Gå till innehåll

Vad är Cyano?


Botan

Rekommenderade inlägg

Cyano är per definition en bakterie. Det ser dock ut som alger i våra kar. Om jag inte tar helt fel så är det den äldsta kända organismen på vår planet, ca 3,5 miljarder år gammal.

Att den har överlevt så länge tyder bara på en enda sak, den är otroligt formbar och därmed svår att bli av med. Ställer till gissel i våra kar eftersom den är ful och allmänt oönskad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många arter av cyanobakterier men den mest hatade i akvariesammanhang är den som bildar röda (eller mörkgröna i vissa fall) mattor. Du har kanske hört begreppet blågröna alger - det är ett gammalt namn på Cyano.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Titta på min bild. Den är från 1983, någon gång mellan juni-aug gissar jag, Akvariet startades upp i april och det fick gå i 3 månader utan djur. Hela karet är täckt av en blå/grön alg. En tunn matta över hela inredning, ofta med mycket luftbubblor i. Det förstog jag inte då men nu, detta är cyano. Kallades även blå/gröna alger. Detta var tecken på 'dåligt' vatten.

Dålig cirkulation, dålig belysning, lång belysningstid, troligen mycket kisel/silikat/fosfat. Men samtidigt mycket näringsfattigt (inga djur på 3 månader, ingen mat, bara påfyllning av avdunstat vatten).

När jag väl fick bort cyanon så fungerade detta kar klockrent ända tills det lades ner runt 1990.

Fråga mig inte hur jag fick bort cyanon för det vet jag inte. Okey, jag skrubbade stenarna under rinnande vatten men det hjälpte ju bara någon månad i taget. Cyanon försvann troligen när jag fick djur i karet och när karet 'mognat'.

PS

Yngligen i stolen är inte jag, det är min son.

DS

post-2676-14468915412619_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hua, du väcker minnen till liv med den bilden Ingemar. Jag har äntligen blivit av med mina sista fläckar och på en del var de svarta så den färgen finns också. Det finns många teorier varför de uppstår och ingen kan med 100% säga varför eftersom de uppstår i näringsrika kar likväl näringsfattiga, ja under allla möjliga förhållanden, en skev fördelning mellan nitrat och fosfatvärden verkar vara en trolig orsak och Lasse har hållt dem stången genom att tillsätta nitrat, jag testade också men då blev det etter värre så de är därför vi ofta står handfallna inför detta problem. Finns medel mot cyano som fungerar bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hua, du väcker minnen till liv med den bilden Ingemar. Jag har äntligen blivit av med mina sista fläckar och på en del var de svarta så den färgen finns också. Det finns många teorier varför de uppstår och ingen kan med 100% säga varför eftersom de uppstår i näringsrika kar likväl näringsfattiga, ja under allla möjliga förhållanden, en skev fördelning mellan nitrat och fosfatvärden verkar vara en trolig orsak och Lasse har hållt dem stången genom att tillsätta nitrat, jag testade också men då blev det etter värre så de är därför vi ofta står handfallna inför detta problem. Finns medel mot cyano som fungerar bra.

Var inte meningen att väcka gamla mardrömmar till liv. Din teori om skev balans mellan fosfat och nitrat tror jag på. Karet på bilden hade säkerligen otroligt hög fosfat och ett nitratvärde som var lika lågt som kranvattnet (2-5 mg/l?).

Jag innbillar mig att det finns en cyanobakterie för varje tillfälle, ljus - inget ljus, morgon - kväll, cikrulation - ingen cirkulation, samt alla andra lägen vi kan tänka oss. Min teori bygger jag på cyanons förmåga att överleva i miljarder år, den fixar alla lägen.

Det vi idag kallar för cyanoutbrott är ingenting jämfört med bilden, dessbättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej allihopa

Över allt läser jag om Cyano. Vad är det?

