Gå till innehåll

Lindholm 800 liter inbyggt akvarium


lindholm

Rekommenderade inlägg

Hej

här är mitt senaste akvarieprojekt

ca 800 liter

botten är 150x80 med två vinklade hörn i framkant med sidorutor 60 cm, höjden är 72 cm med ca 67 cm vatten höjd. Ytavrinning. Akvariet är inbyggt i en alkov i lägenheten. Börjar med en bild från idag, jag har bilder av byggandet och mera detaljer i kommande inlägg.

post-1662-14468915472085_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariebygget började med ny lägenhet som (delvis) valdes för en passande alkov i hallen, 200x60 cm där dessutom var möjligt att koppla in vatten från köket.

I alkoven byggdes en bottenplatta. Därefter drogs kallvatten och avlopp in, Osmos med egen rördragning, hela botten och väggen fick en våtrumsmatta. Ställningen specialbyggdes liksom akvariet.

post-1662-14468915472293_thumb.jpg

post-1662-14468915472488_thumb.jpg

post-1662-1446891547271_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har limmat BTN slimline på sidorna och bakrutan för att täcka ev luckor mellan stenar och koraller. Den går inte ner till botten där det ändå kommer vara täckt med sten. Mycket nöjd med resultatet av BTN som det nu börjar det växa kalkalger på.

Akvariet fick sten, lite koraller och några fiskar från mitt 375 liters som gått på sparlåga senaste tiden i väntan på detta kar. Desstuom kompletterade jag med några stora "döda" stenar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köket ligger på "andra sidan väggen" till vänster om osmosanläggningen och stålvasken. Köket helrenoverades så då passade jag på att få ett avlopp och en kallvattenslang installerat (borrat genom väggen och draget ca 3 meter till kökets diskbänk/diskmaskin). Golvbrunn gick tyvärr inte att få till (hade varit perfekt) men med bottenplattformen och våtrumsmatta så finns det nästan 10 cm kanter innan ett läckage rinner ut på parketten. Hela inbyggnationen är inte riktigt klar, väntar på luckorna och en dörr (det blir en smal dörr för ingången till vattenvasken). Ganska skönt att ha vatten och avlopp brevid akvariet, inga mer slangar till badrummet när det ska bytas vatten. Dessutom finns en frånluftventil i toppen på taket ovanför akvariet, dock en sådan som endast får ha självdrag så jag får se om det räcker under sommaren med metallhalogenen på full fart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lite nya bilder från Juni 08

testar balling light systemet och har överdoserat så där lagom... nu har jag 500 i Ca, 1500 i Mg och 8-9 i Kh... nu har jag stängt av Ca och Mg, körde med grundreceptet och 160ml/dygn av varje. Så blir det när man inte hinner testa varje dag men korallerna och fiskarna verkar inte bry sig ännu, jag har nog tåliga djur

Har installerat en ny sump och håller på att bygga pvc

post-1662-14468915636485_thumb.jpg

post-1662-14468915636628_thumb.jpg

post-1662-14468915636755_thumb.jpg

post-1662-14468915636923_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hej

Lite uppdatering

Ballingen börjar fungera någorlunda (värdena är ok) och här är lite färska bilder, det växer!

Lite nya fiskar har flyttat in bla så finns nu

2 Clowner (GSM)

2 Kejsare (Bicolor)

4 Gula Kirurger

6 Hepatus Kirurger

10 Grön Chromis

En putsarfisk, en hökfisk och en N.Decora

5 räkor

post-1662-14468915963992_thumb.jpg

post-1662-14468915964186_thumb.jpg

post-1662-14468915964386_thumb.jpg

post-1662-14468915964588_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer bilder på teknik kommer snart, det är inte riktigt klart (just nu ligger tunze streamkontroller, el mm, och nivågivaren på golvet till vänster om akvariet (utanför ställningen för att undvika vattenrisk, allt detta ska skruvas upp på väggen).

