leucosternon Postat 10 maj 2008 Dela Postat 10 maj 2008 Jag har blivit så jäkla sugen på att skaffa en Sohal, men det funkar väl inte i ett 540l, där det dessutom redan går en Leucosternon. Törs man prova eller är det bara djurplågeri ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DSB Postat 10 maj 2008 Dela Postat 10 maj 2008 Min pesonliga åsikt är att akvariet är för litet för en fullvuxen sådan, men även dess beteende gör ju att den kräver en större burk med mycket simmutrymme. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 11 maj 2008 Dela Postat 11 maj 2008 Jag har blivit så jäkla sugen på att skaffa en Sohal, men det funkar väl inte i ett 540l, där det dessutom redan går en Leucosternon. Törs man prova eller är det bara djurplågeri ?Med ett så stort akvarium kan de definitivt gå. Köp en rätt så liten, så du kan ha den ett bra tag. den vitbröstade kan vara tuff i början, men arterna är en bit ifrån varann(värre med japonicus, achilles, glaucopareus), så klarar bara sohalen den första tiden, så funkar det säkert sen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 11 maj 2008 Dela Postat 11 maj 2008 Jag anser inte att min Sohal på runt 18cm har tillräckligt med plats i mitt akvarie på 935 liter !Att sedan ha en Acanthurus till i finns inte i min bok.Tyvärr, fina fiskar båda två men dom simmar väldigt mycket och tar stora revir. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
leucosternon Postat 11 maj 2008 Författare Dela Postat 11 maj 2008 Hej på er!Som jag ser det finns det bara en utväg, att göra som Patrik och bygga ett 5000l akvarium!!!!!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DSB Postat 11 maj 2008 Dela Postat 11 maj 2008 Hej på er!Som jag ser det finns det bara en utväg, att göra som Patrik och bygga ett 5000l akvarium!!!!!!tycker jag låter som en bra plan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 11 maj 2008 Dela Postat 11 maj 2008 helt klart, patrik är nog den ende som kan ha en fullvuxen sohal av oss! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 11 maj 2008 Dela Postat 11 maj 2008 Hej på er!Som jag ser det finns det bara en utväg, att göra som Patrik och bygga ett 5000l akvarium!!!!!!man behöver inte ha fullvuxna fiskar...du kan ha en fisk länge innan den växer ur akvariet...om du har turen att ha fisken så länge så är det ett angenämt problem..då kan du sälja den.Jag har en liten lecusternon o en liten imerator i ett 225 l kar!!...dom är fantastiska, dom trivs o ger mej massor. Fiskar växer långsamt o i viss mån efter akvariet. dessa fiskar som ändå är riktigt stora, kommer jag kunna ha länge innan dom växer ut. de där med storlekssnacket tyclker jag en en klar överdrift, om man köper små ex från början alltså. de har funkat för mej i 20 år...men om du vill ha fisken i 5 år...visst...då kanske de kan bli svårt...men du kan ha rätt mkt glädje av dessa fiskar i 3 år också Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DSB Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Min Sohal var ca 10 cm när jag köpte den växte förhållande vis långsamt i början, men när jag skaffade större pellets av OC Formula Two så växte det oehört snabbt . Nu är den om man räknar med stjärtspetsarna runt 35 cm, den verkar dock växa betydligt långsammare efter att den nått nuvarande storlek.(du kan ju även svälta dom som vissa gör, då växer dom långsamt. Beror ju på vilken inställning du har till dina djur, pesonligen anser jag det är förkastligt dock).Men visst, skaffar du en pytteliten så kan du ha den ett tag, gör upp med affären att du kan lämna tillbaks den när du tycker att den är för stor eller kanske något publikt akvarium är intresserat när den blir stor.Minsta rekommendera akvariesorlek jag hittat i böckerna hemma är 680 liter (efter omräkning till våra liter), angivelsen gäller vuxna djur. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 I tidskriften Koralle räknar de den som olämplig till akvarium. För aggresiv och blir för stor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DSB Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 I tidskriften Koralle räknar de den som olämplig till akvarium. För aggresiv och blir för stor.Jo, i en del akvarieböcker har man utelämnat den i artbeskrivningarna av samma orsak. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 jag tycker aggresiviteten är överdriven, nu kanske min är ovanligt snäll, men den har aldrig skadat någon annan fisk, och då har den ändå gått med andra achanturusar, men stora blir dom! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DSB Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Min är också "snäll" (om man nu skall förmänskliga beteendet ), så här långt. Men det är nog att jag haft lite tur. A lineatusen är den som dominerar akvariet trots att den är minst fem gånger så liten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 I tidskriften Koralle räknar de den som olämplig till akvarium. För aggresiv och blir för stor.de får stå för dom då.jag har haft en liten sohal..samma erfarenhet som crille..ej särskilt aggressiv. Eftersom den va så liten kunde jag ha den ett bra tag...tyvärr så dog den innan den hade växt ut akvariet tyvärr. Om den hade överlevt längre hade jag sett det som ett agnenämt problem att sälja den vidare./J Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Problemet är väl att hitta en, det är en rödahavs firre. Har inte sett någon på väldigt länge Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
leucosternon Postat 12 maj 2008 Författare Dela Postat 12 maj 2008 Jag vet att dom hade på Triton för ett tag sen, men jag tror att prislappen låg på ca 2000 spänn!!!! Lite väl saftigt för min plånbok, men ibland kan habegäret ta överhand!!!!!!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 har hört att stoppet från röda havet är hävt, någon kanske vet mer! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
leucosternon Postat 12 maj 2008 Författare Dela Postat 12 maj 2008 Jag ska inte påstå att jag vet att det är hävt, men jag vet att Triton har haft en del firrar från Röda havet hemma för ett tag sen. Har själv inte varit där på länge men börjar bli jäkligt sugen på att åka dit snart. Alltså till Triton inte till Röda havet! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Jag ska inte påstå att jag vet att det är hävt, men jag vet att Triton har haft en del firrar från Röda havet hemma för ett tag sen. Har själv inte varit där på länge men börjar bli jäkligt sugen på att åka dit snart. Alltså till Triton inte till Röda havet!själv skulle jag nog hellre åka till röda havet förstås:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MichaelE Postat 13 maj 2008 Dela Postat 13 maj 2008 har hört att stoppet från röda havet är hävt, någon kanske vet mer!Jag hörde detta både ifrån nån snubbe på klovnfisken och han som är ansvarig för akvarieavdelningen på fiske & fiskar, men eftersom exportlinjerna har legat nere ett tag så kanske det tar lite tid att få igång dem igen, och fiskarna kommer säkert att vara svindyra i början:x Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.