Mvh Botan

Cyano är det en bakterie med två mkt speciella egenskaper för att vara en bakterie. Dels kan den likt alger fotosyntetisera, dvs lever på ljuset, och dels kan den fixera luftens kvävgas. det är två orsaker till att den är såpass livskraftig, och för oceanen så viktig organism.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En god vän till mej som forskar på just Cyanobakteria säger till mej att stor del av det vi kallar Cyanobakteria i själva verket är sulfitreduktiv bakteria. Detta främjas av hög cirkulation och stora vattenbyten. Han hävdar att våra kar ofta blir övermättade på sulfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En god vän till mej som forskar på just Cyanobakteria säger till mej att stor del av det vi kallar Cyanobakteria i själva verket är sulfitreduktiv bakteria. Detta främjas av hög cirkulation och stora vattenbyten. Han hävdar att våra kar ofta blir övermättade på sulfat.

hej ted

Vi kanske inte skall lägga oss på den nivån i just denna tråd, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Vill du förklara lite närmare?:)

Cyanobakerien är ju aerob o använder syrgas som elektronmottagare...menar du att de finns anaeroba varianter som använder SO4 som elektronmottagare o alltså bildar svavelväte..??

Många svavelbakterie gör ju detta...men finns de cyanobakt som gör de??... om dom då lever i en anaerob miljö...hur går de ihop med att dom bildar syrgas vid fotosyntesen. Snälla, förklara?:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan jag ha fått Cyano. Jag har en mörk röd bädd på gruset så sprider sig mer och mer. Vad kan det vara? Cyano?

Ja absolut. Sug bort det när du byter vatten. Stör det dagligen med en 'pinne'. Förövrigt läs på i de trådar som handlar om erfarenheter om cyano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ha ... hur få bort? Köpa bote medel?

du kommer få många svar.

Mina tankar är dessa:

cyano beror på en störd balans i akvariets mikroflora. Detta uppstår mkt lätt i ett nystartat akvarium, så om du har bara LITE cyano, o ett rätt så nytt akvarium, så gör INGENTING. Drabbas inte av panik o häll inte i en massa mystiska preparat. De kan förstöra mer. Om akvariet är inkört däremot (äldre än kanske 9 månader) o du ändå får cyano så är de lite värre...då kan de ju vara ett underliggande fel, överbelastning..fel mikroflora återigen mm. Då skulle jag försöka ta till alla knep som hör till vanlig sund skötsel, såsom tät rengöring av filter, noggrant underhåll av sandbädden med sniglar, stjöstjärnor. Kraftig skumning. Minska på matning. Dosera bakterier, installera fosfatfilter mm. Allt som har med god skötsel att göra. Om detta inte heller hjälper(vid ett inkört akvarium alltså) o problemen är stora skulle jag startat om...om problemen är mindre(fortfarande inkört akvarium) skulle jag övervägt ett av de nyare medlen.

men som sagt: grundregeln...gör inget förhastat, sköt akvariet noga, o undvik preparat så långt de bara är möjligt.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller prova Lasse metoden att tillsätta nitrat .OBS samtidigt suga ut så mycket cyano som möjligt under en vecka . Byt en en hink vatten om dan i 7-10 dar .

Mina Cyanos försvann på detta sett.

Men kom ihåg det finns fler sett att flå en en katt

Mvh Forsberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej ted

Vi kanske inte skall lägga oss på den nivån i just denna tråd, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Vill du förklara lite närmare?:)

Cyanobakerien är ju aerob o använder syrgas som elektronmottagare...menar du att de finns anaeroba varianter som använder SO4 som elektronmottagare o alltså bildar svavelväte..??

Många svavelbakterie gör ju detta...men finns de cyanobakt som gör de??... om dom då lever i en anaerob miljö...hur går de ihop med att dom bildar syrgas vid fotosyntesen. Snälla, förklara?:)

Mvh

Jonas

Gör en sökning med google orden : Sulfit reduktiv bakteria så får du dina svar. Jag har försökt få min vän att skriva här men han är inte intresserad alls tyvärr. Och jag klarar inte fylla mitt huvud med de långa ramser av kemi som han drar när man frågar honom. Däremot finns det massa att hitta på internet om detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör en sökning med google orden : Sulfit reduktiv bakteria så får du dina svar. Jag har försökt få min vän att skriva här men han är inte intresserad alls tyvärr. Och jag klarar inte fylla mitt huvud med de långa ramser av kemi som han drar när man frågar honom. Däremot finns det massa att hitta på internet om detta.

ok;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör en sökning med google orden : Sulfit reduktiv bakteria så får du dina svar. Jag har försökt få min vän att skriva här men han är inte intresserad alls tyvärr. Och jag klarar inte fylla mitt huvud med de långa ramser av kemi som han drar när man frågar honom. Däremot finns det massa att hitta på internet om detta.

så..nu har jag funderat klart över detta;):

menar verkligen din kompis att cyanobakterierna kan reducera sulfat??