Teknik som jag kör med är 2 stream (en i varje bakkant delvis gömda) och en red dragon mini (3500 liters) i sumpen som sprutar ut vattnet via två munstycken strax under vattenytan. Jag har en överrinning med två separata rör, ett 32 mm och ett 40mm som backup (har en ventil på 32mm, det sväljer mycket mer vatten än pumpen pumpar upp).

Jag har en Bubble King mini skummare också, ska fixa lite bilder på sumpen,

Tunze nivåkontroll i sumpen för osmosvatten. Balling enl fauna marin med grotech 3-kanalspump.

Kirurgerna är som synes små och stimmar med gröna chromisar, vi får se när de blir större men jag tror det ska gå bra med hepatusarna ett bra tag till. I nuläget så är det inga problem med varken de gula (4st) eller hepatusarna, visst markerar de rang ibland och kivas lite men de bråkar inte speciellt mycket och alla är framme och äter tillsammans när det är mat, ingen är "mobbad".

visst är hökfisken cool, han har klart kul uppsyn och är en liten rolig filur, ska försöka köpa en partner till honom/henne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Hej

dags för en uppdatering med lite färska bilder här är en bild från utrymmet till höger om akvariet där jag har ett handfat, en del av elen och tunze styrningen samt en osmostank kopplad med automatisk överrinning i handfatets utlopp och sedan automatpåfyllning av akvariet

under akvariet syns en sump med skummare, tre ballingdunkar och till höger ett ca 125 liters akvarium för att blanda nytt saltvatten i, detta har också en inkoppling på osmosvattenöverrinningen så jag ska sätta på osmosen och glömma bort den utan att det rinner över någonstans.

post-1662-14468916796213_thumb.jpg

post-1662-14468916796478_thumb.jpg

post-1662-14468916796667_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är några fler bilder, med bla en fin grön sarcophyton inhandlad på triton för någon månad sedan. Acropororna växer så det knakar och jag har fraggat lite på den blå/gröna med babyblå toppar. Min röda ricordea har tyvärr inte delat sig ännu. Clownerna och räkorna ynglar av sig. Några av bilderna är från januari och några från idag.

post-1662-1446891679685_thumb.jpg

post-1662-14468916797056_thumb.jpg

post-1662-14468916797243_thumb.jpg

post-1662-14468916797431_thumb.jpg

post-1662-144689167978_thumb.jpg

post-1662-14468916797989_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Något om innehållet i karet, har tittat i reeflex om ni undrar över "siffrorna"

Entacmea quadricolor, Bubble-tip anemon, rosa-röd

Heteroxenia fuscescens

Xenia umbellata

Sarcophyton sp. 03

Sarcophyton glaucum

Anthelia sp. 04

Montipora, röd, lila och grön med lila kanter

Seriatopora hystrix

Acropora blå, grön, grå med babyblå toppar, och en tablebyggande rosa

Pavona cactus grön

Discosoma sp Blå, lila, grön randig, mörkröd, metallic röd

Rhodactis sp. 06

Ricordea florida grön och rosa med blå kanter grönmun

Ricordea yuma röd (hot pink), och grön

Parazoanthus sp. 01 -

Zoantus sp, gröna, rosa och ljusgröna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

en kul gammal bild från förra sommaren när jag köpte de gula kirurgerna, och inte hade någon putsarfisk eller putsarräkor.

Köpte en putsarfisk som fick viss uppmärksamhet, hela stimmet jagade honom i flera timmar "klia mig, klia mig" (bilden är inte helt skarp)

post-1662-14468917002823_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens lista på fiskar och räkor:

Premnas epigrammata 2 st (lekpar)

Centropyge bicolor - Blågul dvärgkejsarfisk 2st

Paracanthurus hepatus - Palettkirurgfisk 6st

Zebrasoma flavescens - "Gul kirurgfisk" 4st

Synchiropus stellatus

Chromis atripectoralis 10 st

Neocirrhites armatus

Nemateleotris magnifica 4 st

Labroides dimidiatus

Lysmata debelius 5 st

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...