycker jag, eller det kanske inte ens blir märkbar skillnad?

Mvh

Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och det är slut handlat på fisk och och koraller nu tills jag fått ner nitraten! däremot så funderar jag på att göra mig av med mina två tomater varav den ena är väldigt stor så det borde väl bli mindre belastning om jag gör detta tycker jag, eller det kanske inte ens blir märkbar skillnad?

Mvh

Henrik

Bra val att ta det lite lugnt med nya fiskar och koraller. Karet är ju fortfarande ungt, ge det en ordentligt chans, kanske 3-5 månader till och låt det utvecklas sakta. Efter ett antal vattenbyten så bör du ha 'balanserat' karet med hyggliga värden. Fosfat och nitrat kan dock vara lite kinkigt att hantera med vattenbyten om tillförseln är stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väljer du koraller som stjärnpolyper, xenia och olika läderkoraller så belastar du inte karet utan avlastar så det tycker jag du skall fortsätta med att sätta in. Om du gjort 3 vattenbyten på 25-30 liter och samtidigt dragitner på matningen så skulle jag åtminstone försöka få värdena verifierade eftersom du borde sett en ändring. Gör så här - ta ut 1 liter av akvarievattnet. Mät nitraten. Ta en liter nyblandat vatten som stått under omröring ett dygn ungefär och med samma salthalt - blanda - mät - nu skall värdet ha halverats. Gör om det med att tillsätta 2 liter nyblandat till - nu skall du ha en fjärdedel av värdet. Får du inte de här resultaten så har du en störning i mätningarna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag köpt något som heter Coralife Nitrate Controller, någon som vet ifall detta är effektivt? det är som ett juice paket med något i som man ska stoppa i en filterstrumpa, ska göra det lite senare när jag kommer hem till karet..

Mvh.henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du köpt är zeolith, tror svärd körde med denna sort.

För att det ska fungera effektivt så bör du köra någon kolkälla och skaka om stenarna kraftigt varje/varannan dag + våt skummning.

Har du någon vodka ståendes hemma?, isåfall kan du ju börja dosera på låg dos, hur stort är karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med våt skummning och jag kör med aktivt kol om du menar det som kolkälla?

har ingen vodka hemma men har bara 5minuters promenad till systembolaget, däremot så är jag lite skeptisk till såna där metoder, kan det inte gå helt åt h*lv*t* fel om man inte doserar rätt m.m?

Karet ligger på 250liter och jag kör utan sump, ser ganska tråkigt ut just nu eftersom jag har 3strumpor hängandes i karet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...