Gå till innehåll

temperatur och salthalt


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Vi pratar väldigt mkt och ofta om alkalinitet, nitrat, fosfat, spårämnen mm....men mkt sällan om den allra vanligaste och faktiskt viktigaste fysikaliska parametrarna av dom alla, nämligen salthalten och temperaturen, där kanske temperaturen är den allra viktigaste. Vi vet att det finns ganska distinkta kritiska gränser när koraller dör, zooxantheller dör och kalkblidning upphör betträffande temperatur. Sådana tydliga gränser och samband har vi inte när det gäller allt annat "finlir" vi så gärna mäter och diskuterar.

Hursomhelst...läser man i en del amerikans litteratur så rekommenderar man temperaturer på konstant 29 gr!, o densitet på minst 1.027.

vad anser ni om detta?..vilken salthalt o temp är "bäst"...inte ett alltför slitet ämne om man säger så..

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken temp och salthalt som är bäst vet jag inte. Min 'ursprungliga' temp är 25 grader och den går upp till 27 grader när det är riktigt varmt, som den gångna veckan.

Salthalt däremot har jag inte brytt mig om så mycket tidigare men ändrat inställning det senaste halvåret. Jag har tydligt märkt att det är mycket lättare att ligga bra på bra Mg (1300-1350) och Ca (400-440) värden när salthalten ligger på 1,025 - 1,026. Dessa värden ser ut att stå sig bättre med högre salthalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken temp och salthalt som är bäst vet jag inte. Min 'ursprungliga' temp är 25 grader och den går upp till 27 grader när det är riktigt varmt, som den gångna veckan.

Salthalt däremot har jag inte brytt mig om så mycket tidigare men ändrat inställning det senaste halvåret. Jag har tydligt märkt att det är mycket lättare att ligga bra på bra Mg (1300-1350) och Ca (400-440) värden när salthalten ligger på 1,025 - 1,026. Dessa värden ser ut att stå sig bättre med högre salthalt.

jag tror också det är bra att ligga lite högre i salthalt, ligger också på 1.025.

jag är lite "rädd" för höga temperaturer o känner mej helt nöjd när tempen visar 26 gr....alltså lite annorlunda jämfört med amerikanarna tydligen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På RC läste jag nån tråd där de hävdade att korallerna växer bättre vid höga temperaturer. Några försökte därför hålla en temp på ca 28 grader för att de upplevde att korallerna växte snabbare då.

Ingen aning om detta stämmer.

Har läst samma sak.

Mitt kar låg på 22-24 grader i början, sökte då runt lite på internet för att se hur detta kunde påverka, tyvärr har jag inte kvar några länkar, men det som folk verkade överens om var att tillväxten avtar vid såpass låga temperaturer.

Nu har jag några fler pumpar plus doppvärmare som går dygnet runt och håller mig stabilt på 25 grader, antar att det kommer gå upp till 26-27 i sommar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror mig ha sett betydligt sämre tillväxt vid 22 - 23 grader. Jag har ett litet alarm i skallen vid 27 grader. Går det över det börjar jag öppna fönster och så. Vid 29 grader är paniken nära.

Men det finns försök som visar att har man ständigt hög temperatur förskjuts maxtemperaturen uppåt litet. I storleksordning att har man 28 grader i karet tål vissa koraller 31 grader men om man har 25 som normaltemperatur tål de bara 30 grader. Försöken gjordes för 5-7 år sedan efter en stor korallblekningssäsong.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min temp ligger runt 28 grader och korallerna fixar det bra, har aldrig sett nån neg. effekt av det hela iaf. Lägenheten är bara på 16kvm, så värmen har svårt att ta vägen nånstans. Tänkte sätta in en fläkt nu för att se om det blir någon effekt på korallerna om tempen ändras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...