Gå till innehåll

Hippocampus Barbouri


Irene M

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...

I går släppte jag ut tre av bebisarna med föräldrarna. Ja dom är väl inte bebisar direkt längre.... Dom har simmat runt och undrérsökt allt i karet. Dom har också smakat på precis allt! Tom caulerpan. Den var inte god :ler:. Sen upptäckte en av ungarna att det fanns något bakom power headen. Vilket himla liv det blev! Gobisarna som precis lagt ägg igen blev rånade och gick till attack! Sjöhästar har den förmåga att i stället för att fly så håller dom fast sig ännu mer! Jag fick gå emellan och stänga av pumpen och hålla gobisarna borta tills bebisen tillslut simmade iväg. Vilken kalabalik!

https://www.saltvattensguiden.se/galleri/data/500/medium/attack.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Irene!

Jag har precis startat upp dedikerat hästkar, har haft hästar förr i liten skala, men nu blir det 320 liter!

Vad tror du om cirkulationen i ett sånt kar, funkar 1000 l/h i botten på karet och 1000 l/h i ena topphörnan?

Vilken temperatur kör du i ditt kar?

Och sist, har du några sjöhästar till salu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Irene!

Jag har precis startat upp dedikerat hästkar, har haft hästar förr i liten skala, men nu blir det 320 liter!

Vad tror du om cirkulationen i ett sånt kar, funkar 1000 l/h i botten på karet och 1000 l/h i ena topphörnan?

Vilken temperatur kör du i ditt kar?

Och sist, har du några sjöhästar till salu?

Det beror ju lite på hur ditt kar ser ut och om du tänker köra båda pumparna samtidigt. Man brukar rekommendera styrkan på pumpen "vattenvolymen x 3" ungefär. Sjöhästarna ska inte ha för strömt vatten. Dessutom skall pumpen helst vara en power head. Alltså inte streamertyp. JAg har en 1200 l/h i mitt 360 liters akvarium. Funkar perfekt.

Jag har tropiska hästar och har en temperatur på 23 grader ungefär.

Inga sjöhästar till salu just nu men kommer att ha några leveransklara om några veckor...

... Kanske... :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bra svar. Båda mina pumpar jag tänkt använda är powerheads, den ena diffuseras väldigt mycket av stenen, och skapar däför inte så mycket strömmar. Sedan den andra är riktad rakt mot framrutan, uppe till höger (sett framifrån).

Vad kör du för belysning? Sist jag hade hästar (Reidi) så var de ganska gula hos handlaren, och mer svarta hos mig. Detta beror väl på ljus, omgivande material och välbefinnande?

Och vad ger du dina att äta, bara mysis eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir nog bra med pumparna. du får prova dig fram.

JAg har två vanliga lysrör, arcadia marine white och Aqua Glo.

Sjöhästar är som kameleonter. Ändrar färg efter omgivning. Ljuset och maten har ingen större betydelse. Se till att ha färgglada saker i akvariet och en färgad bakgrund. Har du svart bakgrund och levande sten och inget annat i akvariet kommer se gulaste reidi att bli grå. Lägg i några plastkoraller och byt till en marinblå bakgrund blir dom snart gula igen.

Mina får fryst mysis morgon och kväll samt berikad artemia några gånger varje vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...