Jag tror de har skett en missuppfattning här:

Det finns massor av bakterier som kan reducera sulfat, SO4, o dom kallas precis som du skriver sulfatreduktiva bakterier. det är en stor grupp bakterier, där listan med namn kan göras lång. Dessa bakterier är anaeroba, för det är ju sulfat som används som elektronmottagare istället för syrgas.

Cyano är ju nåt helt annat, o jag har inte hittat att dom skulle kunna reducera sulfat. Orsaken är ju den att cyano är aerob, och syrgas är så otroligt mkt lättare för bakterien att använda som elektronmottagare än sulfat, ÄVEN om bakterien så att säga skulle kunna använda sulfat. Så jag tror inte att cyano reducerar sulfat...men jag tror inte din kompis menade det heller, utan att han har nog helt enkelt talat om sulfatreducerande bakterier som en egen grupp...för den gruppen är jättestor o har en enorm betydelse i oceanen...(o kanske akvariet med...det är mer än jag vet dock;))

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så..nu har jag funderat klart över detta;):

menar verkligen din kompis att cyanobakterierna kan reducera sulfat??

Jag tror de har skett en missuppfattning här:

Det finns massor av bakterier som kan reducera sulfat, SO4, o dom kallas precis som du skriver sulfatreduktiva bakterier. det är en stor grupp bakterier, där listan med namn kan göras lång. Dessa bakterier är anaeroba, för det är ju sulfat som används som elektronmottagare istället för syrgas.

Cyano är ju nåt helt annat, o jag har inte hittat att dom skulle kunna reducera sulfat. Orsaken är ju den att cyano är aerob, och syrgas är så otroligt mkt lättare för bakterien att använda som elektronmottagare än sulfat, ÄVEN om bakterien så att säga skulle kunna använda sulfat. Så jag tror inte att cyano reducerar sulfat...men jag tror inte din kompis menade det heller, utan att han har nog helt enkelt talat om sulfatreducerande bakterier som en egen grupp...för den gruppen är jättestor o har en enorm betydelse i oceanen...(o kanske akvariet med...det är mer än jag vet dock;))

Mvh

Jonas

Jo, Precis Sulfat reduktiv bakteria är något helt annat men vad min vän menar är att det vi kallar Cyano ofta inte alls är det utan vi tar för givet att det är det. Han har arbetat med sin Cyano i väldigt många år och varje gång man tar upp det så börjar han mala formler o det upphöjt till det osv tills man tappar bort sig helt o hållet. I det stora hela så är det han säger att när inte vatten byten hjälper eller när du får "cyano" på ett pump insug till exempel så skall man nog inte leta botemedel i Cyanotrådar. Eftersom de här gillar precis vad cyano ofta enligt huskurer försvinner av. Stora vatten byten med mera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, Precis Sulfat reduktiv bakteria är något helt annat men vad min vän menar är att det vi kallar Cyano ofta inte alls är det utan vi tar för givet att det är det. Han har arbetat med sin Cyano i väldigt många år och varje gång man tar upp det så börjar han mala formler o det upphöjt till det osv tills man tappar bort sig helt o hållet. I det stora hela så är det han säger att när inte vatten byten hjälper eller när du får "cyano" på ett pump insug till exempel så skall man nog inte leta botemedel i Cyanotrådar. Eftersom de här gillar precis vad cyano ofta enligt huskurer försvinner av. Stora vatten byten med mera.

då förstår jag vad du menar...visst kan de va så...att när vi tror det är cyano så är det en annan bakterie..tex den sulfatreduktiva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men får man en cyanofläck på sanden brukar det bildas en svart svavelhaltig fläck på undersidan.

Är det en annan bakterieart på undersidan eller kan cyano göra båda delarna?

Aerob + Anaerob med näringstransport mellan skikten?

jag tror det är en annan bakterie isåfall under cyanon. Åtminstone har jag inte i litteraturen kunnat hitta nånstans att cyano skulle bilda svavelväte..Jag har fattat det som att den egenskapen förekommer endast hos speciella bakterier, som i o för sej säkert finns i ett akvariums anaeroba zoner.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...