wizz Postat 3 maj 2008 Postat 3 maj 2008 Hej alla .. Har just hämtat mitt kar från Borås och hadde med 2st 20 liters rena dunkar.Fick med LS och fiskarna som gått i karet sedan Nov-07 så när jag väl kom hem så monterade jag upp allt och lade i LS fylde med vattnet jag fick med samma som hela tiden varit i karet. Samt fyllde på med nytt rent vatten ca 5 liter. Sedan fick jag med en hydrometer ( billig i plast med mätsticka )Så nu efter ca: 2timmar som jag kört karet utan fisk i och med LS så tänkte jag kolla av salthalten.Mätaren slog i topp Och jag vet att dom inte är tillförlitliga men hur skall jag göra nu? Menar att salthalten kan ju inte toppa då det jag gjort har varit att använda samma vatten som var i karet samt fyllt på med rent söt vatten 5 liter.. Hoppas på snabb hjälp.. har ingen möjlighet att testa mitt vatten någon annan stans Citera
Sillen Postat 3 maj 2008 Postat 3 maj 2008 Jag skulle fråga om det finns någon i närheten som har refraktometer som du kan testa hos. Jag gissar att du har en vipparm mätare precis som förra ägeren hade. Dock inte samma.Vad du kan göra under tiden är att blanda 0,5 l saltvatten där du vet exakta förhållandena och sedan testa om din mätare visar rätt.Denna artikel kan vara bra att läsa i också för att blanda rätt!https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=236482#post236482 Citera
_Manne_ Postat 3 maj 2008 Postat 3 maj 2008 där var inte någon luftbubbla på "armen" i hydrometern ? Citera
Sillen Postat 3 maj 2008 Postat 3 maj 2008 Jag har ändrat din rubrik lite så att den visar ditt problem tydligare vilket brukar ge mer hjälp! Citera
NephruruS Postat 3 maj 2008 Postat 3 maj 2008 min mätare brukar slå i topp och sedan sakta sjunka ner till den halten mitt vatten ligger på.kollade du direkt och hällde ut vattnet eller avvaktade du några sekunder innan du tömde den igen? testa att tvätta av hydrometern med ättika och sötvatten annars, brukar va bra att göra det med jämna mellan rumMvh Citera
wizz Postat 3 maj 2008 Författare Postat 3 maj 2008 Tack.. skall kolla med en halvliter så får jag se vad jag får för värde..Måste fråga.. Jag fyller hydrometern och tar upp den ur karet skall jag sedan låta den stå en stund ? för att se om den stabiliserar sig ? Tänk på att det är mitt första salt kar. Citera
wizz Postat 3 maj 2008 Författare Postat 3 maj 2008 Sköljde ur hydrometern och testade om i karet och fick då värde 1,019 så lite låg halt skall det inte ligga på typ 1,022 - 1,024 ? Skall jag blanda i lite mer salt eller räcker det med det vatten fisken nu fins i för att höja halten ? vad händer med fisken vid för låg salt halt ? har för mig jag läste det här att dom äter mindre och blir mindre aktiva .. är det så ? Citera
_Manne_ Postat 3 maj 2008 Postat 3 maj 2008 du bör höja lite till.. dock ska du inte blanda direkt akvariet.. blandas i annan balja och låt det cirkulera ett dygn innan du häller i det.. mvh manne Citera
wizz Postat 3 maj 2008 Författare Postat 3 maj 2008 Ok.. men hur länge klara sig fiskarna ? just nu ligger dom i var sin påse.. och skall det cirkulera ett dygn klara sig fisken i påse eller kan jag lägga in dom i karet ? Citera
_Manne_ Postat 3 maj 2008 Postat 3 maj 2008 dom får du långsamt koppa in.. ta ett tex deciliter mått från akvarievattnet o pytsa i påsarna , vänta och gör det igen om o om igen.. sen får du släppa ut dom i baljan.. mvh manne Citera
wizz Postat 3 maj 2008 Författare Postat 3 maj 2008 Ok.. så jag kan altså släppa i dom idag.. och fylla på med blandat saltvatten i morgon ? år jag rätt ute.. Har en fråga till .. fick med en extra pump som man kan sätta i fach 4 där det idag ligger lite biobollar och keramig rör i påse.. men skulle den pumpen fungera ?.. slänger upp info och en bild snart..Det är en AquaClear 70 som ger 1514liter per timma. här är bilden på den.. Citera
wizz Postat 3 maj 2008 Författare Postat 3 maj 2008 Gjorde ett nitrit test som då visade < 0,3 så det skall vara stabilt. har inte mer jag just nu kan testa men får köpa på mig lite mer tester .. tips på bra tester att ha hemma.. Citera
