Gå till innehåll

Akut hjälp.. Clownhotell - Salinitet


wizz

Rekommenderade inlägg

Hej alla ..

Har just hämtat mitt kar från Borås och hadde med 2st 20 liters rena dunkar.

Fick med LS och fiskarna som gått i karet sedan Nov-07 så när jag väl kom hem så monterade jag upp allt och lade i LS fylde med vattnet jag fick med samma som hela tiden varit i karet.

Samt fyllde på med nytt rent vatten ca 5 liter.

Sedan fick jag med en hydrometer ( billig i plast med mätsticka )

Så nu efter ca: 2timmar som jag kört karet utan fisk i och med LS så tänkte jag kolla av salthalten.

Mätaren slog i topp :( Och jag vet att dom inte är tillförlitliga men hur skall jag göra nu?

Menar att salthalten kan ju inte toppa då det jag gjort har varit att använda samma vatten som var i karet samt fyllt på med rent söt vatten 5 liter..

Hoppas på snabb hjälp.. har ingen möjlighet att testa mitt vatten någon annan stans :(

DSC00491.JPG

DSC00492.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle fråga om det finns någon i närheten som har refraktometer som du kan testa hos. Jag gissar att du har en vipparm mätare precis som förra ägeren hade. Dock inte samma.

Vad du kan göra under tiden är att blanda 0,5 l saltvatten där du vet exakta förhållandena och sedan testa om din mätare visar rätt.

Denna artikel kan vara bra att läsa i också för att blanda rätt!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=236482#post236482

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min mätare brukar slå i topp och sedan sakta sjunka ner till den halten mitt vatten ligger på.

kollade du direkt och hällde ut vattnet eller avvaktade du några sekunder innan du tömde den igen?

testa att tvätta av hydrometern med ättika och sötvatten annars, brukar va bra att göra det med jämna mellan rum

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack.. skall kolla med en halvliter så får jag se vad jag får för värde..

Måste fråga..

Jag fyller hydrometern och tar upp den ur karet skall jag sedan låta den stå en stund ? för att se om den stabiliserar sig ?

Tänk på att det är mitt första salt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sköljde ur hydrometern och testade om i karet och fick då värde 1,019 så lite låg halt skall det inte ligga på typ 1,022 - 1,024 ?

Skall jag blanda i lite mer salt eller räcker det med det vatten fisken nu fins i för att höja halten ? vad händer med fisken vid för låg salt halt ? har för mig jag läste det här att dom äter mindre och blir mindre aktiva .. är det så ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.. så jag kan altså släppa i dom idag.. och fylla på med blandat saltvatten i morgon ? år jag rätt ute..

Har en fråga till .. fick med en extra pump som man kan sätta i fach 4 där det idag ligger lite biobollar och keramig rör i påse.. men skulle den pumpen fungera ?.. slänger upp info och en bild snart..

Det är en AquaClear 70 som ger 1514liter per timma.

här är bilden på den..

DSC00493.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde ett nitrit test som då visade < 0,3 så det skall vara stabilt. har inte mer jag just nu kan testa men får köpa på mig lite mer tester .. tips på bra tester att ha hemma..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag hadde ett test som visade att om färgen var gul så var det < 0,3 så mdå ligger det under.. 0,3 vilket jag förmodar är så nära noll som möjligt.. jag skall läsa på och hoppas på att få lite tips på test utrustning att köpa..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Be att få komma hem till någon och se på hur de har gjort och gör. Det är inte så helt lätt att tala om för dig vad du ska ha och inte.

Dock tycker jag att du ska ha följande minst:

Saltmeter, helst refraktometer

pH test

Nitrit test

Nitrattest

Ammoniak

Sefan beror det på vad du ska ha i karet men då ,åste du läsa på massor. Läs ett gäng trådar här bland mitt första akvarium, artiklar här och sedan en nybörjarbok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min mätare brukar slå i topp och sedan sakta sjunka ner till den halten mitt vatten ligger på.

kollade du direkt och hällde ut vattnet eller avvaktade du några sekunder innan du tömde den igen?

testa att tvätta av hydrometern med ättika och sötvatten annars, brukar va bra att göra det med jämna mellan rum

Mvh

gör som neohurus säger det brukar funka ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mikael - ingen panik med nitriten - den är betydligt ogiftigare i saltvatten än i sötvatten för fisk. Starta bara karet långsamt nu - köp en bakterietillsats och lägg i varje dag (det fungerar med nitriveck exempelvis) - mata inte mer än några korn var tredje dag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok lasse skall följa ditt råd.

Och se vad som händer !

Fiskarna som jag koppat in lade jag ner i karet igår kväll och diretk så stack dom bakom en sten och gömde sig.

Senare under kvällen var dom framme och samma nu på morgonen skall se om jag kan fånga dom på bild.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.. så jag kan altså släppa i dom idag.. och fylla på med blandat saltvatten i morgon ? år jag rätt ute..

Har en fråga till .. fick med en extra pump som man kan sätta i fach 4 där det idag ligger lite biobollar och keramig rör i påse.. men skulle den pumpen fungera ?.. slänger upp info och en bild snart..

Det är en AquaClear 70 som ger 1514liter per timma.

här är bilden på den..

DSC00493.JPG

Fick inget svar på om denna pumpen skulle kunna användas i karet för att få bättre cirkulation, och sätta den i fack 4 .

Eller skall jag skaffa någon annan och i så fall vilken ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Som Clownhotellat är konstruerat från början så bestäms flödet i bakfacket i stort sett av skummarpumpen som sitter i fack 1. Sätter du i denna kraftiga pump i fack fyra så riskerar du att tömma bakfacket eller att bara få vatten att gå via det extra hålet i fack fyra och utsrömningen - alltså ingen filtrering men du får en bra skjuts på vattnet. Eventuellt kan du ju ta upp något inflöde i fack 3 och utnyttja det för filtrering men det bästa är att du provar dig fram till något som fungerar. Pumpen är väl kraftig - men den går ju att reglera - själv använder jag en EHEIM power compact 1000 liter i fjärde facket och skummaren och dess pump är borttagen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...