Gå till innehåll

Sohal ?


leucosternon

Rekommenderade inlägg

Jag har blivit så jäkla sugen på att skaffa en Sohal, men det funkar väl inte i ett 540l, där det dessutom redan går en Leucosternon. Törs man prova eller är det bara djurplågeri ?

Med ett så stort akvarium kan de definitivt gå. Köp en rätt så liten, så du kan ha den ett bra tag. den vitbröstade kan vara tuff i början, men arterna är en bit ifrån varann(värre med japonicus, achilles, glaucopareus), så klarar bara sohalen den första tiden, så funkar det säkert sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er!

Som jag ser det finns det bara en utväg, att göra som Patrik och bygga ett 5000l akvarium!!!!!!

man behöver inte ha fullvuxna fiskar...du kan ha en fisk länge innan den växer ur akvariet...om du har turen att ha fisken så länge så är det ett angenämt problem..då kan du sälja den.

Jag har en liten lecusternon o en liten imerator i ett 225 l kar!!...dom är fantastiska, dom trivs o ger mej massor. Fiskar växer långsamt o i viss mån efter akvariet. dessa fiskar som ändå är riktigt stora, kommer jag kunna ha länge innan dom växer ut. de där med storlekssnacket tyclker jag en en klar överdrift, om man köper små ex från början alltså. de har funkat för mej i 20 år...

men om du vill ha fisken i 5 år...visst...då kanske de kan bli svårt...men du kan ha rätt mkt glädje av dessa fiskar i 3 år också;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Sohal var ca 10 cm när jag köpte den växte förhållande vis långsamt i början, men när jag skaffade större pellets av OC Formula Two så växte det oehört snabbt .

Nu är den om man räknar med stjärtspetsarna runt 35 cm, den verkar dock växa betydligt långsammare efter att den nått nuvarande storlek.

(du kan ju även svälta dom som vissa gör, då växer dom långsamt. Beror ju på vilken inställning du har till dina djur, pesonligen anser jag det är förkastligt dock).

Men visst, skaffar du en pytteliten så kan du ha den ett tag, gör upp med affären att du kan lämna tillbaks den när du tycker att den är för stor eller kanske något publikt akvarium är intresserat när den blir stor.

Minsta rekommendera akvariesorlek jag hittat i böckerna hemma är 680 liter (efter omräkning till våra liter), angivelsen gäller vuxna djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I tidskriften Koralle räknar de den som olämplig till akvarium. För aggresiv och blir för stor.

Jo, i en del akvarieböcker har man utelämnat den i artbeskrivningarna av samma orsak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min är också "snäll" (om man nu skall förmänskliga beteendet :ler:), så här långt. Men det är nog att jag haft lite tur.

A lineatusen är den som dominerar akvariet trots att den är minst fem gånger så liten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I tidskriften Koralle räknar de den som olämplig till akvarium. För aggresiv och blir för stor.

de får stå för dom då.

jag har haft en liten sohal..samma erfarenhet som crille..ej särskilt aggressiv. Eftersom den va så liten kunde jag ha den ett bra tag...tyvärr så dog den innan den hade växt ut akvariet tyvärr. Om den hade överlevt längre hade jag sett det som ett agnenämt problem att sälja den vidare.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska inte påstå att jag vet att det är hävt, men jag vet att Triton har haft en del firrar från Röda havet hemma för ett tag sen. Har själv inte varit där på länge men börjar bli jäkligt sugen på att åka dit snart. Alltså till Triton inte till Röda havet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska inte påstå att jag vet att det är hävt, men jag vet att Triton har haft en del firrar från Röda havet hemma för ett tag sen. Har själv inte varit där på länge men börjar bli jäkligt sugen på att åka dit snart. Alltså till Triton inte till Röda havet!

själv skulle jag nog hellre åka till röda havet förstås:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har hört att stoppet från röda havet är hävt, någon kanske vet mer!

Jag hörde detta både ifrån nån snubbe på klovnfisken och han som är ansvarig för akvarieavdelningen på fiske & fiskar, men eftersom exportlinjerna har legat nere ett tag så kanske det tar lite tid att få igång dem igen, och fiskarna kommer säkert att vara svindyra i början:x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...