NephruruS Postat 3 maj 2008 Postat 3 maj 2008 nitritet ska ligga på 0 annars finns det risk för att fiskarna dör för dig tyvärr.. Citera
Sillen Postat 3 maj 2008 Postat 3 maj 2008 Du måste läsa på massor nu. Vad det gäller kemin kan du börja här!https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17505 Citera
wizz Postat 3 maj 2008 Författare Postat 3 maj 2008 Jo jag hadde ett test som visade att om färgen var gul så var det < 0,3 så mdå ligger det under.. 0,3 vilket jag förmodar är så nära noll som möjligt.. jag skall läsa på och hoppas på att få lite tips på test utrustning att köpa.. Citera
Sillen Postat 3 maj 2008 Postat 3 maj 2008 Be att få komma hem till någon och se på hur de har gjort och gör. Det är inte så helt lätt att tala om för dig vad du ska ha och inte.Dock tycker jag att du ska ha följande minst:Saltmeter, helst refraktometerpH testNitrit testNitrattestAmmoniakSefan beror det på vad du ska ha i karet men då ,åste du läsa på massor. Läs ett gäng trådar här bland mitt första akvarium, artiklar här och sedan en nybörjarbok. Citera
bläckis Postat 3 maj 2008 Postat 3 maj 2008 min mätare brukar slå i topp och sedan sakta sjunka ner till den halten mitt vatten ligger på.kollade du direkt och hällde ut vattnet eller avvaktade du några sekunder innan du tömde den igen? testa att tvätta av hydrometern med ättika och sötvatten annars, brukar va bra att göra det med jämna mellan rumMvhgör som neohurus säger det brukar funka Citera
Lasse Postat 3 maj 2008 Postat 3 maj 2008 Mikael - ingen panik med nitriten - den är betydligt ogiftigare i saltvatten än i sötvatten för fisk. Starta bara karet långsamt nu - köp en bakterietillsats och lägg i varje dag (det fungerar med nitriveck exempelvis) - mata inte mer än några korn var tredje dag.MVH Lasse Citera
wizz Postat 4 maj 2008 Författare Postat 4 maj 2008 Ok lasse skall följa ditt råd. Och se vad som händer ! Fiskarna som jag koppat in lade jag ner i karet igår kväll och diretk så stack dom bakom en sten och gömde sig. Senare under kvällen var dom framme och samma nu på morgonen skall se om jag kan fånga dom på bild. Citera
wizz Postat 4 maj 2008 Författare Postat 4 maj 2008 Ok.. så jag kan altså släppa i dom idag.. och fylla på med blandat saltvatten i morgon ? år jag rätt ute.. Har en fråga till .. fick med en extra pump som man kan sätta i fach 4 där det idag ligger lite biobollar och keramig rör i påse.. men skulle den pumpen fungera ?.. slänger upp info och en bild snart..Det är en AquaClear 70 som ger 1514liter per timma. här är bilden på den.. Fick inget svar på om denna pumpen skulle kunna användas i karet för att få bättre cirkulation, och sätta den i fack 4 . Eller skall jag skaffa någon annan och i så fall vilken ? Citera
Lasse Postat 4 maj 2008 Postat 4 maj 2008 HejSom Clownhotellat är konstruerat från början så bestäms flödet i bakfacket i stort sett av skummarpumpen som sitter i fack 1. Sätter du i denna kraftiga pump i fack fyra så riskerar du att tömma bakfacket eller att bara få vatten att gå via det extra hålet i fack fyra och utsrömningen - alltså ingen filtrering men du får en bra skjuts på vattnet. Eventuellt kan du ju ta upp något inflöde i fack 3 och utnyttja det för filtrering men det bästa är att du provar dig fram till något som fungerar. Pumpen är väl kraftig - men den går ju att reglera - själv använder jag en EHEIM power compact 1000 liter i fjärde facket och skummaren och dess pump är borttagen.MVH Lasse Citera
wizz Postat 4 maj 2008 Författare Postat 4 maj 2008 Ok.. tack för svaret har du lite bilder på hur ditt ser ut idag då det gäller de bakre facken ? samt hur ser karet ut idag ? har du någon färsk bild ? Citera
Lasse Postat 4 maj 2008 Postat 4 maj 2008 Det är din tråd men här är tre bilderHeldelbakre delMVH Lasse Citera
wizz Postat 4 maj 2008 Författare Postat 4 maj 2008 Snyggt ... menar det riktigt snyggt... så bra får jag nog inte mitt men som sagt det är det första karet jag kör saltvatten i och hoppas det skall ta sig.. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.